ההגדרה "הוראה מתקנת" כוללת מגוון לא מבוטל של שיטות וכלים המותאמות אישית לכישורים ולצרכים של הילד. מטרות השיטות הייחודיות הללו הן לקדם ולסייע לתפקודם של האנשים בכל הגילאים, אשר יכולותיהם והישגיהם הבסיסיים נמוכים מהמצופה מבני גילם, על אף היותם בעלי רמת משכל ממוצעת ולעיתים אף יותר. בקטגוריה הזו כלולים אנשים אשר אובחנו כלקויי למידה, אשר בשל כשל נוירו התפתחותי מתקשים לרכוש מיומנויות בסיסיות כמו קריאה, כתיבה, מתמטיקה, כישורי שפה, מיומנויות גרפו מוטוריות, דיבור, הפרעות קשב וריכוז, כישורים חברתיים וכדומה.
הוראה מתקנת בגילאים הרכים
ההגדרה "הוראה מתקנת" כוללת מגוון לא מבוטל של שיטות וכלים המותאמות אישית לכישורים ולצרכים של הילד. מטרות השיטות הייחודיות הללו הן לקדם ולסייע לתפקודם של האנשים בכל הגילאים, אשר יכולותיהם והישגיהם הבסיסיים נמוכים מהמצופה מבני גילם, על אף היותם בעלי רמת משכל ממוצעת ולעיתים אף יותר. בקטגוריה הזו כלולים אנשים אשר אובחנו כלקויי למידה, אשר בשל כשל נוירו התפתחותי מתקשים לרכוש מיומנויות בסיסיות כמו קריאה, כתיבה, מתמטיקה, כישורי שפה, מיומנויות גרפו מוטוריות, דיבור, הפרעות קשב וריכוז, כישורים חברתיים וכדומה.
לקות הלמידה עשויה לפגוע בתפקוד אחד או במגוון תחומים במקביל, ומונעת ממנו לרכוש את המיומנויות הללו, ליישמן ולתפקד באופן מיטבי. הקשיים הללו עשויים לבוא לידי ביטוי בכל אחד משלושת המהלכים מהם מורכב הליך הלמידה שהם השלב בו נקלט המידע, שלב עיבודו של המידע והפנמתו ושלב יישומו של המידע בפועל. לקויות הלמידה הינן מולדות, וככאלו הן מתלוות אל האדם לכל אורך חייו, ואין דרך לרפאן. ואולם, קיימות כיום דרכים יעילות על מנת לרכוש כלים להתמודדות עימן, ולהגיע למימוש מיטבי של הפוטנציאל הטמון באדם על אף המגבלות והמכשולים המתלווים אל לקוי הלמידה.
אחת הדרכים היעילות והשכיחות ביותר היא ההוראה המתקנת. רבים סבורים כי הוראה מתקנת מיועדת לגילאים של בית הספר, במטרה לצמצם פערים לימודיים שנפערו בעקבות הלקויות. ואומנם, במרבית המקרים הלקויות נחשפות בגילאים הללו בשל אותם פערים לימודיים. ואולם, הוראה מתקנת מתקיימת כבר בגילאים הרכים של טרום בית ספר, כאשר היתרון של החשיפה המוקדמת של אותן הלקויות תאפשר טיפול אשר ימנע את כל הסבל ועוגמת הנפש הן לילד והן למשפחתו בגילוי המאוחר של הלקויות.
מחקרים הוכיחו כי עיכוב התפתחותי או התנהגויות מסוימות בגיל הרך עשויים להצביע על לקות למידה כלשהי, כאשר בהוראה מתקנת יש את הכלים לקדם את הילד בדרכים ייחודיות במטרה למנוע לחלוטין פערים לימודיים בבית הספר ותחלואות נלוות הנובעות מאותם הפערים האקדמיים.
תסמינים מוקדמים ללקויות למידה בגיל הרך ושיטות הטיפול דרך ההוראה המתקנת
קיימים מספר תסמינים העשויים לרמוז על קיום לקויות למידה כבר בגיל הרך. חשוב להדגיש שוב כי לקויות הלמידה אינן מעידות על רמת משכל נמוכה, ולא מעט אנשי מדע, מצביאים, אומנים ואנשים אשר הטביעו את חותמם במהלך ההיסטוריה, אובחנו בדיעבד כלקויי למידה. למעשה, הסטטיסטיקה מראה כי כעשירית מכלל האוכלוסייה בעולם סובלת מלקויות למידה כאלו ואחרות ובעוצמות שונות. ילדים בגילאים הרכים אשר סובלים מלקות למידה מתקשים לעתים בפיתוח הדיבור, כשהדבר מתבטא באיחור בדיבור, והגיית מילים משובשת. קיימת גם התקשות ברכישת אוצר מילים והתקשות בשליפת המילים מן הזיכרון לתיאור מצבים, רצונות, תחושות, חפצים ועוד. קשיים נוספים מתבטאים בחריזת מילים, למידת מושגים בסיסיים כמו שמות ימות השבוע, צורות, מספרים וספרות, אותיות האלף בית, משמעות מושג הזמן כמו אתמול, היום, מחר, מושגי יחס כמו מעל, מתחת, לפני, בתוך וכדומה.
לקויות הלמידה עשויות להתקיים בתחומים נוספים כמו קשיים מוטוריים, קשיי התארגנות, כמו התארגנות לקראת שינה או יקיצה בבוקר, קשיי התמצאות ורכישת כללי התנהגות. לעתים מתקיימים גם חוסר ריכוז, הפרעות שינה, התנהגות פעלתנית מעבר לפעלתנות הנורמטיבית, המלווה לעתים בהתנהגות אימפולסיבית וקושי חברתי. התסמינים הללו אין בהם בכדי להוכיח באופן וודאי כי אכן מדובר בלקויות למידה, ויש להיוועץ עם גורמים רפואיים בנושא, ואולם, במידה והאבחונים חשפו לקויות למידה, מומלץ לא להמתין עד ההגעה לשלב בית הספר, ולהתחיל לטפל כבר בגילאים הרכים. ייחודה של הוראה מתקנת היא ביכולתה להתאים את שיטות הטיפול לגיל, לצרכים הייחודיים ויכולותיו של לקוי הלמידה במטרה "לתקן" את הליקויים שנחשפו בתהליך של הקליטה, העיבוד והפלט של המידע כמו גם אסטרטגיות למידה שגויות. הוראה מתקנת בגיל הרך מתמקדת בפיתוח מיומנויות היסוד ומיומנויות מוטוריות, מקדמת את תפקודו בתחומים בהם מתבטאת לקותו, מסייעת לילד לשפר את דימויו ובטחונו העצמי, מצמצמת את הפערים שנחשפו ומשפרת את מידת מוכנותו ובשלותו לכיתה א".