בשנים האחרונות חל שינוי בהבנה של אחת התופעות הנפוצות בחברה המערבית – הפרעות קשב וריכוז, או כפי שהיא נקראת בפי אנשי המקצוע ADHD. הפרעה זו היא כיוי לקשת נרחבה מאד של הפרעות התנהגותיות הפוגעות ביכולתו של הפרט לתפקד באופן נורמטיבי, והיא בעיקר פוגעת בילדים ובבני נוער בשלבי התפתחותם הקריטיים שכן היא גורמת לכך שאותם ילדים ובני נוער אינם מצליחים להפנים הליכי למידה בסיסיים שכל ילד רגיל אמור להפנים ולרכוש בקלות.
הפרעות קשב וריכוז בילדים
בשנים האחרונות חל שינוי בהבנה של אחת התופעות הנפוצות בחברה המערבית – הפרעות קשב וריכוז, או כפי שהיא נקראת בפי אנשי המקצוע ADHD. הפרעה זו היא כיוי לקשת נרחבה מאד של הפרעות התנהגותיות הפוגעות ביכולתו של הפרט לתפקד באופן נורמטיבי, והיא בעיקר פוגעת בילדים ובבני נוער בשלבי התפתחותם הקריטיים שכן היא גורמת לכך שאותם ילדים ובני נוער אינם מצליחים להפנים הליכי למידה בסיסיים שכל ילד רגיל אמור להפנים ולרכוש בקלות.
הפרעת קשב וריכוז גם אצל מבוגרים:
כאשר בוחנים מקרוב את נושא הפרעות הקשב מתגלים מספר גורמים התורמים להתפתחות התופעה אצל אותם ילדים או בני נוער. נפוצות התופעה בילדים ובני נוער אין פירושה כי מבוגרים אינם לוקים בהפרעה או שלא רכשו אותה בגיל מוקדם יותר. התופעה ככלל נפוצה בכל שכבות האוכלוסייה, אולם העובדה שהיא מוכרת יותר כתופעה המשוייכת לילדים נובעת מכך שבעשורים האחרונים פותחו כלי אבחון מקצועיים טובים המאפשרים לזהות את הפרעת הקשב והריכוז כבר בגיל צעיר ובכך לטפל בהם כבר מגיל צעיר. ישנם מבוגרים רבים בינינו אשר סובלים מ ADHD אולם עקב החוסר שהיה בצעירותם ביכולת מקצועית לאבחון התופעה, הם נאלצו להתבגר עם ההפרעה, ולמעשה יכולתם למצות את הפוטנציאל האקדמי או המקצועי נפגעה כבר בצעירותם, וכל אשר השיגו בחייהם, הושג מתוך מאבק עיקש וסזיפי אשר לא הוסבר, ולא התקבל בהבנה על ידי הסביבה הקרובה של האדם בעל ההפרעה.
גורמים ביולוגיים וסביבתיים:
ניסיונם של פסיכולוגים ואנשי מקצוע לזהות את הגורמים להפרעת הקשב והריכוז, הובילה לגילויים רבים ומפתיעים. חלק לא מבוטל מהגורמים התברר כהפרעה במערכת הפרשת ההורמונים האנושית ולמעשה התברר כי הסובלים מההפרעה הינם חולים לכל דבר ועניין. אולם בצד הבנה זו יש גם נקודת אור קטנה – העובדה שזוהה כשל פיזיולוגי איפשר לאנשי המקצוע לאפיין ולהציף את הצורך בייצור תרופות מתאימות שבעזרתן ניתן יהיה להתגבר על הכשל הביולוגי ולאפשר לילד או למבוגר להתמודד עם ההפרעה בהצלחה. אומנם השם העממי הכללי שניתן לקבוצת התרופות הזו ידוע כ"ריטלין" אולם הטיפול המקצועי מבחין בין סוגי תרופות ומינונים שונים המותאמים עבור כל מטופל בהתאם לכשל הספציפי המזוהה אצלו. הבעיה החמורה יותר היא כאשר ההפרעה איננה נובעת כתוצאה מכשל ביולוגי הניתן לטיפול תרופתי, והיא תוצאה של השפעות סביבתיות וחברתיות אשר עברו על המטופל בשלבי התפתחותו המוקדמים ושתוצאותיהן הסופיות התפתחו לכדי הפרעת קשב וריכוז. ילדות בעייתית, סביבה אקדמית לא נאותה, מצב חברתי מעורער ועוד, כל אלה הם גורמים אפשריים להתפתחות הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים. כאמור לעיל הטיפול בהפרעה מהסוג הזה הוא קשה יותר ומצריך מעורבות קבועה של אנשי מקצוע, אשר במהלך הטיפול ינסו לזהות את מקור הבעיה, ואז לנטרל אותו או להגיע יחד עם המטופל למצב בו הוא משלים עם הכשל ומצליח לתפקד באופן נורמטיבי בצילה המתמיד של ההפרעה.
אבחון הפרעות ADHD:
כפי שכבר נאמר פה, בעשורים האחרונים פותחו כלי אבחון מקצועיים טובים ורבים, לאבחון הפרעות קשב וריכוז בילדים ומבוגרים. אולם כדי שכלים אלה יבואו לידי ביטוי יש ראשית להביא את עצם קיום האבחונים למודעות הציבור. חולים רבים והורים רבים לילדים פגועים אינם מודעים לשיטות האבחון, ולעצם קיומם של כלי אבחון המתאימים לילדם. לעיתים ישנו סירוב של ממש מצד הורים ובני משפחה לפנות לאבחון וטיפול מתוך חשש מיצירת "כתם" חברתי כלשהו אשר יכשיל את הילד בעתיד. אולם הם מתעלמים מהעובדה כי במידה ואכן הילד סובל מהפרעה כזו ובמידה והיא לא תאובחן במועד, הם למעשה גוזרים עליו כישלון עתידי במו ידיהם.