יום ההורים ויום קבלת התעודה מהווים עבור לא מעט תלמידים והורים ימים טראומתיים במיוחד. במיוחד כאשר מדובר בתלמידים הלוקים בהפרעות קשב וריכוז אשר לא אובחנו. ישנם לא מעט משפטים המהווים תמרורי אזהרה כמו "אינו מבצע את חובותיו", "מפריע ללא הרף למהלכו התקין של השיעור", "אינו מרוכז", "אינו מממש את הפוטנציאל הגלום בו" ועוד אינסוף משפטים מוכרים ובלתי נעימים לאוזן ההורית
יום ההורים ויום קבלת התעודה מהווים עבור לא מעט תלמידים והורים ימים טראומתיים במיוחד. במיוחד כאשר מדובר בתלמידים הלוקים בהפרעות קשב וריכוז אשר לא אובחנו. ישנם לא מעט משפטים המהווים תמרורי אזהרה כמו "אינו מבצע את חובותיו", "מפריע ללא הרף למהלכו התקין של השיעור", "אינו מרוכז", "אינו מממש את הפוטנציאל הגלום בו" ועוד אינסוף משפטים מוכרים ובלתי נעימים לאוזן ההורית. הצער והתסכול הם דו כיווניים, הן של ההורים והן של התלמיד, והסיטואציה עשויה אף להחריף במידה ולא מאתרים את מקור הקושי ממנו סובל התלמיד. אחת האפשרויות היא כי הילד לוקה בהפרעות קשב וריכוז ואולי גם בהיפר אקטיביות ואימפולסיביות.
במרבית המקרים המוסד החינוכי הוא המאתר
את הבעיה ומפנה את ההורים לאבחון, אך ישנם מצבים מסוימים בהם המוסד החינוכי אינו מאתר את הקושי, על כן בנסיבות הללו מומלץ להיוועץ עם המחנך או היועץ הבית ספרי לגבי הפנייה לאבחון הפרעות הקשב והריכוז. האבחונים כוללים נוירולוג או פסיכיאטר, ועשויים לכלול גם מבחן פסיכו דידקטי או דידקטי, אבחון ,TOVA אבחון ,MOXO אבחון ,BRC או אבחונים אחרים, כשסופו של התהליך המתיש הוא תחילתו של מסלול מתיש לא פחות במידה והילד מאובחן כלוקה בהפרעות קשב וריכוז, היפראקטיביות ואולי גם אימפולסיביות בדרגות כאלו או בדרגות אחרות. אמצעי הטיפול יכללו לרוב את הטיפול התרופתי כדוגמת הריטלין או הקונצרטה, הוראה מתקנת על מנת לצמצם את הפערים הלימודיים שהתהוו, ובמקביל להקנות לילד אמצעים וכלים בהם יוכל להסתייע על מנת ללמוד להתמודד עם לקותו, טיפול רגשי או טיפול בחלופות אלטרנטיביות כמו טיפול בשיטת דר" אלבאום, המושתתת על הנחות יסוד בהיבט הנוירו פיזיולוגי כי שיפור תפקודים בתחום הרגשי והמוטור ישפרו את התשתית של הגוף אשר מהווה חלק בלתי נפרד מההליך הדידקטי. שיטות אלטרנטיביות אחרות הן הנוירו פידבק, טיפול באמצעות בעלי חיים, ריפוי בעיסוק, צמחי באך, הרפואה הסינית וכדומה. מרבית ההורים חשים חסרי אונים ואובדי עצות כבר בתחילתה של הדרך ואינם יודעים כיצד לבחור את הדרך הטובה ביותר עבור ילדם.
אבחון MOXO כחלק מהליכי אבחון הפרעות הקשב והריכוז
כיום ישנם שני סוגי כלים עבור אבחון הפרעות קשב וריכוז, כשהסוג הראשון הוא הכלים הסובייקטיביים כמו המבדקים הדידקטיים והפסיכו דידקטיים, הכוללים בתוכם מילוי שאלונים ושיחות, והכלים האחרים הינם המבדקים הממוחשבים. חשוב לציין כי את האבחנה הסופית על פי חוק ייבצע רופא נוירולוג או פסיכיאטר, כשבמרבית המקרים הוא מנתב את המטופל לבדיקה דידקטית או פסיכו דידקטית ולאחד המבדקים הממוחשבים, זאת על מנת לקבל תמונת מצב כוללנית ומפורטת ככל הניתן. בנוסף, ישלח הרופא את הילד לבדיקות גופניות על מנת לפסול חשד ללקויות פיזיולוגיות העשויות לגרום לתסמינים דומים כמו בדיקה במכון שינה, בדיקות ראיה ובדיקות שמיעה. מבדק MOXO בוחן את היכולות הקוגניטיביות של הקשב בהתאם לנורמת גיל. זהו מבחן פשוט וידידותי למשתמש, האורך 18 דקות לאדם בוגר וכרבע שעה לילד. ייחודיותו של המבדק הוא מהיותו המבחן הממוחשב הראשון והיחידי, נכון להיום, המדמה את סביבתו הטבעית של הנבחן על ידי שילובם של הפרעות רקע קוליות וויזואליות ומספק תוצאות ומיידיות, באמצעות טבלאות וגרפים, במטרה לסייע ולהתאים את תוכנית הטיפולים האפקטיביים ביותר עבור הנבדק. מבחן MOXO מגדיר את מרכיבי פרופיל הפרעת הקשב של הילד בהתאם לארבעת הפרמטרים שהם תזמון, קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות. הפרופיל האישי המדויק מאפשר לגורם הרפואי לקבל תמונה ברורה טוב יותר על מקורות ההפרעה, וכך קיימת האפשרות להתאים את הטיפול היעיל ביותר, בהתאם לפרופיל ההפרעה. יתרונות מבחן MOXO הם מסוגלותו של המבדק לבודד ולבחון את כל אחד ממרכיבי ההפרעה, סיפוק פרופיל ייחודי של נקודות החולשה והנקודות החזקות הקיימות אצל הנבדק, הדמיית סביבת המבחן לסביבת החיים הטבעית של הנבדק באמצעות מסיחי דעת ויזואליים וקוליים, ממשק ידידותי למשתמש ורמת דיוק הגובלת ב-90%. חשוב להדגיש כי כל המבדקים אינם באים במקום בדיקה של רופא מומחה אשר הוסמך לאבחן את ההפרעות הללו, ומהווים ככלי סיוע בלבד.