הוראה מתקנת מיועדת להעניק מענה נרחב לילדים הסובלים מלקויות למידה שונות או מתקשים בלימודים. יכולים להיות אלה ילדים הסובלים מ ADHD, יכולים להיות אלה ילדים הסובלים מ ADD, יכולים להיות אלה ילדים הסובלים מדיסלקציה או דיס קלקולציה, וככלל ילדים הסובלים ממגוון לקויות, ולכן מתקשים ליישר קו עם ילדים אשר אינם סובלים מלקויות למידה.
הוראה מתקנת קריטית לילדים עם לקויות למידה
הוראה מתקנת מיועדת להעניק מענה נרחב לילדים הסובלים מלקויות למידה שונות או מתקשים בלימודים. יכולים להיות אלה ילדים הסובלים מ ADHD, יכולים להיות אלה ילדים הסובלים מ ADD, יכולים להיות אלה ילדים הסובלים מדיסלקציה או דיס קלקולציה, וככלל ילדים הסובלים ממגוון לקויות, ולכן מתקשים ליישר קו עם ילדים אשר אינם סובלים מלקויות למידה.
מידע על הוראה מתקנת
ילדים שונים לומדים בצורה שונה, סביבת בית הספר אמורה להתאים לכל הילדים (או לפחות כך בתיאוריה), ובכל זאת הערכה העצמית של הילד עלולה להיפגם אם הצרכים שלו, צרכי הלמידה אינם מתקיימים במה שמוגדר הזרם המרכזי. שיעורי הוראה מתקנת מסורתיים, נועדו לספק לילדים הסובלים מלקויות למידה, סיוע נוסף, מעין תגבורת דידקטית, וזאת בנוסף ללימודים הזמינים בבית הספר על דרך שגרה. תוכנית הוראה מתקנת מקפת פועלת בתאום מלא עם המורים בבית הספר. כל ילד עובר הערה חינוכית בתחילת השנה על מנת לפתח מטרות חינוכיות ספציפיות. המטרה היא לסייע לילדים המתקשים או לילדים הסובלים מלקויות למידה, לפתח מיומנויות יעילות ועצמאיות, לעשות שימוש במה שבית הספר נותן, ולצאת לעולם מוכנים יותר ושלמים יותר. הילדים באמצעות שיטת הוראה מיוחדת, יכולים לקלוט טוב יותר את החומר, לעבד אותו טוב יותר ולשלב את המידע בקלות יתרה, לפתור בעיות בהצלחה ולעבוד בצורה יעילה יותר. היתרונות הללו הנעוצים בשיטת הלימודים, מעלים את ביטחונו העצמי של הילד וגם הדימוי העצמי עולה, ערכם של הלימודים לא יסולא בפז, הם חיוניים להתפתחות תקינה של הילד.
מי היא אוכלוסיית היעד?
הוראה מתקנת מיועדת לילדים מסוימים ביותר, אלה המתקשים ללמוד ולבצע מטלות לימודיות. מדובר על ילדים עם לקויות למידה, ילדים שלא מסוגלים לארגן את עצמם ולכם מוצאים עצמם הרחק מאחור לעומת ילדים אחרים, מדובר גם על ילדים עם בעיות רגשיות, ילדים עם הפרעות שפה וילדים המבקשים לשפר את כישורי הלמידה שלהם מכל סיבה שהיא. מה כוללים שירותי הוראה מתקנת? ובכן מדובר על כמה וכמה שירותים: הערכות חינוכיות, הוראה לכתיבה וקריאה נכונה, אסטרטגיות למידה וכישורים ארגוניים, הכנה למבחנים, הכנה לחומר שנלמד בכיתה, חשבון לבית ספר יסודי, מתמטיקה לחטיבת הביניים. מוכנות לכיתה א' ( קריאה, כתיבה וחשבון).
מה תפקידם של ההורים?
כמובן, ככל הקשור לחיי הילדים, ולא משנה על איזה מישור אנו מדברים, תפקידם שח ההורים הוא קריטי. אם אתם רואים שלילד שלכם ישנם קשיים לימודיים, עוד בגן, וחודשים שהוא סובל מבעיה כלשהי, יכול להיות זאת עיכוב התפתחותי, עיכוב שפתי, חשד להפרעת קשב וריכוז ועוד ועוד, יש לגשת לעשות אבחון. לעיתים ההורים לא שמים כלל לב לכך שהילד סובל מבעיות, מכיוון שאין להם מימד השוואה, ואילו לגננת יש ויש, הרי בכל כיתה ישנם שלושים ילדים לערך. כך שאם הגננת מפנה את תשומת ליבכם, יש לקחת את דבריה ברצינות מרבית ולא לזלזל. ככול שתקדימו לטפל, כך ייטב לילד שלכם. בגני ילדים אין הוראה שנועדה לתקן ולסייע ליכולות הלימודיות של הילד, ולא רק זאת, זהו גיל מוקדם מידי להטריד את הילד ולצפות ממנו. אבל, תוכלו לקחת אותו למרכז להתפתחות הילד, שם הוא יאובחן ויקבל טיפולים מתאימים כגון ריפוי בעיסוק, טיפול באומנות, קלינאית תקשורת, טיפול בבעלי חיים ועוד. כאמור, ככל שתקדימו, סיכוייו של לידכם להצליח טובים יותר. אי אפשר לרפא לקויות למידה , זוהי בעיה עימה הילדים נולדים, אבל בהחלט ניתן לשפר מיומנויות ולהנחיל לילד כישורים לימודיים שחסרים לו. יש לעודד את הילדים האלה ולתמוך בהם, על מת שירגישו שהם מיישרים קן עם ילדים להם אין לקויות למידה.