הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה התפתחותית, שהבסיס לה הוא נוירולוגי. הסובלים מההפרעה מתקשים בשורה של תפקודים קוגניטיביים והתנהגותיים, בין השאר היכולת למיקוד במטלה או גירוי במשך פרק זמן כלשהו, היכולת להימנע מהסחות דעת, היכולת לבצע מספר מטלות במקביל ("פיצול" קשב) וכיוב'…
הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה מולדת ראשונית – התפתחותית, שהבסיס שלה הוא נוירולוגי. להפרעה זו מאפיינים, אשר ביטויים משתנה מאדם לאדם, כחלק מרקע, חינוך, סביבה ואופי ייחודיים.
הפרעה זו היא חלק ממכלול המכונה "תפקודים ניהוליים", הבא לידי ביטוי בקשיים בתחומים קוגניטיביים והתנהגותיים, כגון, יזימה, תכנון, התמדת קשב, נטייה למוסחות, זיכרון וכו' (בארקלי, בראון). לצורך תפקוד יומיומי תקין יש חשיבות ליכולת למקד קשב במטלה, להימנע מהסחות דעת, לבצע מספר מטלות במקביל ("פיצול קשב"/ארגון) וכיוב'. בחלק מהמקרים ההפרעה אף מלווה בהתנהגות אימפולסיבית והיפראקטיבית, שמשמעותה קושי להימנע מתגובה, או תגובה לא מותאמת.
הפרעת קשב לא מטופלת מעצימה קשיי התמודדות במהלך החיים. היא פוגעת בתפקודי הלמידה, בהישגים הלימודיים, בדימוי העצמי ובתקשורת החברתית. בגילאים בוגרים יותר נמצא את האדם עם הפרעת הקשב הלא מטופלת מתקשה בלימודים גבוהים, מעורב יותר בתאונות, מפתח נטייה להתמכרויות, מתקשה להתמיד במקום עבודה אחד וגם מתקשה בחיים האישיים – זוגיים.
חשוב להבין שלא כל אדם המאובחן עם הפרעת קשב יפתח מסלול של כשלונות, אבל יש לזכור שלרוב אנשים אלו מתפקדים כ"תת משיגים", כלומר, אינם ממצים את כישוריהם האינטלקטואליים בשל ההפרעה. באמצעות טיפול נכון (תרופתי או התנהגותי, או שילוב של השניים) ניתן להביא את האדם לרמת תפקוד תקינה, התואמת את יכולותיו ובכך לצמצם פערים שנוצרו.
טיפול נכון יתאפשר רק לאחר אבחון והערכה מקיפה של מכלול התפקודים.
אבחון הפרעת קשב וריכוז- כיצד?
הפרעת קשב וריכוז פוגעת בראש ובראשונה בביצועים של האדם במטלות ומשימות הדורשות ממנו להשתמש בתפקודי הקשב שלו (זאת לצד השלכות חברתיות ורגשיות משמעותיות שהסובלים מההפרעה מתמודדים עמן). מכאן שגם האבחון מתמקד בביצועים של הנבדק במטלות כאלה. כלי האבחון המצויים בשימוש אנשי המקצוע כיום משתייכים רובם לקטגוריית מבחני הביצוע המתמשך (Continuous Performance Tests או בקיצור CPT). מבחנים אלו בנויים סביב מטלות, שהן לרוב רוטיניות ומשעממות, במהלכן הנבדק נדרש לבצע הוראה פשוטה (למשל ללחוץ על כפתור מסוים כשמופיע גירוי א', ללחוץ על כפתור אחר בגירוי ב', להימנע מלחיצה עבור כל גירוי אחר וכד'). לצורך ביצוע מוצלח במטלה כזו, המאובחן נדרש לשמור על רמה של מיקוד והתמדת קשב וערנות, לווסת נטיות אימפולסיביות על מנת להימנע מלחיצות מיותרות, ל"החזיק בראש"/ לזכור יותר מהוראה אחת ובאופן כללי- לבצע הרבה משימות שבדרך כלל מהוות אתגר לא פשוט לבעלי הפרעת קשב וריכוז.
מידע כללי ומפורט על תהליכי ההתפתחות של הנבדק, שאלונים מסוג "קונורס". "סולמות בראון" והערכת תפקודים ניהוליים "בריף" וכן על פי ביצועי המאובחן במטלה (ביחס לנורמה המצופה מבני גילו) ניתן לגבש תמונת תפקוד ולענות על שאלת קיומה, או אי קיומה של הפרעת קשב וריכוז.
אבחון ממוחשב IVA (עד גיל 18) ואבחון ממוחשב לבוגרים ומבוגרים IVA A
ייחודו כלי אבחון זה, המשתייך לקטגוריית CPT, הוא בעובדת היותו בנוי לקבוצות גיל שונות, זמן הביצוע קצר (כ- 20 דקות) והוא היחיד שמדמה מצבי חיים אמיתיים, בהם אנו חשופים לא רק לגירויים חזותיים אלא גם לגירויים שמיעתיים, בתדירות משתנה וללא הכנה. המבחן בודק את דפוסי התגובה של המאובחן לגירויים השונים כמו, זמן תגובה, מהירות התגובה, רמת הדיוק, תגובה לגירוי חזותי בהשוואה לגירוי שמיעתי וכד'. מכלול הנתונים הללו מקודדים באופן ממוחשב.
בסוף התהליך מופק דוח מורחב המעריך את עצם קיומה, או אי – קיומה של הפרעת הקשב ואת מאפייניה, על נקודות החוזק והחולשה שלה וביטוייהם בחיי היומיום.
טובה כץ משתמשת באבחונים הממוחשבים, בשאלונים ובשיחות אישיות ומזמינה אתכם צעירים, בוגרים ומבוגרים המתמודדים עם קשיים בתפקודי הקשב והלמידה לבחון באופן מקצועי ומעמיק את הסיבה והמהות של הקשיים ולקבל ייעוץ והדרכה לשיפור איכות החיים.
נכתב ע"י: פורטל אבחון