טיפול בלקויות למידה מחייב היערכות רב מערכתית, כשאחד הגופים המרכזיים הפועלים בעניין הוא מערכת החינוך. מערכת החינוך בארץ קיבלה על עצמה את המחויבות להעניק לכל התלמידים…
טיפול בלקויות למידה במערכת החינוך בארץ
טיפול בלקויות למידה מחייב היערכות רב מערכתית, כשאחד הגופים המרכזיים הפועלים בעניין הוא מערכת החינוך. מערכת החינוך בארץ קיבלה על עצמה את המחויבות להעניק לכל התלמידים בעלי הצרכים הייחודיים מענה הולם במסגרת הזכות לשוויון הזדמנויות ודמוקרטיה בחברה הישראלית. ההתייחסות לתלמידים בעלי לקויות למידה באה לידי ביטוי באמצעות פיתוח והקניית כלים לאיתורם של אותם התלמידים, רצף טיפולי במכלול היבטים ומעקב אחר הרצף ההתפתחותי של התלמידים הללו במהלך התכנית הטיפולית של כל תלמיד במערכת החינוך, החל מגילאי הגן וכלה בתום בית הספר התיכון.
פיתוח תהליכים חינוכיים לטיפול בתלמידים לקויי למידה
בשנים האחרונות מערכת החינוך פועלת רבות לפיתוח תהליכים חינוכיים שונים על מנת לענות לצורכי התלמידים לקויי הלמידה. חלק מהתכניות פועלות כיום במסגרות החינוך הרגיל, ותכניות נוספות נמצאות בשלבי גיבוש ופיתוח. כבר היום ניתן להצביע על הישגים משמעותיים בתחום, כשהידע הנאגר מהווה נכס בעל חשיבות רבה לגיבוש עקרונות העבודה עם תלמידים בעלי לקויות למידה, ולהרחבה עתידית של התכניות אשר הוכחו בפועל כמוצלחות. התהליכים המותאמים לתלמידים לקויי למידה מחייבים היערכות בית ספרית לשם יישום תהליכי איתור, אבחון והתערבות טיפולית וחינוכית.
תהליכי האיתור של תלמידים לקויי למידה במערכת החינוך
מטרתם של תהליכי האיתור היא הזיהוי בשלבים המוקדמים ככל שניתן את התלמידים שקיים לגביהם החשד ללקות למידה, מתוך הבנה שככל שהתלמידים יאותרו בשלב מוקדם יותר, כך ההתערבויות חינוכיות תשפר באופן מהיר ויעיל יותר את מצבם הלימודי, והשלכותיה הנוספות של הלקות עליהם. תלמידים המזוהים כלקויי למידה מופנים לאבחון על מנת לאפשר את התחלת התהליך להתערבות טיפולית מתאימה. תהליך האיתור מתבצע דרך צוותי החינוך הרגילים, תוך הסתייעות באנשי מקצוע כמו פסיכולוגים, יועצים חינוכיים, מורים המתמחים בתחום לקויות הלמידה, ובעת הצורך גם בהיוועצות עם אנשי מקצוע נוספים.
התערבות דידקטית לטיפול בלקויות למידה
ההתערבות הדידקטית במערכת החינוך, שנועדה לטפל בתלמידים עם לקויות למידה הינה הדרגתית ורב-שלבית. התהליך נערך בהתאמה לשלב ההתפתחותי של התלמיד, ולתחומי הכשל אשר אותרו בשלבים של אבחון הלקות. ההתערבות הדידקטית מסייעת לתלמיד בפיתוח אסטרטגיות למידה אפקטיביות, תוך מעקב רציף אחר השימוש בהן ובחינת היקף השיפור בהיבט הלימודי. תכנית ההתערבות מסתייעת בהוראה מתקנת ובהקניית הרגלי למידה המותאמים לאופי הלקות. כמו כן, ההתערבות הדידקטית כוללת אמצעים לפיצוי על הקושי בדרך של התאמות בלימודים ומבחנים כמו שימוש במילונית, שימוש במחשבון, תוספת זמן במבחנים ועוד. התהליך מחייב מעקב שיטתי לבחינת מידת השיפור אשר הושג בתפקוד התלמיד בהשוואה לרמת תפקודו בהיבט הלימודי בעבר ובהשוואה לבני גילו.
ההתערבות הפסיכו-חינוכית במערכת החינוך
טיפול בלקויות למידה מצריך כאמור היערכות רב מערכתית, כשלקויות הלמידה פוגעות לרוב גם באספקטים נוספים, כמו ההיבטים החברתיים, הרגשיים וההתנהגותיים. בהתערבות הפסיכו-חינוכית מושם המיקוד על חיזוק אסטרטגיות ההתמודדות של התלמיד לקוי הלמידה והעצמתו האישית. התלמיד רוכש כלים להתמודדות עם מצבים של חוסר הצלחה, כלים לנקיטת עמדה יוזמת-אקטיבית וכדומה. ההתערבות הפסיכו-חינוכית כוללת את המחנך וצוות המורים, תוך היוועצות בפסיכולוג והיועץ הבית ספרי. מטרת ההתערבות הפסיכו-חינוכית היא ליצור אמונה בקרב לקוי הלמידה בכוחותיו, יכולותיו וסיכוייו להגיע להישגים, תוך פיתוח מערכת של ציפיות חיוביות ויכולת ההתמדה בלימודים.
התערבות טיפולית בקרב לקויי למידה בעלי פערים לימודיים וסביבתיים
בחינוך הרגיל יישנם תלמידים בעלי רקע של לקות למידה המשולבת עם רקע סביבתי, חברתי ומשפחתי קשים. התלמידים הללו מתפקדים לרוב בפער ניכר מיכולתם האינטלקטואלית, וצוברים פערים לימודיים משמעותיים, פערים הנובעים משחיקה וכרסום המוטיבציה במהלך הזמן. לתלמידים הללו מוענקת תשומת לב ייחודית, במטרה לקדם אותם הן בהיבט של צמצום הפערים הלימודיים והן בשיקום אמונתם ביכולותיהם עד למימוש הפוטנציאל האישי.
נכתב ע"י: פורטל אבחון