אומנם לקויות למידה אינן נחלת הכלל, אבל הן גם אינן נדירות. בשנים האחרונות, ובעצם מאמצע המאה שעברה, ישנה יותר מודעות ללקויות למידה, ולכן ניתן להן גם מענה הולם. רבים הם הילדים הנדרשים לקבל הוראה מתקנת במסגרת הבית ספרית, צורת הוראה זו תסייע להם להתגבר על מגוון מכשולים לימודיים בהם הם נתקלים כבר מגיל צעיר.
הוראה מתקנת ואיך בונים תוכנית לימודים?
אומנם לקויות למידה אינן נחלת הכלל, אבל הן גם אינן נדירות. בשנים האחרונות, ובעצם מאמצע המאה שעברה, ישנה יותר מודעות ללקויות למידה, ולכן ניתן להן גם מענה הולם. רבים הם הילדים הנדרשים לקבל הוראה מתקנת במסגרת הבית ספרית, צורת הוראה זו תסייע להם להתגבר על מגוון מכשולים לימודיים בהם הם נתקלים כבר מגיל צעיר.
אז מהי הוראה מתקנת?
אין מדובר כאן על שיעורים פרטיים הניתנים לילדים על מנת לשפר את הישגיהם. הוראה מתקנת הינה שיעורים פרטיים אבל כאלה הניתנים לילדים הסובלים מלקויות למידה, ובמסגרת הבית ספרית, בקבוצות קטנות, כאשר לכל ילד מותאמת תוכנית לימודים פרטנית משלו, על פי צרכיו האישיים ועל פי היכולות שלו. לא כל מורה מוכשר להעניק הוראה מתקנת, יש ללמוד את הנושא המסגרת החינוך המיוחד. למה נדרשים שיעורים מיוחדים? מכיוון שיש להקנות לילד הרגלי למידה אחרים, הרגלי למידה אותם הוא איננו מכיר.יש לפתח דרכים לעקיפת קשיים, יש לסייע לילד ולהעשיר את הידע שלו, יש לפתח דרכי חשיבה ויש להעלות את המוטיבציה שלו. כל זאת על מנת לגדל מבוגר נורמטיבי שיוכל להשתלב בלימודים ובעולם העבודה, מבוגר פרודוקטיבי התורם לסביבה שלו. יש ליצור את הילד חוויה לימודית מתקנת ולהעלים משקעים אשר נובעים מחוסר ההצלחה שלו בלימודים. יש להעניק לילד שוויון הזדמנויות כמו לילדים רגילים, על מת שיוכל ליישר עימם קו, ולהצליח כמותם. שיעורים מיוחדים הניתנים לילדים עם לקויות למידה יכולים להעשיר רבות את עולמם, להעלות את ביטחונם העצמי ואת דימוים העצמי, על מנת שהן יחשיבו עצמם למצליחנים ולא מפסידנים.
תוכנית פרטנית לכל תלמיד
שיעורי הוראה מתקנת טומנים בחובם תוכנית לימודים פרטנית לכל תלמיד ותלמיד המורה חייב להתייחס לכמה וכמה פרמטרים, כמו לבדוק איך בדיוק התלמיד מתפקד ולמה, כיתד ניתן להקנות לו טכניקות לימוד חדשות ומועילות, ולהטמיע בו אמונה ביכולותיו, להעניק לו את הכלים להאמין בעצמו מחדש. אין אלה חדשות מרעישות, אבל ילדים עם לקויות למידה חשים עצמם נחותים לעומת ילדים רגילים וזאת בשל הכישלונות הרבים אותם הם חווים. מורי הוראה מתקנת יתפרו תוכנית לימודים פרטנית המתאימה עצמה לקשייו של הילד, ליכולותיו השכליות והקוגניטיביות, בהחלט אין תוכנית אחת גורפת לכל התלמידים. בתוכנית מתבססת על הנקודות החזקות של התלמיד ועל נקודות התורפה ובהתאם לכך היא נבנית. מורים חייבים לדעת לאתר את מקור הבעיה ולכן הם חייבים להיות יצירתיים מאוד. כאשר הם מגלים מהו מקור הבעיה ניתן לתכנן תוכנית לימודים ספציפית לכל ילד. אלו ילדים נדרשים להוראה מתקנת? ילדים הסובלים מלקויות למידה, ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, ילדים הסובלים מעיכוב שפתי, ילדים הסובלים מדיסלקציה, דיס קלקולציה ועוד.
איך נבנית תוכנית הלימודים?
כאמור קודם המורה עולה על מקור הבעיה, ואח"כ בונה תוכנית לימודים מתאימה. יש לדעת היכן בדיוק חייבים לחזק את הילד, מהן נקודות התורפה שלו, לא להענישו כאשר הוא נכשל, אבל כן לתת לו תגמולים כאשר הוא מצליח. להבהיר לילד שלמרות הקשיים הרבים, הוא יכול להצליח, ללמד אותו להימנע משגיאות וללמד אותו איך לומדים בצורה יעילה יותר ואפקטיבית המותאמת לקשיים שלו. מורים להוראה מתקנת חייבים להיות מאוד יצירתיים, מכיוון שאין ילד איננו דומה לאחר, כאמור אין כאן תוכנית לימודים גורפת לכל התלמידים. ככל שהמורה הוא בעל ניסיון רב יותר, כך גוברים הסיכויים שהוא ידע לזהות טוב יותר את הילד ואת בעיותיו, ויבנה לו את תוכנית הלימודים הטובה ביותר.