הוראה מתקנת ומדוע היא כה חשובה לילדים עם לקויות למידה?
פעם, המושג "הוראה מתקנת", לא היה מוכר, ילדים עם לקויות למידה הוזנחו לאנחות. המורים וההורים חשבו שהילדים הם לא יוצלחים ושאין מה לצפות מהם, ושכך הם יישארו למרבית חייהם. כיון הגישה השתנתה, וילדים עם לקויות למידה, ילדים עם קשיים, ילדים חריגים וילדים עם צרכים מיוחדים מקבלים יחס לגמרי שונה, יחס חיובי, יחס אוהד ויחס מעודד ואמפאטי. כך בדיוק נסללת להם הדרך להצלחה, כפי שהיא נסללת לילדים ללא קשיים.
מי מלמד הוראה מתקנת?
הוראה מתקנת מלמדים מורים לחינוך מיוחד אשר הוכשרו ללמד ילדים עם צרכים מיוחדים. הוראה מתקנת יכולה להינתן בבית הספר, אבל ניתן גם לשכור את שירותיו של מורה פרטי בתור תגבורת. הילדים לומדים בקבוצות קטנות, לעיתים בכיתה רגילה ולעיתים בכיתה מקדמת, לכל ילד מותאמת תוכנית לימודים פרטנית משלו. על פי יכולותיו השכליות על פי יכולותיו הקוגניטיביות ועל פי התנאים האובייקטיבים שלו. מטרת העל של צורת הוראה זו היא להקנות לילד יכולות לימודיות אקדמאיות, יכולות שאין לו אותן באופן טבעי. לקויות למידה אינן נצברות עם השנים, ילדים נולדים איתן. לעיתים הן תוצאה של תורשה. אם אחד מההורים סובל מלקויות למידה, ישנו סיכוי סביר שגם ילדיו יסבלו מלקויות למידה. הבעיות מלוות את האדם למשך כל שנות חייו ויהיה עליו ללמוד להתמודד עימם. המטרה היא לגדל דור של ילדים נורמטיביים פחות או יותר, דור של ילדים פרודוקטיביים, אשר יתרמו לחברה, אשר יצליחו ללמוד לימודים גבוהים או לרכוש כל סוג של השכלה אחרת, ויוכלו להשתלב במקומות עבודה.
מה בתוכנית?
כאמור תוכנית הוראה מתקנת היא תוכנית אשר נועדה להקנות לתלמיד כלים לימודיים על מנת לדעת הכיצד לומדים, כיתד מגיעים להישגים, כיצד מתמודדים עם בעיות וקשיים, אלה הם דברים שאינן באים בצורה טבעית לילד, כמו לילדים רגילים, יש להקנות להם את הכלים ולהנחיל להם ידע. הילדים, כאשר אינם הם אינם מצליחים הם גם אינם מאמינים בעצמם, ולכן המורה מעודדת אותם ומתייחסת גם למצבם הרגשי הנובע מהכישלון. ילדים שכן מצליחים יתוגמלו בצורות שונות, הכל על מנת לעודד את הילד להצליח, לא לפחד מכישלון, ולתת להם תחושה שהם בעצם ילדים רגילים כמו כל הילדים. רבים מהילדים הנדרשים לקבל הוראה המתקנת הם ילדים עם רמת משכל גבוהה במיוחד, פשוט אין קשר בין ליקויי למידה לרמת משכל, כפי שנהוג היה לחשוב בעבר. אלה יכולים להיות ילדים ברוכי כישרונות, המתמודדים עם קשיים לימודיים. מדובר על מגוון רב של בעיות: בעיות קשב וריכוז, דיסלקציה, דיס קלקולציה, עיכוב שפצי ועוד.
מדוע האבחון כה חשוב?
ללא אבחון הילד הסובל מלקויות למידה ייפול בין הכיסאות ולא יזכה ליחס לו הוא ראוי. הוא לא יקבל שיעורי הוראה מיוחדים ולא יינתנו לו הנחות והקלות בבית הספר. הוא יראה את עצמו כלא יוצלח ולוזר מבלי לדעת למה ומדוע. יש להסביר לילדים לאחר האבחון, על הקשיים שלהם ועד כך שהם ניתנים לפיתרון. כל ילד באשר בוא זכאי לשוויון הזדמנויות וזכאי ליישר קו על ילדים רגילים. הנטייה כיום באמצעות החינוך, היא לשלב ילדים עם צרכים מיוחדים בכיתות רגילות, על מנת שלא יחושו עצמם יוצאי דופן ועל מנת שישתלבו בחברה הנורמטיבית. עם זאת, במקרים חמורים יותר, ובאמצעות מסקנות וועדת השמה, ישולבו הילדים במסגרות חינוך מיוחדות, כך הם יוכלו לקבל יחס פרטני ואישי משלהם, שם יוכלו אנשי המקצוע לענות על כל צרכיהם. כמובן, יש לבדוק כל מקרה לגופו, ולא לקפוץ על עבר מסכנות פזיזות אשר עלולות לפגוע בתפקוד הילד ובעתידו.