לקויות למידה הוא שמה של קבוצת לקויות התפתחותיות, אשר במסגרתן נפגעים תפקודי הלמידה הבסיסיים- קריאה, כתיבה ויכולת מתמטית. בעקבות פגיעה זו, נמנעת מהאדם לקוי הלמידה היכולת לרכוש ידע או שליטה במיומנויות בקצב וביעילות המצופה ממנו.
מהן לקויות למידה
לקויות למידה הוא שמה של קבוצת לקויות התפתחותיות, אשר במסגרתן נפגעים תפקודי הלמידה הבסיסיים- קריאה, כתיבה ויכולת מתמטית. בעקבות פגיעה זו, נמנעת מהאדם לקוי הלמידה היכולת לרכוש ידע או שליטה במיומנויות בקצב וביעילות המצופה ממנו (על פי הנורמה המאפיינת את בני גילו). הלקויות הן בעלות בסיס נוירולוגי- התפתחותי, כלומר הן מולדות והן כרוניות. זו נקודה חשובה: לקויות למידה מלוות את הסובלים מהן לכל אורך חייהם. לא ניתן "להחלים" מלקות למידה, אך אין פירוש הדבר שנגזר על האדם לקוי הלמידה להימנע מללמוד ולהתקדם. באמצעות התערבויות טיפוליות ודידקטיות מתאימות- ניתן לסייע לאדם להגיע לתפקוד לימודי תקין.
לקויות למידה הן הטרוגניות, כלומר קיימת מידה רבה של מגוון ושונות ברמת התפקוד ועומק הליקוי בקרב הסובלים מלקויות למידה. בהתאם לכך, אין קשר בין לקות למידה לבין אינטליגנציה. האדם לקוי הלמידה עשוי להיות בעל אינטליגנציה "רגילה", גבוהה מהממוצע או נמוכה ממנו.
כיצד ניתן לדעת אם אדם כלשהו סובל מלקות למידה? חשד ללקות למידה מתעורר בד"כ כאשר תלמיד מפגין ביצועים נמוכים מהמצופה בלימודים, שלא ניתן להסבירם באופן מניח את הדעת. בקרב לקויי הלמידה, שכיח למצוא תלמידים שלפני שנתגלה כי הם בעלי לקות, מוריהם שבו ואמרו כי יש להם תחושה שהם מסוגלים ליותר ממה שהם משיגים. על מנת לקבוע את קיומה של לקות למידה, עורכים לתלמיד אבחון דידקטי. האבחון בודק את יכולותיו של התלמיד בתחומי הלמידה הבסיסיים, וכן בשורה של יכולות קוגניטיביות המרכיבות את תהליך הלמידה ותמכות בו (תפיסה חזותית/ מרחבית/ שמיעתית, זיכרון לטווח קצר או ארוך, יכולות מוטוריות וגרפו- מוטוריות, סגנון עבודה וכיוב'). לעתים, כאשר יש יסוד להניח שהתפקוד הלימודי מושפע גם מגורמים רגשיים, מוסיפים לאבחון הדידקטי גם אבחון פסיכולוגי (תהליך זה נקרא אבחון פסיכו- דידקטי). במרכז "הצעד הבא" נערכים אבחונים דידקטיים על ידי צוות של מאבחנות מוסמכות, ועל בסיס התמונה המתקבלת מהאבחון מגובשות המלצות להמשך הטיפול בקושי. המלצות אלו עשויות לכלול התאמות שונות בבית הספר, וברוב המקרים יופנה התלמיד גם לתהליך של הוראה מתקנת.
הוראה מתקנת
הוראה מתקנת היא תחום בהוראה, שנועד לתלמידים המפגינים תפקוד לימודי נמוך מהרמה המצופה מהם. הוראה מתקנת נערכת כמעט תמיד באופן פרטני (יש צורות של הוראה מתקנת המתבצעות בקבוצות קטנות). תכנית ההוראה המתקנת נבנית ומותאמת במיוחד לצרכיו של התלמיד הספציפי עבורו היא מיועדת. אנו במרכז "הצעד הבא" רואים בהוראה המתקנת תהליך שיקומי. במסגרת התהליך, מתאפשר לתלמיד לשקם את יכולתו לנצל את כישוריו ואת הידע שלו, על מנת שיוכל לתפקד באופן מיטבי בכיתה ובחברת הילדים. על מנת שתהליך זה יצליח יש לראות בהוראה המתקנת טיפול המתייחס לכל היבטיו של הלומד ולא רק "מרתון" שנועד לסגירת פערים בינו לבין שאר בני כיתתו או בני גילו. עקרון חשוב שתהליך ההוראה המתקנת הוא יצירת קשר ובניית אמון בין המורה לתלמיד. מתוך קשר זה, ניתן לבנות את תכנית ההוראה, להקל על הקושי והבלבול של התלמיד על ידי הגדרה והמשגה של קשייו ולהבנות עבורו מציאות של למידה יעילה, בה הוא יכול לחוות הצלחה במסגרת חווית הלימוד. התלמיד לומד אסטרטגיות שונות המסייעות לו לעקוף את הקשיים הספציפיים שלו. במרכז "הצעד הבא" עובדות מורות להוראה מתקנת על מנת להקנות לתלמידים את מירב הכלים להתגברות על המכשול בפניו הם ניצבים.
נכתב ע"י: פורטל אבחון