אנו מדברים על לקות למידה רב גונית הנקראת דיסלקציה, ולא מעט אנשים סובלים ממנה, רק שלעיתים כה רבות אנו מגלים זאת מאוחר. כיום מספר האנשים הסובלים מהלקות איננו גבוה יותר מבעבר, אבל המודעת התגברה. במאמר זה נפרט יותר על מגוון הקשיים ועל מהותם ואיך מגדירים את הבעיה.
דיסלקציה – על הקשיים הרבים ומהותם
אנו מדברים על לקות למידה רב גונית הנקראת דיסלקציה, ולא מעט אנשים סובלים ממנה, רק שלעיתים כה רבות אנו מגלים זאת מאוחר. כיום מספר האנשים הסובלים מהלקות איננו גבוה יותר מבעבר, אבל המודעת התגברה. במאמר זה נפרט יותר על מגוון הקשיים ועל מהותם ואיך מגדירים את הבעיה.
דיסלקציה – מי סובל?
דיסלקציה הינה בעיה ממנה סובלים רבים וטובים, זוהי בעצם לקות למידה שאיננה נעלמת עם השנים, אבל עם טיפול טוב ונכון, בהחלט ניתן לסייע לסובלים מדיסלקציה. ישנם כאלה שגורסים שאין לטפל בבעיה מכיוון שבן כה וכה היא איננה נעצרת או נעלמת, וישנם כאלה הסבורים שכן יש לטפל בבעיה, מכיוון שטיפול והתייחסות נכונה, יקנו לסובלים מהלקות הרגלי למידה ודרכי למידה חדשות. על כל פנים, מוסדות החינוך, הן בתי הספר והן המוסדות האקדמאיים, נותנים כיום הקלות רבות לסובלים מדיסלקציה, וככלל, דיסלקציה כבר איננה נחשבת למילה גסה.
מהם המאפיינים?
דיסלקציה היא בעלת מאפיינים רבים, כאן גם נפרט את רובם: בראש ובראשונה קשיים שפתיים הכוללים אוצר מילים פחות, קשיים בקליטת דברים שאחרים אומרים, קשיים להקשיב להרצאות ולרשום אותם בו זמנית, קושי לארגן רצף רעיוני, טעויות תחביריות, טעויות במילות קישור, קושי לשלוף מילים, קושי בהגיית מילים מסוימות, קשיים ברכישת שפה זרה ופערים בין רמת ההבעה בעל פה לבין רמת ההבעה בכתב.. דיסלקציה גם טומנת בחובה קשיים בקריאה. מדובר על קשיים בקריאת חומר רב, קשיים בהבנת הנקרא, הקריאה לעיתים קרובות היא מאוד איטית, ישנם קשיים להבדיל בין העיקר לתפל. כמו כן, ישנם קשיים בכתיבה, כלומר, כתב היד איננו ברור ואיננו קריא, ישנן הרבה מאוד שגיאות כתיב, הדיסלקטי יתקשה לבנות משפטים, ויגלה קושי בהתחלת משימת כתיבה. כמו כן נצפים קשיים במתמטיקה כגון קשיים בהבנת השפה המספרית, קשיים בביצוע פעולות חשבון בסיסיות, קשיים בזכירת והבנת נוסחאות, קושי בהעתקה של בעיות. קשיים נוספים הם מיומנויות למידה. דיסלקטים מתקשים להתארגן עם הזמן, הם לא מתמידים בביצוע משימות, הזיכרון שלהם איננו טוב במיוחד, הם מתקשים לשנן, מתקשים לשלוט על החומר הלימודי לקראת מבחן.
כיצד מאבחנים?
כדאי לאבחן בגיל כמה שיותר מוקדם, איך שהילד אמור לרכוש מיומנויות לימודיות. ככל שתאבחנו את הדיסלקציה מוקדם יותר, כך ייטב לילד. יש לבדוק האם הילד הופך בין האותיות, יש לבדוק האם ישנם קשיים בהעתקה, יש לבדוק האם ישנם קשיים בלימוד ה א' ב' או בלימוד מספרים. כמו כן יש לבדוק תפקוד התפתחותי כללי, ולבדוק שלבי קליטה, עיבוד ופליטה. את האבחון מבצעים במכונים מיוחדים המאבחנים לקויות . אין שום קשר בין הלקות למנת משכל, נהפוך הוא, הרבה מהדיסקים נחשבים לאנשים אינטליגנטים מאוד, בעלי רמת משכל גבוהה מעל הממוצע. נוירולוגים מצאו הבדלים בין המוחות של ילדים הסובלים מלקוחות למידה, לבין מוח של ילדים אשר אינם סובלים מלקויות למידה, כלומר מדובר על בעיה אורגנית מולדת ולא על בעיה נרכשת. אבל, הדיסלקציה יכולה גם להיות נרכשת, והיה והילד עבר איזו תאונה או אירוע אחר טראומטי.
כעת אתם וודאי שואלים את עצמיכם כיצד מטפלים בבעיה? קודם כל יש לאבחן את סוג הדיסלקציה, שכן מדובר על לקות די אמורפית, ורק אז להתאים את הטיפול המתאים, כל מקרה לגופו, ואל כל ילד יש להתייחס באופן פרטני. הטיפול הנפוץ ביותר הוא הוראה מתקנת. הילדים יחונכו בקבוצות קטנות יותר ויזכו ליחס אישי. כמו כן ניתן לאמן ולגרות את החלק הפונטי, להעשיר את אוצר המילים, להעמיק את התפיסה, להעמיק את ההבנה לצלילים ושפה, ולהגביר את שטף הקריאה.