את לקויות הלמידה ניתן לחלק לכמה וכמה סוגים, אבל דיסלקציה טומנת בחובה קשיים מקשיים שונים. בימים עברו במיוחד במאה שעברה, לא ידעו לזהות את הבעיה ונטו לחשוב שמדובר על ילדים ומבוגרים עם בעיות קוגניטיביות, אפילו מנת משכל נמוכה, עצלנים וחסרי תועלת לחברה. כיום אנו יודעים שדיסלקטים הם אנשים מרובי כישרונות, לא פחות מאחרים, ואולי אף יותר.
דיסלקציה וכיצד היא באה לידי ביטוי?
את לקויות הלמידה ניתן לחלק לכמה וכמה סוגים, אבל דיסלקציה טומנת בחובה קשיים מקשיים שונים. בימים עברו במיוחד במאה שעברה, לא ידעו לזהות את הבעיה ונטו לחשוב שמדובר על ילדים ומבוגרים עם בעיות קוגניטיביות, אפילו מנת משכל נמוכה, עצלנים וחסרי תועלת לחברה. כיום אנו יודעים שדיסלקטים הם אנשים מרובי כישרונות, לא פחות מאחרים, ואולי אף יותר.
דיסלקציה – כיצד מטפלים?
דיסלקציה מצריכה היערכות מיוחדת, ומטפלים בה באמצעות הוראה מתקנת. מדובר על כיתות קטנות בהן ניתן יחס פרטני, אוהד לכל ילד. המטרה היא להקנות להם כלים לימודיים, על מנת שילמדו טוב יותר, יתמודדו עם הקשיים האובייקטיביים שלהם ולבסוף יצליחו. אבחון דיסלקציה הינו חשוב מאין כמותו, על מנת לדעת לזהות את הבעיות מהן סובל הילד. ללא אבחון, מערכת החינוך לא תספק לו מענה נאות, ולא יינתנו שום הקלות. גם במוסדות הלימודים הגבוהים, במכללות ובאוניברסיטאות, מעניקים הקלות שונות ומגוונות לסטודנטים דיסלקטיים, ואפילו ישנן מכינות לתלמידים עם ליקויי למידה. אין אף סיבה הגיונית אחת בנמצא שתלמידים דיסלקטים לא יצליחו ויהיו פחותי מעמד לעומת תלמידים אחרים, וכל זאת למרות שהלקויות מהן הם סובלים, הן לא קלות, מכבידות על תנאי הלמידה, וכלל מהוות לעיתים מכשול לא קטן בחיים.
כיצד נראית הבעיה?
דיסלקציה טומנת בחובה מגוון לקויות. קודם כל מדובר על קשיים שפתיים. אוצר המילים של הדיסלקטים עלול להיות מצומצם ולא עשיר. ישנם קשיים בקליטת דיבור של אחרים, כלומר מילים ומשפטים. דיסלקטים הלומדים באוניברסיטה, יתקשו באותה העת גם להקשיב לדברי המרצה וגם לסכם בכתב את הנאמר. כמו כן, ישנו קושי לארגן רעיונות, או יותר נכון רצף רעיוני, ישנן טעויות תחביריות, דיסלקטים מתקשים בחיבור מילות קישור, קשה להם מאוד לשלוף מילים, להגות מילים, במיוחד מילים קשות להיגוי. לדיסלקטים קשה מאוד לרכוש שפה זרה נוספת, וישנם פערים רבים בין רמת ההבעה שלהם בעל פה לבין רמת ההבעה שלהם בכתב.
דיסלקציה משמעותה היא גם קשיים רבים בקריאה. לדיסלקטים קשה לקרוא תוכן ארוך, הם לעיתים מתקשים בהבנת הנקרא, קריאתם מאוד איטית, הם מתקשים להבדיל בין העיקר לתפל. דיסלקטים מתקשים בכתיבה, למשל, כתב היד להם איננו ברור ואיננו קריא, יש להם שגיאות כתיב מרובות, הם יתקשו לבנות משפטים מורכבים, וכאשר יצטרכו להתחיל משימת כתיבה, גם אז הם יחוו קשיים. לעיתים כה רבות, לדיסלקטים קשה מאוד ללמוד מתמטיקה, הם מתקשים בביצוע פעולות חשבוניות פשוטות, מתקשים בזכירת נוסחאות, קשה להם להעתיק בעיות וקשה להם להבין שאלות מילוליות בחשבון. לדיסלקטים קשה מאוד להתארגן עם הזמן, קשה להם להתמיד בביצוע משימות, הזיכרון שלהם לוקה בחסר, קשה להם מאוד לשנן חומר, והם מאוד מתקשים ללמוד לקראת מבחן.
לא להרים ידיים
הכי חשוב הוא לא להיכנע ולא להרים ידיים לא לומר "ככה אני ורק לזה אני מסוגל". הפוטנציאל הטמון בדיסלקטים הוא רב, וחבל לא למצות אותו. רבים מהילדים הדיסלקטים אשר נכשלו בלימודים בתקופת בית הספר, גם אינם מצליחים להתמיד במקום עבודה, שכן הם כבר הסתגלו לתחושות כישלון. כתוצאה מכך, ביטחונם העצמי דועך אט אט, כמו גם הדימוי העצמי. הם חשים עצמם מפסידנים, מכנים את עצמם לוזרים, וחבל שכך. באמצעות הטיפולים המתאימים והוראה מתקנת, הם יכולים להתקדם רבות בחיים, ולהוכיח הן להם והן לסביבה, שהם מסוגלים ולהרבה. אם יש לכם ילד צעיר ואתם חושדים שהוא דיסלקטי, מהרו לבצע אבחון, עדיף לטפל מוקדם ממאוחר.