עבור אנשים רבים החיים בינינו, פעולות יומיומית בסיסיות הנראות לנו כדבר שבשגרה, הופכות למשימות מתסכלות מאוד, שלעיתים גורמות לחוסר יכולת לתפקד כאדם נורמלי. אחד הגורמים העיקריים לתפקוד לקוי שכזה, הוא הפרעת קשב וריכוז שהמודעות לקיומה עלה בצורה ניכרת בשנים
הפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים, כיצד מתבטאת הפרעת הקשב אצל מבוגרים בתפקוד היומיומי
עבור אנשים רבים החיים בינינו, פעולות יומיומית בסיסיות הנראות לנו כדבר שבשגרה, הופכות למשימות מתסכלות מאוד, שלעיתים גורמות לחוסר יכולת לתפקד כאדם נורמלי. אחד הגורמים העיקריים לתפקוד לקוי שכזה, הוא הפרעת קשב וריכוז שהמודעות לקיומה עלה בצורה ניכרת בשנים האחרונות, וכיום קיימת הסכמה כללית כי גם מבוגרים סובלים מההפרעה והיא איננה אנדמית לילדים בכלל. בשנים האחרונות גברה ההבנה כי מבוגרים רבים סבלו בילדותם וסובלים בבגרותם מההפרעה, אלא שהיא לא אובחנה בעבר עקב חוסר המודעות המקצועית לקיומה של ההפרעה, אשר גרר חוסר בטיפול מתאים שהובילו בסופו של תהליך לאדם בוגר הסובל מהפרעה מהותית ביכולתו לבצע פעולות בסיסיות בצורה תקינה.
מאפייני ההפרעה אצל אנשים מבוגרים:
את מאפייני הפרעת הקשב והריכוז ניתן לזהות אצל מבוגרים בעיקר כאשר בודקים את יכולתם לבצע משימות שגרתיות יומיומיות האמורות להיות פשוטות לביצוע על ידי אנשים בוגרים נורמטיביים. כך למשל ניתן לבדוק את יכולתם לשמור על סדר או לארגן את חפציהם בצורה מסודרת ותקינה, יכולתם לבצע משימות ארגוניות פשוטות כמו הכנות לטיול או ליציאה לפגישה, או יכולתם להתמודד עם ניירת בירוקרטית מול גופים רשמיים אשר בדרך כלל פועלים בצורה לקונית, קרה ונטולת הבנה לבעיות אישיות של אדם כלשהו. אצל רב המבוגרים פעולות אלה מתבצעות בצורה יעילה ופשוטה ללא צורך בעזרה חיצונית או מקצועית. כבר בילדות אנו לומדים להחזיר את הצעצועים שלנו למגירות או לפינת המשחקים בגן, להגיש עבודות בבית הספר, או להכין את עצמנו לטיול השנתי. כל הפעולות האלה מהילדות הן פעולות הבונות את היכולות הבוגרות של האדם להתמודד עם פעולות שגרתיות בצורה נורמטיבית. אולם עבור אנשים הסובלים מההפרעה ביצוע הפעולות הללו הוא הליך ארוך ומתסכל, והם תולים אותו בתכונות שליליות השייכות לאופיים כמו עצלות ושכחה, ובעצם אינם מודעים לקיום ההפרעה אצלם.
זיהוי ואבחון הפרעת קשב וריכוז במבוגרים:
על מנת לזהות ולאבחן הפרעת קשב וריכוז בצורה מובהקת אצל מבוגרים, יש לזהות את אחת הבעיות הנפוצות אצל מבוגרים הסובלים מהפרעה כזו – חוסר היכולת לבצע פעולות אוטומטיות וקושי ביצירת הליכים קוגנטיבים אוטומטים הקשורים בביצוע שגרת פעולה. לצורך העניין נדמה את העניין תוכנת מחשב הפועלת על פי קוד מסויים. שורות הקוד מורות למחשב לבצע פעולות מסויימות על פי שגרה אוטומטית התלויה בתוצאות הפעולות שהתרחשו קודם לכן, ותוצאות הפעולות הנובעות מהשורות הללו ישפיעו על הפעולות שיבוצעו לאחר מכן, או כפי שהדבר מוכר בז'רגון המקצועי – פקודות שגרה. לעיתים כאשר התוכנה נפגעת מסיבה מסויימת נוצרים "באגים" בתוכנה, הגורמים לה לבצע פעולות מסויימות בצורה החוזרת על עצמה, ולמעשה פעולת התוכנה נעצרת ונכנסת ל"לופ" עד שהיא נעצרת על ידי המשתמש או במקרים אחרים, היא מבצעת שורה של תקלות. כך גם אנשים הסובלים מההפרעה מתקשים לבצע שגרת פעולות אוטומטית קבועה וכל פעולה הדורשת אוטומציה כלשהי, מופרעת ונכנסת ל"לופ" מתסכל של נסיונות חזרה בלתי פוסקים על אותה פעולה, עד ליאוש ונטישת המטלה או לחילופין ביצוע שגוי של אותה פעולה.
זיהוי והתמודדות עם פעולות שגרתיות:
כאשר מזוהה הקושי ביצירת הליכים אוטומטיים אצל הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, ניתן בצורה קלה יותר לייצר עבורו את הכלים המקצועיים להתמודדות עם ההפרעה. למעשה החל מהרגע שהאדם המבוגר מבין כי לקשייו יש סיבה מובחנת אשר ניתן לטפל בה, הוא חדל להאשים את עצמו בחוסר יכולתו לפקד ופונה למציאת דרכי הטיפול וההתמודדות היעילים עבורו. כך הוא יכול לפנות לעזרה מקצועית או ליצור עבור עצמו את התנאים המתאימים לו לביצוע השגרה הבעייתית.