אימון תפקודי הוא אימון המתמקד בשיפור התפקודים הניהוליים של המתאמן. תפקודים ניהוליים הוא שמם הכולל של שורה של יכולות קוגניטיביות המאפשרות לנו להתנהל באופן יעיל ונכון בסביבה. יכולות אלה כוללות היבטים שונים של התארגנות, ניהול זמן, תכנון, שמירה על רצף וגם- יכולות קשב וריכוז…
אימון תפקודי- מה זה בעצם?
אימון תפקודי הוא אימון המתמקד בשיפור התפקודים הניהוליים של המתאמן. תפקודים ניהוליים הוא שמם הכולל של שורה של יכולות קוגניטיביות המאפשרות לנו להתנהל באופן יעיל ונכון בסביבה. יכולות אלה כוללות היבטים שונים של התארגנות, ניהול זמן, תכנון, שמירה על רצף וגם- יכולות קשב וריכוז (אלה עוברות כחוט השני בין כל שאר התפקודים הניהוליים, וכמעט כל ההתנהלות שלנו נסמכת עליהן). יכולות הקשב הן מוקד משמעותי בתהליך האימון התפקודי. בראיון למקומון "ירוק" שפורסמה בתחילת נובמבר 2013, תיארה דבי את האימון התפקודי כתהליך של "התיידדות" עם הפרעת הקשב, והפיכתה מ"הפרעה" ל"הפרייה" (הפריית קשב). אימון תפקודי הוא תהליך דינאמי המותאם באופן אינדיוידואלי לצרכים ולאתגרים של המתאמן, ובמסגרתו הוא זוכה לליווי במשימות הדרגתיות שהוא לוקח על עצמו ויעדים שהוא מציב במהלך האימון. מהשלב הראשון ולאורך כל האימון, המתאמן זוכה לליווי, ויחד עם המאמן מנסחים את המטרות, המכשולים האפשריים, הדגשים והשאיפות שיש להשיג במהלך האימון.
אימון תפקודי וכישורים חברתיים
מוקד נוסף של האימון התפקודי הוא ברכישה וחיזוק של תפקודים חברתיים. אחד הפנים הפחות מדוברים של הפרעת קשב וריכוז הוא ההשלכות החברתיות והרגשיות של ההתמודדות עמה. ילדים ובני נוער (ובמקרים מסוימים גם מבוגרים) לרוב נושאים עמם מטען כבד ומשמעותי של כשלונות. מצד מבוגרים (הורים ואנשי חינוך) הם עלולים לא פעם להיחוות כמתישים ומאכזבים, וגם בחברת הילדים- חבריהם לגן או לכיתה עשויים להתקשות להכיל את הפעלתנות, האנרגטיות והצורך המתמיד בתזוזה וגיוון המתלווים לא פעם להפרעת קשב וריכוז. מסיבה זו, באימון ניתן הרבה מקום לשיפור הקריאה של המפה החברתית וההתמודדות עם הסיטואציה החברתית בהתאם למקום בו נמצא המתאמן. עבור מבוגרים, למשל, הדגשים יהיו יותר לכיוון של ניהול ושליטה במצבי רוח, התמודדות עם הפרעת קשב במסגרת הזוגיות ויחסי העבודה, בעוד שעם ילדים תהיה עבודה שיותר מותאמת לשגרת בית הספר וחברת בני גילם.
אז מה הופך את "דף חדש" למוצלח כל כך?
את ריבוי ההצלחות מייחסים דבי וצוות "דף חדש" למודל המשלב את האימון התפקודי עם שיטות שונות של הוראה מתקנת. צוות הבית מכיר בכך שהמתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז זקוקים לסיוע בארגון של עולם מבולבל וכאוטי, על מנת להכשיר את הקרקע לשיפור בתחומים השונים. בנוסף, צוות הבית גם מכיר בחשיבותו של הטיפול התרופתי, אם נדרש. ריבוי הסטיגמות והמיתוסים שאופפים טיפול בתרופות כמו ריטלין, מונע פעמים רבות מ הזקוקים לטיפול לגשת ולקבלו.
שילוב של אימון תפקודי עם כלים טיפוליים נוספים (כמו הוראה מתקנת או טיפול תרופתי) הוא שמבטיח סיכויים מרביים להצלחה, שאינה מסתכמת רק בשיפור התפקוד בכיתה ובלימודים אלא בשיפור של ממש באיכות חייהם של המתאמנים.
נכתב ע"י: פורטל אבחון