במידה והילד אותר כבעל לקויות למידה קיימות דרכים מגוונות המבוצעות במספר מישורים במטרה לטפל בלקויות הללו, כשכל האמצעים מותאמים אישית לבעל הלקות. אחד הטיפולים השכיחים הוא הוראה מתקנת, המועברת על ידי מורים להוראה מתקנת אשר הוסמכו לשם כך, או לחלופין צברו ניסיון בהוראה של תלמידים בעלי לקות למידה במטרה לסייע להם לרכוש מיומנויות לימוד אשר נכשלו ברכישתן במסגרת הבית ספרית
הוראה מתקנת כחלק ממכלול טיפולים ללקויות למידה
במידה והילד אותר כבעל לקויות למידה קיימות דרכים מגוונות המבוצעות במספר מישורים במטרה לטפל בלקויות הללו, כשכל האמצעים מותאמים אישית לבעל הלקות. אחד הטיפולים השכיחים הוא הוראה מתקנת, המועברת על ידי מורים להוראה מתקנת אשר הוסמכו לשם כך, או לחלופין צברו ניסיון בהוראה של תלמידים בעלי לקות למידה במטרה לסייע להם לרכוש מיומנויות לימוד אשר נכשלו ברכישתן במסגרת הבית ספרית. טיפול נוסף אשר עשוי להיות במקביל להוראה מתקנת הוא הטיפול התרופתי, כאשר מקור הבעיה הוא הפרעות קשב, ריכוז, היפראקטיביות או אימפולסיביות, שמטרתו להקל על תסמיני הקושי הנובע מן ההפרעות הללו. התרופה השכיחה ביותר לטיפול בהפרעות הקשב הללו היא הריטלין, כשהגורם האחראי להענקת הטיפול התרופתי הוא נוירולוג או פסיכיאטר, לאחר שההפרעה אובחנה באופן וודאי.
סוג התרופה והמינון נקבעים באמצעות הרופא בהתאם לאופי וחומרת הלקות. במקביל לטיפולים הללו עשויה להיות המלצה לטיפול פסיכולוגי, כאשר אל הלקות מלווים קשיים רגשיים הנובעים ממנה. מטרתו של הטיפול הפסיכולוגי נועד לשפר את הדימוי העצמי וגם את הכישורים החברתיים, ובמקביל להקל את תהליך קבלתה של הלקות. לעיתים נדרש טפול רגשי משפחתי על מנת להעניק כלים גם למשפחה להתמודדות עם ילד לקוי למידה, ולהוות לו סביבה תומכת ככל האפשר. כמו כן מוענקות באמצעות משרד החינוך הקלות בתהליך הלמידה ובמבחנים בהתאם לאופי הלקות ולדרגתה. הקלות אלו מכונות "התאמות" והן כוללות תוספות זמן במבחנים, הקראת שאלונים, שימוש בדפי נוסחאות, שימוש במילונית אלקטרונית וכדומה. במסגרת הטיפולים האלטרנטיביים כלולים טיפולים בשיטת טומטיס העוסקת בריפוי באמצעות צלילים, הביופידבק, שיטת אלבאום הרואה בגוף ובנפש כמקשה אחת, נוירו פידבק לאימון המוח באמצעות המחשב כיצד לפעול באופן אופטימאלי, טיפולים קבוצתיים וסדנאות תמיכה, אימונים אישיים וכדומה.
הוראה מתקנת: ייחודה של השיטה
הוראה מתקנת הנה תחום העוסק בטיפול בלקויות למידה דרך הסתייעות בשיטות ייחודיות ואישיות, המכוונות באופן פרטני לצרכי התלמיד. הוראה מתקנת מתפרסת על פני מספר תחומים שונים בהתאם למגבלות, כשארבעת התחומים השכיחים הם ההוראה המשקמת, עבור התלמידים טעוני הטיפוח, ההוראה המקדמת אשר מקדמת תלמידים הלוקים בפיגור שכלי, ההוראה הטיפולית לתלמידים הלוקים בהפרעות נפשיות, וההוראה המסייעת שלרוב נוטים לכנותה גם כ"הוראה מתקנת", המיועדת לתלמידים לקויי למידה. מטרת הוראה מתקנת היא לסייע לתלמיד אשר הישגיו הלימודיים נמוכים משמעותית מן המצופה ממנו בהתאם לבני גילו, השכלתו ורמת משכלו, ובשל קשייו הייחודיים, אמצעי הלמידה הסטנדרטיים אינם מותאמים עבורו. הוראה מתקנת היא לרוב פרטנית או בקבוצות למידה קטנות, ומטרתה להתמקד בתלמיד כפרט בעל צרכים ייחודיים, אף בנסיבות בהן הוא מהווה חלק מקבוצה. בשיטה של ההוראה המתקנת קיימת למידה פעילה אשר באמצעותה נוטל התמיד חלק פעיל, אפקט שבא במטרה לשפר את מיומנות שליפת המידע מהזיכרון. בניית תוכנית טיפולית באמצעות הוראה מתקנת מורכבת משלושה שלבים הכוללים שלב איסוף המידע המסתמך על האבחונים שנערכו, במטרה לחשוף את נקודות התורפה ונקודות החוזק, ולשלבן בתוכנית הטיפולית. השלב השני בניית תוכנית פרטנית תקופתית המתמקדת תחילה בתחומים בהם לתלמיד שליטה טובה יותר, כשבאופן הדרגתי ההוראה המתקנת גולשת אל תחומים בהם קיים הקושי. המטרה בשיטה זו היא לעודד את התלמיד באמצעות נקודות החוזק שלו, שבאמצעותם נשברים המחסומים בתחומים בהם קיים אצלו הקושי. השלב השלישי הוא המעקב המתמיד אחר התקדמות התלמיד במטרה לבחון את יעילות ההוראה המתקנת. במידה וקצב ההתקדמות של התלמיד אינו משביע רצון, נבחנת תוכנית העבודה מחדש, בהתאם לממצאים נרקמת תוכנית טיפולית נוספת, המותאמת לממצאים שהתקבלו. מלבד צמצום הפערים הלימודיים, להוראה מתקנת ישנם יעדים נוספים כמו הקניית אסטרטגיות למידה יעילות, פיתוח המוטיבציה והעלאת הביטחון העצמי, הדימוי העצמי, וההכרה של התלמיד ביכולותיו.
הוראה מתקנת מותאמת על פי גיל ולרוב היא מיועדת לילדים ובני נוער, ואולם ישנם מכונים בהם קיימת הוראה מתקנת גם למבוגרים לקויי למידה אשר לקותם לא אובחנה עד כה. לרוב, קיימת פנייה של סטודנטים, אנשים אשר קודמו בעבודתם ואינם מצליחים עוד להתמודד עם מגבלתם, עולים חדשים אשר נכשלו בכל הדרכים השגרתיות ללימוד בסיס השפה העברית, מבוגרים המופנים מהמוסד לביטוח לאומי לצורך שיקום המיומנויות הבסיסיות וכדומה. הלקות מתלווה כמגבלה אל האדם לכל אורך חייו, ואולם, קיימת אפשרות לשפר את איכות החיים באופן משמעותי בכל גיל, כי הוראה מתקנת אינה מותרות אלא צורך בסיסי.