כתוצאה מאינספור סיבות וגורמים ידועים ובלתי ידועים, אבל כלל לא מפוענחים, וביניהם סיבות וגורמים ביולוגיים ותורשתיים, סיבות וגורמים כתוצאה מאירועים כאלה או אחרים ועוד, כמה עשרות אחוזים נכבדים ביותר מכלל אוכלוסיית המין האנושי, בכל מדינות העולם ללא שום יוצא מן הכלל, סובלים מבעיית הדיסלקציה ואינספור הליקויים שלה. במילים אחרות, היום, דיסלקציה, לצד אינספור בעיות ותחלואים אחרים, נחשבת לאחת מן הבעיות והמחלות הגדולות ביותר של המין האנושי, מכל זווית ומכל היבט. יחד עם זאת, הודות לקשת רחבה, מגוונת וחיונית ביותר של אבחונים וטיפולים בבעיה זו ובליקויים שלה, היום, בניגוד לשנים עברו, ניתן לחיות בשלום על הדיסלקציה, לגבור עליה בקלות ואפילו כמעט להעלים אותה.
היום, בניגוד לשנים עברו, ניתן לחיות בשלום עם דיסלקציה
כתוצאה מאינספור סיבות וגורמים ידועים ובלתי ידועים, אבל כלל לא מפוענחים, וביניהם סיבות וגורמים ביולוגיים ותורשתיים, סיבות וגורמים כתוצאה מאירועים כאלה או אחרים ועוד, כמה עשרות אחוזים נכבדים ביותר מכלל אוכלוסיית המין האנושי, בכל מדינות העולם ללא שום יוצא מן הכלל, סובלים מבעיית הדיסלקציה ואינספור הליקויים שלה. במילים אחרות, היום, דיסלקציה, לצד אינספור בעיות ותחלואים אחרים, נחשבת לאחת מן הבעיות והמחלות הגדולות ביותר של המין האנושי, מכל זווית ומכל היבט. יחד עם זאת, הודות לקשת רחבה, מגוונת וחיונית ביותר של אבחונים וטיפולים בבעיה זו ובליקויים שלה, היום, בניגוד לשנים עברו, ניתן לחיות בשלום על הדיסלקציה, לגבור עליה בקלות ואפילו כמעט להעלים אותה.
אבחון ייעודי ומקצועי הינו צעד ראשון לטיפול בליקויי דיסלקציה
כמו כל טיפול בליקויים של בעיה רפואית כזאת או אחרת, אבחון ייעודי ומקצועי הינו צעד ראשון ומתבקש ביותר לקראת טיפול בליקויי דיסלקציה כאלה או אחרים. הלכה למעשה, מבחינת כל מה שנוגע לאבחון, מומלץ (ואפילו חובה) לבצע את האבחון בגיל מוקדם ככל האפשר, דהיינו, במהלך הגיל שבו האדם מתחיל לפתח ולרכוש מיומנויות דיבור, קריאה וכתיבה. לרוב, אבחון זה שם דגש על בחינה וניתוח של ליקויים כמו היפוך אותיות ומספרים, קשיים בלימוד והטמעת אותיות השפה העברית, חוסר יכולת אבחנתית של צבעים וצורות ועוד. בנוסף, קיימים שני סוגים חשובים ועיקריים של אבחון הדיסלקציה. הסוג הראשון הינו האבחון הדידקטי, כלומר, של הלמידה, ואילו הסוג השני הינו האבחון הפסיכודידקטי, כלומר, של הלמידה ביחד עם הפסיכולוגיה והקוגניציה של הלמידה.
טיפול איכותי ומקצועי בליקויי דיסלקציה לאחר אבחון הינו בגדר חובה
ובכן, חשוב לציין, כי, גם אבחון הדיסלקציה האיכותי, היסודי, המקיף והמקצועי ביותר, כלל לא יוכל לשאת פרי במידת היתכנות של טיפול לא חיוני ומקצועי בדיסלקציה. במילים אחרות, טיפול איכותי ומקצועי בליקויי דיסלקציה לאחר אבחון (איכותי ומקצועי גם כן) הינו בגדר חובה. לפיכך, להלן קווים לדמותו של טיפול איכותי ומקצועי בבעיית וליקויי הדיסלקציה: טיפול אשר מתחיל, קודם כל, בלימוד נכון ומחדש של מלאכת הקריאה עצמה / לימוד ויישום של אסטרטגיות לימוד קריאה אשר מספקות כלים ואמצעים להתמודדות וניתוח של טקסטים כתובים / ביצוע סדרות אימון ותרגול של קריאה / מתן שיעורים בהוראה מתקנת אשר 'מתקנת' בעיות למידה מסוגים שונים ומשפרת את תוצאות הלימודים / הטמעת של כלים ואמצעים ממוחשבים ב'סגנון החיים' הלימודי כמו ספרים מוקלטים, הקראה ממוחשבת ועוד / שיעורים מאת קלינאי תקשורת אשר מתמחה ב'תיקון' כשלים בדיבור, לימוד מחדש של הוראת הדיבור ועוד.
יותר ויותר מערכות מתאימות את עצמם לסובלים מליקויי דיסלקציה
כידוע, סקטור גדול וניכר ביותר מן האוכלוסייה האנושית סובל מליקויים וסימפטומים כאלה או אחרים של בעיית הדיסלקציה. בהתאם, היות וכל הסובלים מן הבעיה מהווים חלק בלתי נפרד ממערכות חינוך, למידה, עבודה ועוד, יותר ויותר מערכות מתאימות את עצמם באופן אידיאלי ואופטימלי לסובלים מליקויי הבעיה האמורה. במילים אחרות, ובהמשך למה שנאמר לעיל, היום, בהחלט ניתן לחיות בשלום עם בעיית הדיסלקציה. אמנם לא ניתן להעלים ולהכחיד אותה באופן מלא ומוחלט, אבל בהחלט ניתן לחיות לצידה בשלום, להתגבר עליה ולתפקד כאחד האדם, הן ברמה האישית והן ברמה המקצועית. יתרה מכך, רבים מן הסובלים מדיסלקציה מדווחים, כי, ישנם גם צדדים ופנים חיוביים לבעיה ולליקויים שלה, וביניהם דפוסי מחשבה 'מחוץ לקופסה', מהירות מחשבה, יצירתיות, מקוריות ושאר נתונים ומשתנים אשר כלל לא מאפיינים את אלו אשר לא סובלים מבעיית הדיסלקציה.