אווירת הלימודים הבית ספרית בסביבה התחרותית לא תמיד מותאמת לכל התלמידים. ישנם תלמידים אשר הסביבה הלימודית מותאמת להם באופן מיטבי, אך ישנם גם לא מעט תלמידים אשר שיטות הלימוד השמרניות אינן מותאמות עבורם, וההתמודדות עם החומר הלימודי באמצעות שיטות ההוראה הללו קשה. בקטגוריה הזו של התלמידים המתקשים להתמודד באמצעות דרכי ההוראה השמרניות כלולי התלמידים בעלי לקויות הלמידה והפרעות הקשב והריכוז, אשר הקושי שלהם נובע מכשל נוירולוגי במערכת העצבית, כשהקושי אינו קשור או נובע מרמת משכל נמוכה יותר.
דרכי הפעולה של ההוראה המתקנת
אווירת הלימודים הבית ספרית בסביבה התחרותית לא תמיד מותאמת לכל התלמידים. ישנם תלמידים אשר הסביבה הלימודית מותאמת להם באופן מיטבי, אך ישנם גם לא מעט תלמידים אשר שיטות הלימוד השמרניות אינן מותאמות עבורם, וההתמודדות עם החומר הלימודי באמצעות שיטות ההוראה הללו קשה. בקטגוריה הזו של התלמידים המתקשים להתמודד באמצעות דרכי ההוראה השמרניות כלולי התלמידים בעלי לקויות הלמידה והפרעות הקשב והריכוז, אשר הקושי שלהם נובע מכשל נוירולוגי במערכת העצבית, כשהקושי אינו קשור או נובע מרמת משכל נמוכה יותר.
בעבור אותם התלמידים פותחה שיטה לימודית מיוחדת ותומכת המכונה הוראה מתקנת. הוראה מתקנת הינה שיטת ההוראה המתמקדת בהענקת הצרכים הלימודיים באופן ייחודי ופרטני לתלמיד, בהתאם למגבלותיו ויכולותיו.
הטיפול באמצעות ההוראה המתקנת הוא לרוב בגילאי בית הספר היסודי, כאשר הילד מאובחן כלקוי למידה, ונפער כבר פער לימודי משמעותי בינו לבין יתר התלמידים בני גילו, כשייעודה העיקרי של השיטה הוא החזרת התלמיד אל המסלול השגרתי של הלימודים, בטרם יתהווה פער לימודי בלתי ניתן לתיקון באמצעים הרגילים. הוראה מתקנת בוחנת ומעניקה מענה גם לצרכים נוספים כמו צרכים רגשיים, בעיות הסתגלות חברתית, תקשורת בין אישית ואסטרטגיות למידה. הוראה מתקנת הינה גישה שמסייעת לתלמיד להשתלב בתכנית הלימודים הרגילה בהתאם לצרכיו הייחודיים, קשייו ויכולותיו בכל מקצועות הלימוד שבכללם מתמטיקה, שפה ואנגלית. רעיון ההוראה המתקנת התהווה בשנים האחרונות מתוך ההבנה וההכרה בלקויות הלמידה וקשיי הקשב והריכוז למיניהם. מורים להוראה מתקנת הינם מורים אשר עברו הכשרה לשם כך, או מורים בעלי וותק וניסיון עשיר במסגרת החינוך המיוחד. אחת מלקויות הלמידה היא הדיסלקציה שהגדרתה קשורה לכישורי שפה והדרושים לקריאה. הטיפול המרכזי בדיסלקציה הוא הקניית הקריאה ואסטרטגיות למידה להתמודדות אפקטיבית עם חומר כתוב. הוראה מתקנת אין בה בכדי לתקן את הלקות, והיא באה על מנת לסייע לתלמיד לפתח את מיומנות הקריאה באמצעות לימוד, אימון ותרגול. קיימות מספר שיטות להקניית מיומנות הקריאה בתחום ההוראה המתקנת, כשהשיטה הנבחרת היא זו המותאמת לפרופיל הלקות ולנקודות החוזק של התלמיד.
ההוראה המתקנת בקריאה, מתמטיקה ואנגלית
אחד המודלים בהוראה המתקנת לרכישת מיומנות הקריאה מכונה "מודל מלמטה למעלה", ומיועד לסייע לתלמיד ברכישת היסודות הבסיסיים בקריאה וכתיבה, כשהרעיון בנוי מזיהוי האותיות במילה והקשרן למשמעות הצליל המופק מהן. מודל נוסף הוא המודל "מלמעלה למטה", המתבסס על זיהוי תבניות מילים שלמות, בניגוד למודל הקודם המפרק את המילה למרכיביה. המודל השלישי הינו שילוב שתי השיטות הקודמות ומכונה "מודל אינטראקטיבי", שבו מתקיימת אינטראקציה בין תהליכי ההבנה והפענוח. שיטה זו בהוראה המתקנת דוגלת בשילוב בין המשמעות לבין מיומנויות הפענוח, תוך כדי אינטראקציה בין השיטות. לקות למידה נוספת היא הדיסקלקוליה, לקות למידה במתמטיקה. הוראה מתקנת במתמטיקה נדרשת כשהתלמיד מתקשה ברכישת מיומנויות בסיסיות במתמטיקה כמו קושי בחיבור וחיסור, קושי בבעיות מילוליות, מבנה עשרוני, לוח הכפל ושברים. ההוראה במתמטיקה מתמקדת בשיטות חזותיות, כרטיסי ניווט ואמצעים ייחודיים
נוספים על מנת לצמצם את הפער ולהקנות יכולת עצמאית.
הוראה מתקנת מתפרסת גם אל עבר השפות הזרות כמו אנגלית. רכישת שפה זרה ידועה כתחום בו מתקשים לא מעט ילדים, ואולם, עבור ילדים בעלי לקויות למידה כשהמשימה היא לעתים כמעט בלתי אפשרית, הן בשל השוני המהותי של האותיות והצלילים בין עברית לאנגלית, והן בשל כיוון הכתיבה והבדלים מהותיים נוספים. הוראה מתקנת באנגלית מותאמת לתלמידים אשר מתקשים באסטרטגיות למידה לרכישת ידע וזיכרון, ותוכנית ההוראה נבנית בהתאם לממצאי האבחונים, באמצעות שיעורים פרטניים אקטיביים המשלבים קריאה, כתיבה, דיבור, משחקי מחשב ומשחקים. באמצעות הוראה מתקנת באנגלית לומד התלמיד להכיר את האותיות וצליל צירופיהן כבסיס לקריאה וכתיבה, אסטרטגיות לחיזוק הזיכרון במטרה לסייע בהרחבת אוצר המילים, אסטרטגיות למידה להבנת הנקרא, חוקי דקדוק וכדומה. הצלחת ההוראה המתקנת הינה משוואה התלויה בגורמים אחדים כמו ניסיון המורה, התאמת השיטה של ההוראה המתקנת באופן אופטימאלי לצרכי הילד, עקביות והתמדה מצד בני משפחתו של התלמיד והתמיכה הסביבתית המעניקה לתלמיד את המוטיבציה להמשיך ולהתקדם.