כל הורה מתרגש כשילדו עולה לכיתה א. ההתרגשות מהולה בתחושות מעורבות, של גאווה, ציפייה ומחשבות סמויות כי יגיע היום, והילד הקטן הזה יגיע להישגים שיעניקו להם ההורים כבוד והערכה על הפרי בטנם. ואולם, בקרב לא מעט הורים המחשבה מתנפצת לה בהדרגתיות כשהילד המוכשר שלהם אינו מצליח להגיע להישגים הנדרשים, והוא מתקשה במיומנויות הבסיסיות ביותר כמו קריאה או הבנת הנקרא.
הדיסלקציה כלקות למידה
כל הורה מתרגש כשילדו עולה לכיתה א. ההתרגשות מהולה בתחושות מעורבות, של גאווה, ציפייה ומחשבות סמויות כי יגיע היום, והילד הקטן הזה יגיע להישגים שיעניקו להם ההורים כבוד והערכה על הפרי בטנם. ואולם, בקרב לא מעט הורים המחשבה מתנפצת לה בהדרגתיות כשהילד המוכשר שלהם אינו מצליח להגיע להישגים הנדרשים, והוא מתקשה במיומנויות הבסיסיות ביותר כמו קריאה או הבנת הנקרא. לרוב, נקראים ההורים בשלב בו נוצר הפער אל המחנכת, אשר ממליצה להורים לפנות לאבחון לקויות למידה, כי ייתכן והילד לוקה בדיסלקציה או בלקויות למידה אחרות. המושג "דיסלקציה" מוכר למרבית ההורים באופן שטחי בלבד. אדם מאובחן כלקוי למידה כשהישגיו במבדקים השגרתיים בקריאה, במתמטיקה או בהבעה נמוכים באופן משמעותי מהמצופה ביחס לגילו, השכלתו ורמת משכלו, וכושר הלמידה, הישגיו האקדמיים ומיומנויות אחרות נפגעות בשל לקותו. מקובל לסווג את הלמידה לשלוש קטגוריות שהן לקויות למידה בתחום הלימודי, לקויות בתחום הקשב ולקויות למידה שאינן מילוליות.
מהי הדיסלקציה?
לקויות הלמידה בתחום של הקשב והריכוז כוללות את הזיכרון, התכנון, הארגון, פונקציות הניהול וכדומה. לקויות הלמידה שאינן מילוליות מתבטאות לרוב בקשיים החברתיים, ולקויות הלמידה האקדמיות כוללות את הדיסלקציה, הדיסגרפיה והדיסקלקוליה. הדיסלקציה הינה לקות מולדת המפריעה להליכים הקשורים בכישורי השפה. הדיסלקציה היא השכיחה ביותר מבין כל הלקויות הלימודיות, ובאה לידי ביטוי בדרגות חומרה משתנות. הדיסלקציה הינה מולדת, וככזו אינה חולפת עם הגיל, אך באמצעות אסטרטגיות למידה נרכשות, ניתן להתמודד עמה עד למיצוי מקסימאלי של הפוטנציאל הטמון באדם הלוקה בה. קיים קשר דו כיווני בין הדיסלקציה לדיסגרפיה, לקות הכתיבה והאיות, וישנם אנשי מקצוע הרואים בשתי הלקויות הללו כלקות אחת הבאה לידי ביטוי בצורות שונות. תסמיני הדיסלקציה הם ההתקשות ברכישת מיומנות הקריאה, כאשר גם לאחר רכישת המיומנות, הקריאה נותרת קטועה, איטית ורצופת שגיאות. על מנת לקרוא באופן יעיל, יש צורך לקשר בין צורתה של האות לצליל אשר היא מפיקה. את הצלילים יש לצרף למילים, והדיסלקטים מתקשים ברכישת כללי מיפוי סימני הכתב והצלילים.
מהות הטיפול בדיסלקציה
הקושי אשר נובע מן הדיסלקציה מתמקד במיומנות הקריאה הטכנית, שעיקרה פענוח של הקוד הגראפי והצלילים המקושרים איליו, על כן אינה משפיעה באופן ישיר על הבנת הנשמע, הכוללת טקסטים מושמעים או מילים דבורות. הטיפול המרכזי בדיסלקציה הוא רכישת מיומנות הקריאה, ורכישת אסטרטגיות להתמודדות אפקטיבית עם טקסטים כתובים. את הדיסלקציה אין אפשרות לרפא, יחד עם זאת, ניתן להתגבר על הקושי באמצעות שיטות לימוד מיוחדות, אימון ותרגול. על אף שמיומנות הקריאה הבסיסית של הלוקה בדיסלקציה לא תגיע לרמה של מושלמות, כל שיפור עשוי להקל משמעותית על איכות החיים של הדיסלקטי, ולהתבטא בהישגיו האקדמיים. הדיסלקציה, במידה ואינה מטופלת, עשויה ליצור קשיים משניים בתחומים רבים, החל ביכולת להפנים ולרכוש ידע בטקסטים כתובים במקצועות הלימוד השונים וכלה בהיבטים הרגשיים והחברתיים.
דרכי הטיפול בדיסלקציה
אחת מדרכי הטיפול המרכזיות בדיסלקציה היא ההוראה המתקנת. ההוראה המתקנת הינה שיטת לימוד ייחודית המותאמת לצרכי התלמיד לקוי הלמידה בהתאם לאופי לקותו ולכישוריו. להוראה המתקנת ישנן שתי מטרות, כשהאחת היא לקדם את התלמיד על מנת לצמצם את הפערים הלימודיים הנובעים מן הלקות, כשהמטרה האחרת, החשובה אף יותר היא להעניק לתלמיד כלים אסטרטגיים כדי ללמדו כיצד להתמודד בכוחות עצמו עם הקשיים העתידיים הצפויים לו בשל הלקות, וכיצד ניתן לעקוף את הקשיים הללו ולממש את היכולת הפוטנציאלית באופן מוחלט על אף הלקות. מחקרים הראו כי לא מעט ילדים הלוקים בדיסלקציה מתקשים להפריד מילים להברות, קושי אשר עשוי להכביד על רכישת מיומנות הקריאה. במצבים הללו הטיפול בדיסלקציה כולל גם קלינאי תקשורת ולהקל על התלמיד בכל ההיבטים האפשריים. בנוסף, קיימות הקלות מטעם משרד החינוך בהתאם להמלצות האבחון הדידקטי כמו הקראת טקסטים במבחנים, תוספות זמן, מבחנים בעל פה וכדומה. במידה וילדכם לוקה בדיסלקציה חשוב לציין כי הסטטיסטיקה מוכיחה שאחוז הסטודנטים הדיסלקטים להנדסה הוא קרוב ל-25%. בנוסף, מעל לשליש מן הסטודנטים לאומנויות בעלי קשיים בקריאה. עוד נתונים סטטיסטיים מראים כי אחוז הממציאים הלוקים בדיסלקציה הוא מעל ל-35%, וכך גם בקרב תכנות המחשבים. סביבה תומכת, התמדה סיפוק הכלים האסטרטגיים עשויים לסייע לבעל הדיסלקציה לממש את עצמו באופן מוחלט.