כמעט בכל הכיתות ישנם לפחות כמה תלמידים הסובלים מלקויות למידה, או ילדים המתקשים ללמוד מקצועות כמו חשבון, כישורים לשוניים שפה ועוד. ילדים אלה זקוקים ליותר עזרה מילדים אשר לא סובלים מלקויות, ולכן הוראה מתקנת היא הפתרון הטוב ביותר בעבורם. באמצעות הוראה זו, ניתן יחס פרטני לכל תלמיד ולתלמיד, ונבנית לו תוכנית לימודים המתאימה לו באופן פרטני על פי קשייו הלימודים ונתוניו האישיים.
הוראה מתקנת ואיך מעלים את ביטחונם העצמי של ילדים?
כמעט בכל הכיתות ישנם לפחות כמה תלמידים הסובלים מלקויות למידה, או ילדים המתקשים ללמוד מקצועות כמו חשבון, כישורים לשוניים שפה ועוד. ילדים אלה זקוקים ליותר עזרה מילדים אשר לא סובלים מלקויות, ולכן הוראה מתקנת היא הפתרון הטוב ביותר בעבורם. באמצעות הוראה זו, ניתן יחס פרטני לכל תלמיד ולתלמיד, ונבנית לו תוכנית לימודים המתאימה לו באופן פרטני על פי קשייו הלימודים ונתוניו האישיים.
הוראה מתקנת מסייעת רבות
אכן הוראה מתקנת יש לה עוצמה וכוח רבים שכן כל התלמידים זכאים לשוויון הזדמנויות, ביניהם כמובן תלמידים עם קשיים ולקויות למידה. אלה חווים הרבה מאוד תסכולים בשל אי הצלחתם בלימודים ואי הצלחתם לעמוד באתגרים, לעיתים הם נוטים להרים ידיים ולהאמין שאינם שווים מאומה. הם גם מאמינים שאינם מסוגלים ליותר. כתוצאה ביטחונם העצמי יורד כמו גם דימוים העצמי. באמצעות הוראה מתקנת, ניתן לתקן דברים ומכאן גם שמה. הילדים יושבים בקבוצות קטנות, ולכל תלמיד ניתן יחס אישי פרטני. בשל התנאים הללו, ובשל תוכנית לימודים מיוחדת, רבים הם התלמידים הסובלים מלקויות למידה וקשיים לימודים אחרים, אשר לפתע נוחלים הצלחות משמעותיות, וכל הביטחון העצמי שלהם חוזר אליהם. המורים מעודדים אותם בעקבות כל הצלחה והישג.
למה ילדים מתקשים?
רבים הם התלמידים המתקשים בחשבון, הם מתקשים בשפות זרות ובהבנת הנקרא, ואין להם מיומנות על מנת שיוכלו לקלוט את החומר הנלמד, הם אינם מתרגמים את מה שהם שומעים ורואים ללמידה מעשית. לעיתים רבות הבעיות נובעות כתוצאה מהפרעת קשב וריכוז, כתוצאה מפעלתנות יתר, כלומר היפראקטיביות, וכתוצאה מלקויות למידה אחרות כגון דיסלקציה. כל אלה הן בעיות אורגניות מולדות, והן אינן חולפות במהלך השנים, אלא אולי מתמתנות מכיוון שמבוגרים יודעים טוב יותר כיצד לווסת את עצמם. תפקיד הוראה מתקנת הוא לטפל בבעיות תפקוד שאיננו נורמטיבי, כלומר תפקוד לימודי, וכל זאת באמצעות הנחלת מיומנויות, הנחלה של הרגלי למידה אותם הילדים לא הכירו עד כה. יש להתאים את השיטות בהן מלמדים ילדים לצרכי הילד, ולהקנות לו כלי למידה אשר גם אותם לא הכיר עד עתה. ההתייחסות אמורה להיות שונה לחלוטין מהתייחסות לילד אשר איננו סובל מלקויות, עם הזמן ועם הנחלת נהלים ושיטות לימוד חדשות, מצבם של הילדים ישתפר פלאים. חשוב לציין, רוב הילדים הסובלים מלקויות למידה וקשיי למידה הם ילדים בעלי רמת משכל גבוהה מאוד, לעיתים גבוהה הרבה מעל הממוצע, כך שהבעיה כאן היא לא הבנה.
עקרונות ההוראה
להוראה המתקנת יש שני עקרונות בסיס או מערכות בסיס. במערכת הראשונה מתייחסים לעקרונות הטיפול, כלומר יש להגדיר את הקשיים מהם סובל הילד, ותוך כדי לדעת לבנות לו תוכנית סיוע וליצור עימו קשר בין אישי טוב יותר. העיקרון השני מתייחס לדידקטיקה. כלומר, יש לאבחן את התלמיד, לקבוע מאיזו לקות בדיוק הוא סובל וזאת על מת לדעת מהי רמת הלימודים שלו ומהי תוכנית הלימודים אשר תתאים לו ביותר. האבחון הוא זה שיקבע האם למשל התלמיד סובל מדיסקלקוליה, דיסלקציה או הפרעות קשב וריכוז.
ההוראה המתקנת יכולה לחולל פלאים בילדים הסובלים מלקויות למידה, ורצוי לזהות את הקשיים כמה שיותר מוקדם. אם ילדכם נכנס לכיתה א' והמורה מזמנת אתכם לשיחה ומרמזת על קשיים, למרות המכה אשר נחתה עליכם, יש להתעשת ומייד להתחיל להעניק לילד טיפולים לימודיים, כלומר את כל מה שההוראה המתקנת תוכל להציע. ככל שמקדימים כן ייטב לילד, הוא יהיה פחות מתוסכל, ביטחונו העצמי לא יעלה, והוא ישתלב מצוין בכיתה רגילה.