זה בדיוק התיאור של בעיה בתפקוד הניהולי בקרב ילד בעל הפרעת קשב וריכוז. עפ"י בארקלי 1997,בעלי ADHD לוקים בתפקודים ניהוליים, כלומר: ביכולת לנהל את עצמם:ארגון, זכרון עבודה, ניהול זמן, וויסות עצמי וכו'. מכאן שילדים ומתבגרים זקוקים לשגרת יום, הבונה ביטחון ,שליטה ומונעת דחיינות…
בניית שגרת יום
איך תבנו עם הילדים שגרת יום עקבית?
במפגש האימון התפקודי שאלתי את דן בן העשר:
"איך נראה היום שלך"?
-"אמא מעירה אותי כמה פעמים עד שאני מתעורר,
מכין מערכת, לפעמים מספיק לאכול..אחה"צ אני לא
יודע איזה חוגים יש לי, אמא מזכירה לי.."
זה בדיוק התיאור של בעיה בתפקוד הניהולי בקרב ילד בעל הפרעת קשב וריכוז. עפ"י בארקלי 1997,בעלי ADHD לוקים בתפקודים ניהוליים, כלומר: ביכולת לנהל את עצמם:ארגון, זכרון עבודה, ניהול זמן, וויסות עצמי וכו'. מכאן שילדים ומתבגרים זקוקים לשגרת יום, הבונה ביטחון ,שליטה ומונעת דחיינות.
להלן עשרת הדברות לבניית שגרה:
1. נבנה יחד עם הילד לו"ז לכל ימי השבוע, כך ילמד להתארגן ביעילות וייקח אחריות.
2. נכתוב שגרה מפורטת בדף חלק גדול, מהקימה בבוקר ועד זמן השינה: התארגנות ליציאה מהבית, שיעורי בית, חוגים , ארוחות.. נתלה במקום בולט.
3. נקדד כל פעילות בצבע שונה. נקצה זמן מוגבל לפנאי. לדוגמא: צפייה בטלוויזיה/ משחקי מחשב משעה עד שעה.
4. נרגיל את הילד לכתוב ביומן בפרישה שבועית, וגם שם לכתוב את כל הפעילויות כולל שיעורי בית, מועדי בחנים, מבחנים, הגשת מטלות.
5. נזכיר לילד לענוד כל יום שעון מחוגים, כך" יתיידד" עם הזמן גם בעת כתיבת מבחן. נתלה שעון קיר בחדרו,נפעיל תזכורות בנייד.
6. נעודד התנהלות נכונה ע"י טבלת ניקוד. בערב נזכה במדבקה או באסימון ,ובסופ"ש נמיר אותם בשי קטן או בפעילות כייפית.
7. נסייע לו לארגן סדרי עדיפויות , לאותו יום או שבוע , כך יתנהל לפי חשוב ולא דחוף.
8. נשנה ונשדרג ביחד את לוח הזמנים.
9. נשתדל לשמש דוגמא בארגון ובניהול זמן.
10. נזכור ששינוי הרגלים הוא תהליך, ולכן בהתחלה יש ללוות, להזכיר.עפ"י מחקר, פעולה הופכת להרגל אחרי 21 פעמים.
"שים לב למחשבות שלך,הן הופכות להיות מילים,
שים לב למילים שלך,הן הופכות להיות מעשים,
שים לב למעשים שלך, הם הופכים להיות הרגלים,
שים לב להרגלים שלך , הם הופכים להיות הגורל שלך".
מהטמה גנדי