הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירו- התפתחותית, השכיחה מבין ההפרעות הנוירו- התפתחותיות בקרב ילדים ונוער (בין 5% ל- 10% מהילדים בגילאי בית הספר היסודי סובלים מרמה כלשהי של ההפרעה). הגדרתה כהפרעה נוירו- התפתחותית חשובה על מנת להבהיר כבר בשלב זה נקודה חשובה לגביה: הפרעת קשב וריכוז היא כרונית…
במסגרת עבודתה כמטפלת מוסמכת בשיטת אלבאום, יעל גפני מקבל פניות רבות הנוגעות להפרעת קשב וריכוז. לפני שניגע בתהליכי האימון שנועדו לסייע למתמודדים עם ההפרעה, נפנה רגע על מנת להבין מהי הפרעת קשב וריכוז וכיצד היא משפיעה על המתמודדים עמה.
הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירו- התפתחותית, השכיחה מבין ההפרעות הנוירו- התפתחותיות בקרב ילדים ונוער (בין 5% ל- 10% מהילדים בגילאי בית הספר היסודי סובלים מרמה כלשהי של ההפרעה). הגדרתה כהפרעה נוירו- התפתחותית חשובה על מנת להבהיר כבר בשלב זה נקודה חשובה לגביה: הפרעת קשב וריכוז היא כרונית. לא ניתן להירפא או להחלים ממנה, אך בהחלט ניתלן (באמצעות טיפול וסיוע מתאימים) להגיע לתפקוד תקין בהחלט בחיים לצד ההפרעה.
הפרעת קשב וריכוז פוגע בסדרה של יכולות שונות, המרכיבות יחד את המושג הכללי "קשב": יכולת המיקוד לאורך זמן, היכולת לביצוע מספר מטלות בו זמנית ("מולטי טאסקינג" בלעז), היכולת "להתגונן" מפני הסחות דעת (בדמות רעשים בסביבה או גירויים פנימיים של רגשות ומחשבות), היכולת לעבור בין מטלות בצורה יעילה וכד'. בנוסף לסימפטומים הקשביים, הפרעת קשב וריכוז מלווה לעתים קרובות בנטיות התנהגותיות של אימפולסיביות והיפראקטיביות.
מעבר לקשיים הלימודיים שההפרעה מסבה (שהם בד"כ הכי בולטים למתבונן מהצד, וגם הכי קלים להבנה- ילד שמתקשה להקשיב מתקשה ללמוד- זה ברור), להתמודדות עם הפרעת קשב וריכוז נכונה גם התמודדות רגשית לא פשוטה: ילדים אלה נושאים עמם לרוב היסטוריה ארוכה של כישלונות לימודיים, ונלווית לכך תחושה כרונית כי הם מאכזבים את הוריהם ואת הצוות החינוכי. במקרים בהם ההפרעה מלווה גם בהיפראקטיביות, ילדים אלה עלולים לסבול מבידוד חברתי (עקב קושי של חברת הילדים להכיל את פעלתנות היתר שלהם), ומתחושה כי הם מתישים את המבוגרים בסביבתם (תחושה שהיא הרבה פעמים נכונה). כל אלה מציירים תמונה של ילדים המועדים יותר משאר בני גילם לפתח תסכול קשה, מצוקה רגשית, בדידות ופגיעה חמורה בדימוי העצמי ובערך העצמי שלהם.
אימון לבעלי הפרעת קשב וריכוז
כדרך לטיפול בקשיים שונים, אימון נועד לסייע למתאמנים להיכנס לתהליך שהוא מוגדר ומובנה, עם קריטריונים ברורים להערכת התקדמות והצלחה, עם יעדים תחומים בזמן ומטרות ברורות ומוסכמות. עבור מתאמנים הסובלים מקשי קשב וריכוז, אימון הוא כלי מצוין מאחר והוא עוקף עבורם את אחד הקשיים המרכזיים בהתמודדות עם ההפרעה: בעלי הפרעת קשב וריכוז לעתים קרובות חווים את העולם כרועש וכאוטי, ובגלל הקושי שלהם להתמקד הם גם מתקשים להתארגן בבואם להניע תהליכים שונים (למשל- לתכנן למידה למבחן או לתכנן אירוע כלשהו). תהליך של אימון קודם כל מאפשר למתמודדים עם ההפרעה להסתייע בארגון התהליך וניסוח המטרות והיעדים שלו. הדבר אף מעניק להם תחושת שליטה ומסוגלות שלעתים קרובות מדי חסרה בחיים לצד הפרעת קשב וריכוז. לאחר מכן, יוצאים המתאמן והמאמן לדרך, במהלכה הם לומדים יחד אסטרטגיות שונות להתמודדות עם הקשיים השונים, פורטים אותם לקשיים ספציפיים ויומיומיים ומסכימים בינם על דרכים להתמודדות (וכאן נכנס אלמנט נוסף של תהליך האימון- הפיכת קושי שנשמע גדול ומורכב לסדרה של קשיים מצומצמים יותר, ומכאן גם אפשריים יותר להתגברות). יעל גפני מזמינה ילדים (והוריהם) המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז להצטרף לצעד נוסף במסע לשיפור איכות חייהם ורווחתם האישית.
נכתב ע"י: פורטל אבחון