הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות הינן הפרעות מולדות הנובעות מכשל כלשהו במערכת העצבים המרכזית. ההפרעה פוגעת בעשירית מן האוכלוסייה באופנים ובעוצמות שונות, ומלווה את האדם לכל אורך חייו. התסמינים המרכזיים הם חוסר היכולת למקד את הקשב והריכוז וחוסר היכולת להתמיד בקשב לאורך זמן. ישנה חשיבות מהותית לאיתור ההפרעה בשלבים המוקדמים מהסיבה שבנוסף להיבט הלימודי, ההפרעה פוגעת בכל הביטי החיים, גורמת ללוקה בהפרעה לאמץ דפוסי התנהגות שגויים, פוגעת בדימויו העצמי ומונעת ממנו את האפשרות לממש את עצמו,
אימון קוגניטיבי התנהגותי להפרעות קשב וריכוז
הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות הינן הפרעות מולדות הנובעות מכשל כלשהו במערכת העצבים המרכזית. ההפרעה פוגעת בעשירית מן האוכלוסייה באופנים ובעוצמות שונות, ומלווה את האדם לכל אורך חייו. התסמינים המרכזיים הם חוסר היכולת למקד את הקשב והריכוז וחוסר היכולת להתמיד בקשב לאורך זמן. ישנה חשיבות מהותית לאיתור ההפרעה בשלבים המוקדמים מהסיבה שבנוסף להיבט הלימודי, ההפרעה פוגעת בכל הביטי החיים, גורמת ללוקה בהפרעה לאמץ דפוסי התנהגות שגויים, פוגעת בדימויו העצמי ומונעת ממנו את האפשרות לממש את עצמו, כישוריו ויכולותיו באופן מיטבי. קיימות אינספור שיטות טיפול החל מהטיפול השמרני התרופתי בריטלין וכלה בשיטות טיפול אלטרנטיביות, כשחלקן הוכחו כאפקטיביות מאוד ואחרות, אשר יעילותן טרם הוכחה. אחת השיטות שיעילותן הוכחה באופן מדעי היא השיטה של אימון קשב וריכוז, כאשר גם באימון קשב וריכוז ישנן מספר אפשרויות המתחלקות לשתי קטגוריות מרכזיות, שהן אימון קשב וריכוז נוירו קוגניטיבי, ואימון קשב וריכוז קוגניטיבי התנהגותי.
מאפייני האימון הקוגניטיבי האישי לקשב וריכוז
האימון האישי הסטנדרטי הינו תהליך יצירתי אשר מסייע ללקוחות למקסם את הפוטנציאל הטמון בהם, הן בחייהם המקצועיים והן בחייהם האישיים. המאמנים האישיים מספקים שותפות שמתוכננת לשפר איכות חייהם ויכולת ביצועית של המתאמנים. האימון האישי אינו מתמקד במצב המתאמנים בעבר אלא בהווה והענקת כלים לשינוי העתיד. אימון קשב וריכוז קוגניטיבי התנהגותי הינו תחום ייחודי באימון האישי, ומטרותיו לסייע ללוקים בהפרעות הקשב והריכוז לרכוש מיומנויות ואסטרטגיות תוך מתן תמיכה וסיוע למתאמנים להיוותר ממוקדים ודבקים במטרותיהם, סיוע בהתמודדות מול המכשולים האופייניים ללוקים בהפרעות הקשב כמו ארגון וניהול הזמן ודימוי עצמי. אימון קוגניטיבי התנהגותי מתבצע בשלושה מישורים מקבילים שהם שינוי הרגלי חשיבה, שינוי התנהגות ושינוי בתגובות הפיסיולוגיות ורכישת שיטות הרפיה.
אימון קשב וריכוז ככלי לשמירה על רמת המיקוד והגירוי
אנשים בעלי הפרעות קשב וריכוז מתקשים מאוד לדבוק במטרות אשר הציבו לעצמם. ישנה חשיבות עליונה לשותפות הנרקמת בין המאמן האישי למאומן. אחת המשימות העומדת בפני המאמן האישי היא יצירת מוטיבציה והדביקות בה להשגת מטרות מוצהרות. תפקיד המאמן הוא לרקום תוכנית עבודה, תוך שיתוף פעולה עם המאומן, והקניית הכלים לעמידה בלוח זמנים אשר נקבעו כשלאורך כל התהליך תפקידו של המאמן האישי היא לשמור על רמת המיקוד והגירוי של בעל הפרעות הקשב. לא פעם קורה כי על אף היכולת של הלקוחות לשמור על מיקוד וריכוז במשימות אשר הציבו לעצמם, הם נכשלים בהן בשל חוסר מוטיבציה. לא פעם, בעל הפרעות הקשב חש חוסר אונים כשהוא עומד בפני משימה מאתגרת, ובשל קשיי תכנון, אסטרטגיות עבודה לקויים וקושי בקביעת סדרי עדיפויות, הוא חש פחד וינסה להתחמק ממנה לחלוטין. תפקידו של המאמן הוא למקד את המאומן באמצעות הבאתו לידי מצב שבו הוא מסוגל לרתום את עצמו למשימה גדולה ולפרקה למשימות קטנות בהן הוא מסוגל לעמוד, ושאינן מצטיירות בעיניו כבלתי אפשריות. לצורך העניין מעניק המאמן האישי חיזוקים חיוביים ומכוון את המאומן בהתאם, במטרה לשמר על המוטיבציה, המיקוד והגירוי של בעל הפרעות הקשב.
אימון קשב וריכוז ככלי לשליטה וויסות הרגשות
אחד התסמינים הנובעים מהלקות הוא תחושות שליליות הבאות לידי ביטוי בפחד, חוסר ביטחון עצמי, רגשות אשמה בשל חוסר היכולת לעמוד במטלות שעבור אחרים הן פשוטות לכאורה, ודימוי עצמי נמוך הנובעים מההשלכות של ההפרעה על הלוקה בהן. התחושות הללו מאוד אופייניות לבעלי הפרעות הקשב והן יוצרות עומס רגשי גדול ועמוק, העשוי להוציא את הלוקים בהפרעות הללו ממסלול של חיים פרודוקטיביים, פוריים וחיי הגשמה עצמית, ולהסיטם מן המטרה כשלעתים אף להביאם למצב של חוסר תפקוד או תפקוד בסיסי בלבד. תפקידו המאמן הוא לסייע למאומנים לזהות את התחושות השליליות ולסייע להם באיתור אפשרויות מועילות להתמודד עם הרגשות השליליים הללו.
באימון קשב וריכוז מסייע המאמן למאומן לארגן ולסנן מידע מורכב, להפריד ולנפות את הטפל מן העיקר ולסנן החוצה את הסחות דעת העלולות להפריע לביצוע. בתפקידו של המאמן באימון קשב וריכוז קיימים קווים ברורים. לא פעם ישנם מצבים בהם המאומן מבקש ממאמנו לבצע עבורו החלטות. חשוב להבהיר כי האימון נועד להעניק למטופל כלים אסטרטגיים ולהכשירו להפעלת הכלים הללו באופן יעיל, כך שההחלטות שאותן הוא מבצע יהיו ההחלטות הנבונות ביותר לאותן הנסיבות. באימון קשב וריכוז ייעודו של המאמן אינו מוגדר כשופט, ואין הוא מחליט במקום המטופל או שופט אותו על החלטה שגויה, אלא מהווה מורה דרך רוחני אשר בא להעניק לבעל הפרעות הקשב כלים אסטרטגיים להתנהלות ושיקול דעת תקינים.