כעשירית מן ההורים עשויים להבחין שילדם מתקשה בפעולות חשבוניות פשוטות, קורא לאט או חסר שקט. במוקדם או במאוחר תמליץ היועצת הבית ספרית או המחנכת לשלוח את הילד לאבחון לקויות למידה או הפרעת קשב. ואולם, לצד ההוצאה החד פעמית לכאורה…
הפנייה אל אבחון פסיכודידקטי- מחיר הרצון לסייע לילד
כעשירית מן ההורים עשויים להבחין שילדם מתקשה בפעולות חשבוניות פשוטות, קורא לאט או חסר שקט. במוקדם או במאוחר תמליץ היועצת הבית ספרית או המחנכת לשלוח את הילד לאבחון לקויות למידה או הפרעת קשב. ואולם, לצד ההוצאה החד פעמית לכאורה, מגלים ההורים במהרה כי הם נאלצים לשלם, בנוסף לעלות עבור אבחון דידקטי או אבחון פסיכו דידקטי מחיר של אלפי שקלים מידי חודש על שיעורי עזר וטיפולים. המציאות היא שכל ילד עשירי סובל מלקות למידה כלשהי, כשמנגד, שירותי האבחון של לקויות הלמידה והטיפול בהן במסגרת מערכת החינוך בישראל אינם ממוסדים, עלות האבחונים יקרה מאוד, ומשרד החינוך מממן בפועל לא יותר מ-700 אבחונים מידי שנה. יתר ההורים נאלצים לשאת את הנטל הכספי על גבם, כשטווח המחירים נע בין 900 ₪ לאבחון דידקטי ועד ל-3,000 ₪ לאבחון פסיכו דידקטי.
מחירו של האבחון הפסיכודידקטי לעומת ההוצאות העתידיות של הטיפול
על פי סקר אשר נערך באמצעות אגודת ניצן, ההוצאה הכספית העתידית הממוצעת של משפחה בה אחד מילדיה הוא לקוי למידה עשוי להסתכם ב-1,600 ₪ לחודש, ואולם, דווקא העלות של האבחון הראשוני היא זו המרתיעה הורים, שרבים מהם תרים אחר אבחון זול. אבחון יקר אינו בהכרח אבחון איכותי, אך חשוב לבדוק שהאדם אשר עורך את האבחון אכן בעל הסמכה, והאם הוא מוכר מטעם משרד החינוך. לא מעט הורים פנו אל מכונים בלתי מאושרים, כשלאבחון שהוענק לא היה כל תוקף מטעם משרד החינוך. הורים אחרים מוותרים על האבחון בתקווה שהקושי יחלוף עם הזמן. לצערנו, לקות הלמידה הינה תופעה מולדת, וככזו היא מתלווה אל האדם החל מרגע לידתו ולכל מהלך חייו. דווקא הזיהוי המוקדם של לקות הלמידה הינו משמעותי, על מנת למנוע מהתלמיד צבירת פערים לימודיים שיהיו קשים לצמצום, והטיפול באותם פערים לא רק שיהיה מורכב יותר, אלא גם יקר באופן משמעותי.
"מה עדיף, אבחון דידקטי, פסיכודידקטי או אבחון ממוחשב?"
קיימים שני סוגי אבחונים מרכזיים, שנועדו לספק למערכת החינוך ולהורים המלצות אופרטיביות להתערבות בהתאם לצרכי המקרה: האבחון הדידקטי והאבחון הפסיכו דידקטי. שני המבחנים הללו קבילים לגבי מתן המלצות על התאמות בבחינות. ההתאמות מאפשרות שינויים בתנאי הבחינה או במתכונתה, כדי להעניק לתלמידים לקויי הלמידה שוויון הזדמנויות בביטוי יכולותיהם. האבחון הדידקטי בודק מגוון תפקודים שחיוניים ואחראיים לרכישת מיומנויות בסיסיות כמו קריאה, כתיבה ומתמטיקה. האבחון הדידקטי קביל לצורך אישורן של התאמות ברמה 1-2. האבחון הפסיכו דידקטי מהווה אבחון מקיף, המשלב בין ההיבטים הדידקטיים לבין ההיבטים הפסיכולוגיים, והוא בודק בין היתר גם את מנת המשכל. אבחון זה הכרחי לשם אישור התאמות ברמה 3 אשר משנות את מהות הבחינה. אל המבחנים הממוחשבים נשלחים תלמידים כשעולה לגביהם החשש להפרעות קשב. האבחונים הממוחשבים משמשים ככלי עזר בלבד עבור הגורם הרפואי לאישוש או שלילת הפרעת הקשב, ואין להם תוקף מטעם משרד החינוך, לכן מומלץ לפנות אל האבחונים הללו רק בהפניית הרופא המומחה.
תקפותו של האבחון הפסיכודידקטי
לפי שעה, תלמיד אשר אותר בשלבים מוקדמים ייאלץ לחדש את האבחון הפסיכו דידקטי לכל הפחות פעם אחת במהלך לימודיו. בהתאם לנהלים שנקבעו על ידי משרד החינוך, אבחון אשר בוצע מכיתה ז' ואילך, יהיה תקף עד תום הלימודים התיכוניים, כשתוקף האבחון כולל גם שיפור ציוני הבגרות עד גיל 25. ואולם, לא תמיד האבחונים שתקפים מטעם משרד החינוך תקפים בהכרח בכל המוסדות האקדמיים. בפועל, מוסדות אקדמיים רבים דורשים אבחונים פנימיים משלהם, או שהינם מקושרים אל מוסד אבחון מסוים. בנסיבות הללו ייאלץ לקוי הלמידה הבוגר, גם אם טרם הגיע לגיל 25, לשלם עבור אבחון נוסף המוכר לאותו המוסד האקדמי בו הוא מעוניין ללמוד. קופות החולים השונות מסבסדות חלק מן האבחונים והטיפולים במסגרת הביטוחים המשלימים, ולשם כך מומלץ לפנות אל קופות החולים לקבלת רשימת המכונים שבהסדר, ובחינת התהליך והמסמכים הנדרשים על מנת לזכות בדמי השתתפות.
נכתב ע"י: פורטל אבחון