מה גורם לדיסלקציה? מהם הסוגים השונים דיסלקציה? לא מעט ילדים סובלים מהבעיה, פעם לא ידענו לזהות אותה או לאבחן אותה והיינו נוטים להאשים את הילדים בעצלנות, מופרעות וחוסר מוטיבציה. האשמות השווא הללו עשו עוול לידים, הם פשוט נפלו בין הכיסאות. כיום, מערכת החינוך בישראל, ובמיוחד במדינות מערביות אחרות, מתייחסות לבעיה בצורה שונה, אמפאטית יותר, מבינה יותר, ותלמידים דיסלקטיים זוכים להנחות והקלות.
דיסלקציה – השפעות של הבעיה על חייו של הילד
מה גורם לדיסלקציה? מהם הסוגים השונים דיסלקציה? לא מעט ילדים סובלים מהבעיה, פעם לא ידענו לזהות אותה או לאבחן אותה והיינו נוטים להאשים את הילדים בעצלנות, מופרעות וחוסר מוטיבציה. האשמות השווא הללו עשו עוול לידים, הם פשוט נפלו בין הכיסאות. כיום, מערכת החינוך בישראל, ובמיוחד במדינות מערביות אחרות, מתייחסות לבעיה בצורה שונה, אמפאטית יותר, מבינה יותר, ותלמידים דיסלקטיים זוכים להנחות והקלות.
ממה נובעת דיסלקציה?
יש הסבורים כי דיסלקציה היא סוג של טראומה מוחית, זוהי למעשה בעיה אורגנית מולדת. יש עוד סוג של דיסלקציה המצביעה על תפקוד לקוי של אזורים מסוימים במוח, מדובר על הצד השמאלי (קליפת המוח) והעניין איננו משתנה עם הגיל. דיסלקטים נשארים דיסלקטים לתמיד. אנשים הסובלים מדיסלקציה מתקשים בקריאה וכתיבה, למעשה רמת הכתיבה והקריאה שלהם מתאימה לילדים בכיתות נמוכות, עם זאת, אין שום קשר למנת המשכל שלהם, נהפוך הוא, דיסלקטים יכולים להיות אנשים אינטליגנטיים במיוחד עם רמת משכל הגבוהה הרבה מעבר לממוצע. הבעיה יכולה להיות תורשתית והיא נפוצה יותר בקרב בנים מאשר בבנות.
על מה הבעיה משפיעה?
דיסלקציה יכולה להשפיע על מספר פונקציות שונות. דיסלקציה חזותית מאופיינת בהיפוכי מספרים ואותיות, וחוסר היכולת לכתוב סמלים ברצף נכון. הדיסלקציה השמיעתית גם היא קיימת, הוא כרוכה בקושי עם צלילים של אותיות או קבוצות של אותיות. הצלילים נתפסים במבולבל או לא נשמעים היטב. דיסגרפיה מתייחסת לקושי של הילד להחזיק ולשלוט על עיפרון על מנת לכתוב אותיות, מספרים וסימנים על הנייר.
תסמינים
יש לאבחן את הבעיה על ידי אנשי מקצוע מיומנים, מקצועיים אשר צברו זה לא מכבר הרבה מאוד ניסיון בתחום, עם זאת לדיסלקציה ישנם תסמינים רבים. ילדים יכולים לכתוב אותיות או מספרים הפוכים,ישנו קושי להעתיק מהלוח בכיתה או להעתיק מספר. יש חוסר ארגון כללי של עבודה בכתב, ילדים לא מסוגלים לזכור תוכן, גם אם מדובר על סרטים או סיפורים שהם אוהבים במיוחד. יש להם קשיים עם מרחבים, בעיות קואורדינציה, הם עלולים להתקשות בספורט או במשחקים מאורגנים. יש קשיים עם צדדים שמאל וימין, ולעיתים שתי הידיים דומיננטיות אבל אף אחת לא חזקה דיה. כאשר מדובר על מוזיקה וצלילים, ילדים עם הבעיה יכולים להתקשות לנוע. בעיות השמיעה בדיסלקציה יכולות להקיף מגוון רחב של פונקציות. בדרך כלל, ילד עלול להתקשות לזכור את מה שהוא שומע. הם מחמיצים חלקים של מילים או חלקי משפטים שלמים, והמילים יכולות להישמע להם מוזרות. הם יכולים להשתמש במילים לא נכונות או דומות למילה המתבקשת. ילדים המתמודדים עם בעיה זו, יודעים בדיוק מה הם רוצים לומר אך מתקשים למצוא את המילים עצמן כדי להביע את מחשבותיהם.
ילדים דיסלקטים עשויים להיות גם מסוגרים בשל הבעיות מהן הם סובלים, ואפילו מדוכאים.
הם ינסו למשוך את תשומת הלב מקשיי הלמידה שלהם. יש להם בעיות עם הערכה עצמית, והאינטראקציות עם חברים עלולות להיפגע. ילדים אלה עלולים לאבד את העניין שלהם בקשר לפעילויות בית ספריות ולעיתים אנו פשוט נוטים לחשוב שהם עצלנים או חסרי מוטיבציה. הסימפטומים והסימנים הרגשיים דורשים תשומת לב רבה ושווה ללקויות הלמידה. איך עוזרים לילדים דיסלקטיים? בראש ובראשונה מגלים כלפיהם אמפטיה ולא כעס ואכזבה, מסבירים להם שהם סובלים מהבעיה ומערכת החינוך נכונה לסייע להם באמצעות הוראה מתקנת. הוראה מתקנת הינה למידה בקבוצות קטנות, לכל ילד נבנית תוכנית לימודים משלו, והמורה מתייחסת לכל ילד באופן פרטני. כך מקנים לחלד הרגלי למידה נכונים, ועובדים במיוחד על נקודות התורפה שלו.