לקויות למידה מוגדרות כקבוצה של ליקויים אשר נובעים מכשל בתפקוד הנוירולוגי במוח, כשהקשיים הללו פוגעים משמעותית ברכישת מיומנויות הבסיס כמו קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא, כישורי שפה, כישורי חשיבה ומתמטיקה. לקויות הלמידה הינן מולדות, ולפיכך הן מתלוות אל האדם גם בחייו הבוגרים.
אבחונים דידקטיים – לשם מה?
לקויות למידה מוגדרות כקבוצה של ליקויים אשר נובעים מכשל בתפקוד הנוירולוגי במוח, כשהקשיים הללו פוגעים משמעותית ברכישת מיומנויות הבסיס כמו קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא, כישורי שפה, כישורי חשיבה ומתמטיקה. לקויות הלמידה הינן מולדות, ולפיכך הן מתלוות אל האדם גם בחייו הבוגרים. קושי בלמידה מוגדר ללקות רק בנסיבות בהן קיים פער משמעותי בין הישגיו הלימודיים של התלמיד בהשוואה להישגיהם של תלמידים בני גילו, הפער אינו תואם את יכולותיו האינטלקטואליות המשוערות, וכל הניסיונות לצמצם את הפער באמצעות תוספת של למידה קונבנציונלית אינם יעילים. אבחונים דידקטיים נועדו לאתר, להגדיר ולמפות הן את הקשיים והן את היכולות של התלמיד, ולהתאים תכנית טיפול המותאמת בדיוק לצרכיו.
"לאן לפנות, לאבחונים דידקטיים, פסיכו דידקטיים, או אולי לאבחון פסיכולוגי?"
הורים רבים נקלעים למבוכה המלווה בחוסר אונים בעת החיפוש אחר האבחון המתאים ביותר לילדם.
כל אבחון מתמקד במיפוי שונה של הקשיים, ועל מנת לדעת מהו האבחון היעיל ביותר עבור הילד מומלץ לבחון מראש את הסיבות האפשריות למקור הקושי. במידה ורמת המשכל תקינה לחלוטין, והתפקוד בתחום מסוים נמוך משמעותית מייתר תפקודי הלמידה האחרים, מומלץ לפנות לאבחון הדידקטי. במידה וישנו קושי רגשי בולט אשר בגינו הילד אינו פנוי בלמידה, או לחלופין במצבים בהם קשיי הלמידה משפיעים על המוטיבציה בהיבט הלימודי והמצב הרגשי, וגם בנסיבות בהן קיימות בעיות התנהגותיות או בעיה כללית בהבנה, אשר מגבילה את יכולת הלמידה, מומלץ לפנות אל האבחון הפסיכו דידקטי.
מה בודקים האבחונים הדידקטיים?
האבחון הדידקטי נערך באמצעות מאבחנתדידקטית, ובו נבדקים התפקודים, היכולות והמנגנונים אשר עומדים בבסיס הלמידה. התחומים הנבדקים כוללים הבנה מילולית וביצועית, יכולות קריאה וכתיבה ותפקודי השפה, תפקודי הקשב (ללא אבחון הפרעת קשב), יכולות ויזו-מוטוריות, תפקודי תפיסה, תפקודי זיכרון, תפקודים ניהוליים, יכולות ארגון ותפקודים נוספים. האבחון יוצר מיפוי כישורי הלמידה ובחינת לקות הלמידה. כמו כן ניתנות המלצות לגבי שיטות למידה מתקנות והתאמות בבחינות ברמות 1-2 בהתאם להגדרות משרד החינוך.
מה בודקים האבחונים פסיכו דידקטיים?
אבחון פסיכו דידקטי הינו למעשה שילוב של אבחון דידקטי יחד עם אבחון פסיכולוגי. האבחון עשוי להיערך על ידי פסיכולוג אשר הוסמך לערוך אבחונים פסיכו דידקטיים, או לחלופין שיתוף פעולה בין שני אנשי מקצוע: מאבחן דידקטי ופסיכולוג. האבחון הפסיכו דידקטי יוצר מיפוי רחב, המורכב מפרמטרים רבים. האבחון מעניק מיפוי של תפקודי הלמידה ולקויות הלמידה, פרופיל יכולות ההבנה ומנת המשכל, וכן מתקיימת התייחסות אל הכוחות והקשיים הנפשיים והרגשיים. המלצות לטיפול כוללות הוראה מתקנת, טיפולים רגשיים, התאמות בבחינות ברמות 3-1 בהתאם להגדרות משרד החינוך, ושינוי המסגרת החינוכית בהתאם לממצאים.
שאלות ומיתוסים הנוגעים ללקויות למידה
אחת השאלות המטרידות הורים רבים נוגעת לתפיסה של הילד כעצלן. לא פעם מנסים ההורים לכפות על הילד את הלמידה, במיוחד כשישנם תחומים מסוימים בהם הילד כן מצליח, ומתפקד לא רע, בעוד שבתחומים אחרים הילד נמנע מלהתמודד, ומפתח מעין אדישות, שמן הצד מתפרשת כחוסר מוטיבציה הגובלת בעצלנות. הניסיון לכפות על הילד ללמוד יוצר בדרך כלל פגיעה בקשר שבין ההורה לילד, ומוביל לתסכול ומתיחות עבור כל הצדדים. לקות הלמידה הינה לקות אובייקטיבית. לא פעם הילד נמנע מאתגרים של למידה בתחומים בהם הוא מתקשה בעקבות כישלונות קודמים, שלעתים התופעה מתפרשת כעצלנות. ההימנעות של הילד מאתגרים, בהם הוא יודע בוודאות כי ייכשל הינה תופעה הגיונית לחלוטין ביחס לציפיות בלתי הגיוניות ממנו. קיימים תחומים בהם הלקות מתבלטת, ותחומים אחרים בהם הפגיעה חמורה פחות, או שהילד למד להתמודד עימה. במידה וקיים חשד ללקות מומלץ לפנות לאבחונים המתאימים, על מנת לאתר ולמפות את הקשיים, להתוות תכנית טיפול המותאמת לצרכי הילד, ולסייע לו לממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בו.