בעשורים האחרונים מתברר והולך ההיקף הנרחב של אחת התופעות המאפיינות ביותר של הדור האחרון אצל ילדים ומתבגרים – הפרעת קשב וריכוז. בשנים האחרונות התברר כי קצב ההתקדמות הטכנולוגי המהיר, ורמת הגירוי ההולכת וגוברת מצד הסביבה כלפי הפרט, מובילה יותר ויותר אנשים לקושי בהתמודדות תקינה עם שינויים בסביבה, וברכישת מיומנויות חדשות. התופעה נפוצה מאד בקרב ילדים ומתבגרים שכן הם נמצאים בשיא תהליך הלמידה האנושי הבסיסי
בעשורים האחרונים מתברר והולך ההיקף הנרחב של אחת התופעות המאפיינות ביותר של הדור האחרון אצל ילדים ומתבגרים – הפרעת קשב וריכוז. בשנים האחרונות התברר כי קצב ההתקדמות הטכנולוגי המהיר, ורמת הגירוי ההולכת וגוברת מצד הסביבה כלפי הפרט, מובילה יותר ויותר אנשים לקושי בהתמודדות תקינה עם שינויים בסביבה, וברכישת מיומנויות חדשות. התופעה נפוצה מאד בקרב ילדים ומתבגרים שכן הם נמצאים בשיא תהליך הלמידה האנושי הבסיסי. ילדים ובני נוער רוכשים בשני העשורים הראשונים לחייהם את רב המיומנויות הבסיסיות שילוו אותם לאורך כל חייהם. פגיעה ברכישת מיומנויות אלה, תוביל בהכרח ביכולתם העתידית לתפקד תפקוד נורמטיבי מלא כמבוגרים. אולם אם בעבר התמקדו אשי המקצוע בטיפול בבעיה עצמה ונתנו טיפול תרופתי נקודתי אשר סייע לתלמיד ללמוד ולהשאר מרוכז בשעות הלימודים, הרי שכיום ברור לאנשי המקצוע כי להפרעה יש השלכות מכריעות על כל הביטי חייו השונים של הלוקה בה, וכי הטיפול אינו יכול להצטמצם לתחום הלימודי בלבד. אחת התופעות הנפוצות ביותר אצל ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז היא ההפרעה הנלווית ליכולתם לקיים שינה בריאה ומועילה.
שינה ככורח אנושי:
השינה היא אחד התהליכים הנחקרים ביותר בפסיכולוגיה. כל בעלי החיים על פני כדור הארץ צריכים שינה, אולם למרות המידע הרב שנצבר אין לחוקרים הסבר מוחלט וברור, מדוע יש צורך בשינה. וכשאנו אומרים שינה אין הכוונה למנוחה. שכן גם אדם השרוי במנוחה מוחלטת זקוק לשינה הכוללת את כל המרכיבים הכלולים בה כמו עצימת עיניים, תנועת עיניים מהירה וחלומות, כדי לשמור על רמת ערנות ואנרגיה סבירים. חוסר שינה או שינה שאינה כוללת את כל המרכיבים ההכרחיים שלה, יגרמו לתשישות גוברת ולחוסר אנרגיה אשר בסופו של תהליך עלול להגיע למצב של התמוטטות פיזית ונפשית כאחד. למרות חוסר הידיעה המדעי לגבי הצורך בשינה, ברור באופן מובהק לאנשי המחקר כי ללא שינה אין אפשרות לקיים תהליכים קוגניטיביים אחרים, ולמעשה גם אם הסיבה לא ידועה הצורך ברור.
שינה אצל בעלי הפרעת קשב וריכוז:
אצל לפחות מחצית מהילדים וכשני שליש מהמבוגרים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז ישנו קושי מובהק ברמה כזו או אחרת של קיום הליך שינה תקין. אצל רובם מתקיים הליך הפוך בו ישנו קושי גדול להירדם כאשר האדם מעוניין מאד לישון וקושי גדול לשמור על ערנות בזמן שדרושה כזו. כלומר אם בודקים בפועל ישנו מין היפוך של השעון הביולוגי של אותם אלה הסובלים מהפרעות שינה הנובעות מהפרעות הקשב והריכוז. קשיי השינה של הסובלים מההפרעה אינם מצטמצמים לכדי היפוך השעון הביולוגי בלבד, ויש להן מספר מאפיינים נוספים. כך למשל מתחילה ההפרעה בקושי הבסיסי להירדם פשוטו כמשמעו. כלומר אנשים אלה מתקשים להגיע לשלב עצימת העיניים והגלישה הנעימה אל תוך השינה. אצל אנשים אלה בדיוק בשלב זה נוצר חוסר נוחות מוגבר וצורך מוגבר להתעורר ולבצע פעילות כלשהי. אם כבר הצליחו הסובלים מההפרעה להירדם, תהיה זו שינה טרופה בדרך כלל, אשר מופרעת על ידי כל גירוי חושי מזדמן. אנשים כאלה יתהפכו במיטתם ללא הרף ולא יצליחו להגיע לרמת הרגיעה הדרושה לגוף כדי לבצע את חידוש האנרגיה שלו וכך הם מתעוררים לעוד יום קשה ומעייף. כתוצאה משינה לא רגועה שוקע בסופו של תהליך הגוף לשינה העמוקה הדרושה לו דווקא בשעות המאוחרות של הלילה ובשעות הבוקר המוקדמות, כך שנוצר קושי חדש עבור החולה – קושי להתעורר. שינה טרודה והירדמות מאוחרת מובילים בהכרח לקושי בהתעוררות ובהשכמה בשעות הבוקר. אם מחברים את כל המאפיינים הללו אנו מגיעים לאחד המאפיינים הבולטים של הפרעות הקשב בשילוב עם הפרעת שענה – הירדמות במהלך היום. שילוב של תשישות מוגברת וחוסר שינה יגרמו לגוף לנסות ולפצות על החסרים הקיימים במהלך היום, וכך מוצא את עצמו החולה לא אחת נרדם במהלך פעילות הדורשת את תשומת הלב שלו.