משאבים כלכליים ומחקרים אנושיים ואקדמיים של עשרות שנים הולידו לא מעט טכניקות אבחון וטיפול בבעיות של לקויות למידה כמו בעיות קשב וריכוז, היפראקטיביות ועוד. בין כל אותן טכניקות אבחון וטיפול ניצב לו האבחון הדידקטי, אבחון אשר לא רק מהווה את עמוד התווך של תחום האבחון והטיפול, אלא גם נהנה מן המעמד של אחד מן האבחונים הנפוצים והפופולאריים ביותר ולא בכדי
המדריך המלא אודות אבחון דידקטי
משאבים כלכליים ומחקרים אנושיים ואקדמיים של עשרות שנים הולידו לא מעט טכניקות אבחון וטיפול בבעיות של לקויות למידה כמו בעיות קשב וריכוז, היפראקטיביות ועוד. בין כל אותן טכניקות אבחון וטיפול ניצב לו האבחון הדידקטי, אבחון אשר לא רק מהווה את עמוד התווך של תחום האבחון והטיפול, אלא גם נהנה מן המעמד של אחד מן האבחונים הנפוצים והפופולאריים ביותר ולא בכדי. בטח כאשר אבחון זה הינו אבחון דידקטי, כלומר, לימודי, אשר נעשה על ידי בעל מקצוע ייעודי, לרוב, מתחום החינוך, ההוראה ו / או הפסיכולוגיה אשר מתמחה באבחון, איתור וסיווג לקויות למידה בקרב פרטים בכל הגילאים. ככזה, האבחון הדידקטי בוחן ומנתח יכולות מנטליות ושכליות כמו קריאה, כתיבה ודיבור, הבנת הנקרא, יכולות חשיבה, עיבוד מידע, יכולת זכירה וכישורי התארגנות. במילים אחרות, אבחון זה הינו אבחון חיוני וחשוב ביותר. לכן, להלן המדריך המלא אודותיו.
אבחון דידקטי הינו חלק בלתי נפרד מתוכנית אבחון וטיפול כוללת
היום, לקויות למידה הן לא רק נפוצות ביותר, אלא גם אקטיביות ביותר. ככאלו, הן פוגעות באופן ישיר ועקיף באיכות התפקוד האישית, הלימודית והמקצועית, אבל לא במקרה של עריכה ויישום התוצאות והמסקנות של אבחון דידקטי, אשר מהווה חלק בלתי נפרד מתוכנית אבחון וטיפול כוללת בבעיה של לקויות למידה. הלכה למעשה, אבחון זה מאבחן, ממפה ומנתח בעיות וליקויים, אבל גם כישורים לימודיים של המאובחן בתחומי לימודים רבים ומגוונים. בנוסף למיפוי והניתוח הלימודי, האבחון הדידקטי מאבחן גם את דפוסי ההתנהגות ותבניות הלמידה של המאובחן. כל האמור לעיל מאפשר לאבחון הדידקטי לאשש או להפריך חשדות ותלונות אודות גילויים לכאורה של לקויות למידה. בנוסף, במהלך האבחון, המאבחן אוצר וצובר שלל נתונים וממצאים חיוניים, שבאמצעותם הוא יוצר את הבסיס לתוכנית הלימודית והטיפולית העתידית של המאובחן, בין אם במסגרת בית הספר ובין אם במסגרת לימודים פרטית. שילוב של האבחון הדידקטי וממצאיו, ביחד עם תוכנית לימודים טיפולית חיונית, משחרר את המאובחן מלקויות הלמידה ותסמיניהן באופן כמעט מוחלט.
אבחון דידקטי בודק ומאבחן את כל המיומנויות והתפקודים הבאים
כל האמור לעיל לא היה יכול להתרחש ולבוא לידי ביטוי ללא העובדה, כי, אבחון דידקטי בודק ומאבחן, קודם כל, מיומנויות יסוד ותפקודים קוגניטיביים בסיסיים וקריטיים ביותר. בין כל אותן מיומנויות יסוד ניתן למצוא את הבאות: קריאה (ובעיקר שליטה ביסודות הקריאה, פענוח והקשר של מילים, דיוק, קצב ושטף של קריאה ועוד) / כתיבה (ובעיקר יכולות כתיבה כמו איכות כתב יד, קצב, ארגון ויכולות כתיבה והבעה בכתיבה ועוד) / חשיבה מתמטית (ובעיקר הבנה חשבונאית, מתמטית וגיאומטרית, תפקודי חישוב אשר מבוססים על פעולות החשבון היסודיים ביותר ועוד). עכשיו, בין כל אותם תפקודים קוגניטיביים ניתן למצוא את הבאים: תפיסה ויזואלית, פונטית ומרחבית / תפקודים ויזו – מוטוריים וגרפו – מוטוריים / תפקודי זיכרון ובעיקר זיכרון לטווח קצר וארוך, זיכרון מיידי, רציף ועוד / תפקודי שפה מדוברת וכתובה ובעיקר רמת אוצר מילים, רמת הארגון והניסוח של הדיבור המילולי, איכות תחביר, מהירות דיבור ועוד / סגנון קוגניטיבי ובעיקר יישום של אסטרטגיות למידה, איכות קצב, תכנון והתארגנות מחשבתית ועוד.
אבחון פסיכודידקטי משדרג ומעצים כל אבחון דידקטי
אין ספק, כי, האבחון הדידקטי הינו אבחון לימודי מקצועי, מקיף, יסודי ויעיל ביותר. בנוסף, ביצוע אבחון זה מהווה, אמנם, צעד משמעותי נוסף בתהליך ההתמודדות עם לקויות למידה, אבל אבחון אשר יכול להיום שלם ומושלם אך ורק בעת ביצוע של אבחון פסיכודידקטי, אבחון אשר מאבחן את רמת האינטיליגנציה ואת ההיבטים הרגשיים של המאובחן, משתנים אשר נעדרים מן האבחון הדידקטי, אבל ביחד מרחיבים ומשלימים אותו, הן מבחינת ממצאי האבחון והן מבחינת תוכנית הלימודים הטיפולית העתידית של המאובחן.