לקויות למידה הינן הפרעות נוירו התפתחותיות שכיחות למדיי, שבהן קיים קושי בעיבוד המידע. ילדים בעלי לקויות למידה עשויים להיות בעלי רמת משכל רגילה ואף גבוהה יותר, אך יחד עם זאת להתקשות ברכישת מיומנויות בסיסיות כמו קריאה, כתיבה, איות, מתמטיקה, זיכרון וארגון מידע. לקות הלמידה הינה מולדת ומתלווה לאורך כל החיים הבוגרים. כמו כן, היא איננה ניתנת לריפוי, ואולם חשיפתה תורמת לטיפול בתסמינים הנלווים, טיפול המסייע ללקוי הלמידה לרכוש כלים להתמודדות עם הלקות עד למימוש הפוטנציאל האמיתי שלו באופן מוחלט.
ההוראה המתקנת: מהות האיתור המוקדם של לקויות הלמידה
לקויות למידה הינן הפרעות נוירו התפתחותיות שכיחות למדיי, שבהן קיים קושי בעיבוד המידע. ילדים בעלי לקויות למידה עשויים להיות בעלי רמת משכל רגילה ואף גבוהה יותר, אך יחד עם זאת להתקשות ברכישת מיומנויות בסיסיות כמו קריאה, כתיבה, איות, מתמטיקה, זיכרון וארגון מידע. לקות הלמידה הינה מולדת ומתלווה לאורך כל החיים הבוגרים. כמו כן, היא איננה ניתנת לריפוי, ואולם חשיפתה תורמת לטיפול בתסמינים הנלווים, טיפול המסייע ללקוי הלמידה לרכוש כלים להתמודדות עם הלקות עד למימוש הפוטנציאל האמיתי שלו באופן מוחלט. קיימות מחלוקות רבות בנושא, כשאחת מהן היא בדבר אחוזי התופעה בקרב האוכלוסייה הכללית, כשהנתונים הסטטיסטיים נעים בין 5% ל- 15%, ובמחקרים מסוימים, הנתונים מרמזים כי התופעה רחבה אף יותר.
בקטגוריות לקויות הלמידה כלולים הדיסלקציה, הדיסגרפיה, הדיסקלקוליה, הפרעות הקשב והריכוז וליקויים בלתי מילויים נוספים. הנושא של לקויות הלמידה עדיין בשלבי מחקר, וכל העת ישנם כיווני חשיבה ואמצעי התערבות נוספים. במידה והלקויות מאותרות במועד, קיימת אפשרות לטפל באמצעים מגוונים כמו בהוראה מתקנת או טיפול פסיכולוגי, ובכך למנוע סבל מיותר לבעל הלקות ולסביבתו הקרובה. ההורים או המוסד החינוכי בו לומד הילד הם לרוב אלו המבחינים בלקות הלמידה כאשר מתהווים פערים לימודיים במיומנויות בסיסיות כמו קריאה, הבנת הנקרא, כתיבה, מתמטיקה ומקצועות אחרים, כשלילד יש קושי בקשב וריכוז, התקשות בשיעורי הבית או כשקיימת התחושה כי הפוטנציאל הגלום בילד הוא גבוה מהתוצאות בפועל. בנסיבות הללו מומלץ לא להמתין ולגשת לאבחון בהקדם. חשוב לצאת מנקודת הנחה שאין ילד הרוצה להיכשל, אלא יישנו ילד שרוצה אך אינו מסוגל, והילד אינו מסוגל בשל פגם נוירולוגי שאינו קשור למנת משכל, ולילד הזה יש להעניק כלים אסטרטגיים ייחודיים על מנת לאפשר לו לממש את יכולתו האמיתית. ואחד הכלים הללו הוא ההוראה המתקנת. הוראה מתקנת הינה שיטת טיפול בלקויות למידה, באמצעות שימוש בכלים ייחודיים המותאמים אישית לתלמיד, בהתאם לאופי הלקות ולנקודות החוזק הטמונות בו, אשר אותרו במבדקים אותם עבר.
שיטות הטיפול באמצעות ההוראה המתקנת
ההוראה המתקנת מיועדת לתלמידים אשר הישגיהם בפועל נמוכים מן המצופה מהם ביחס לבני גילם, השכלתם ומנת משכלם. ההישגים הנמוכים בפועל נובעים מלקויות למידה אשר מונעות מהם לרכוש מיומנויות למידה בדרכים הנורמטיביות המקובלות. הוראה מתקנת היא אמצעי שמטרתו להעניק לתלמיד כלים ייחודיים המותאמים לצרכיו ויכולותיו, שבאמצעותו יתאפשר לתלמיד לרכוש את אותו הידע שלא הצליח לרכוש בכלים הסטנדרטיים. ההוראה המתקנת פועלת בשני מישורים במקביל, כאשר באמצעותה מצמצם הילד את הפערים הלימודיים אשר הצטברו בשל לקותו ולקדם אותו בהיבט הלימודי. במקביל, מתמקדת ההוראה המתקנת בפיתוח מיומנויות למידה ודרכים לעקיפת הקשיים. כערך מוסף זוכה הילד לקבלה עצמית והעלאת הדימוי העצמי, אשר תורמים להעלאת המוטיבציה והתנהגות חיובית. הוראה מתקנת הינה פרטנית וממוקדת בתלמיד כפרט, גם אם הוא מהווה כחלק מקבוצת לימוד מצומצמת. כמו כן, מתייחסת ההוראה המתקנת למכלול מרכיבי היכולות והקשיים של התלמיד וטווה תוכנית הייחודית לו, אשר ממנה יוכל התלמיד להפיק תועלת מקסימאלית. יחד עם זאת, קיימת כל העת בחינה של השיטה, ובמידה ששיטת ההוראה אשר נבחרה אינה יעילה דיה, תירקם שיטת הוראה מתקנת נוספת, המותאמת לנתונים אשר נאספו. אחת הדרכים בהוראה המתקנת היא השימוש בלמידה אקטיבית אשר בה נוטל התלמיד חלק באופן פעיל, ואינו משמש כמאזין פסיבי בלבד, במטרה לשפר את מיומנות שליפת המידע מהזיכרון.
הוראה מתקנת מורכבת משלושה שלבים כשבשלב הראשוני יישנו איסוף המידע המסתמך על המבדקים אותם עבר התלמיד, במטרה לקבל תמונת פרופיל כוללת אך ממוקדת בקשיים ובנקודות החוזק שלו, כשהשלב העוקב הוא רקימת תוכנית טיפול בהתאם לאותה תמונת הפרופיל. אחת השיטות הנהוגות בהוראה מתקנת היא להתחיל מאותם התפקודים בהם התלמיד שולט היטב, ובהדרגה לגלוש אל אותם התחומים בהם הוא מתקשה. במהלך כל ההוראה ישנן בחינה ומעקב מתמידים על מנת לבחון כי שיטת ההוראה מותאמת באופן יעיל אל התלמיד, ובמידה והיא אינה עונה על הצרכים, תירקם תוכנית אפקטיבית יותר בהתאם לממצאים. הוראה מתקנת היא אחת הדרכים השכיחות והמוכחות ביותר לקידום הילד ומינופו, ולהקניית כלים ומיומנויות אשר יסייעו לו במימוש הפוטנציאל הטמון בו באופן אופטימאלי.