לקויות למידה הינו שם כולל למגוון הפרעות המקשות על יכולתו של התלמיד להטמיע וליישם תפקודים כגון קריאה, כתיבה, הבנה מתמטית ועוד. אחת מן הלקויות הללו הינה הדיסגרפיה, אשר היא כינוי לקבוצה של הפרעות בהתפתחות הקוגנטיבית המובילות להתפתחות של כתיבה לקויה. לעיתים מוכללת בקבוצה זו גם קבוצת הפרעות האגרפיה, שהינו קבוצת הפרעות כתיבה קוגנטיביות נרכשות.
לקויות למידה ודיסגרפיה
לקויות למידה הינו שם כולל למגוון הפרעות המקשות על יכולתו של התלמיד להטמיע וליישם תפקודים כגון קריאה, כתיבה, הבנה מתמטית ועוד. אחת מן הלקויות הללו הינה הדיסגרפיה, אשר היא כינוי לקבוצה של הפרעות בהתפתחות הקוגנטיבית המובילות להתפתחות של כתיבה לקויה. לעיתים מוכללת בקבוצה זו גם קבוצת הפרעות האגרפיה, שהינו קבוצת הפרעות כתיבה קוגנטיביות נרכשות.
כיצד מתבטאת הדיסגרפיה?
ישנם מופעים שונים לסיגרפיה, אשר עוד מעט נעמוד על הסיבות לכך שישנם מופעים שונים כאלו. דיסגרפיה מתבטאת בכתב יד הקשה לקריאה ולפענוח או לחילופין בקושי ובמאמץ רבים מאוד בכתיבה, בריבוי של שגיאות כתיב או לשגיאות כתיב מסוג מסוים שאינו מופיע אצל אנשים שאינם מפגינים לקות מסוג דיסגרפיה.
על לקויות למידה מסוג דיסגרפיה והמקור להן
אם נתבונן על פעולת הכתיבה מקרוב, נראה כי פעולה זה הינה תהליך קוגנטיבי בעלת מורכבות רבה וכן הוא רב-שלבי. הפגיעות המובילות להפרעות השונות מסוג דיסגרפיה יכולות להתרחש בכל אחד מן השלבים הללו וכך נוצרים מופעים שונים של דיסגרפיה. למעשה, מופע ספציפי של דיסגרפיה הוא תלוי השלב המסוים בו חלה הפגיעה.
לקויות למידה מסוג דיסגרפיה עשויות להיגרם בשל ליקויים קונגטיביים או ליקויים מהתחום הנוירו – מוטורי. המקור לליקויים הללו עשוי להיות התפתחותי ומולד או נרכש , למשל בעקבות פגיעה מוחית. עם זאת, הן התורשה והגנטיקה והן הנוירו – פתולוגיה הקשורות בתחום לקויות למידה וספציפית בתחום הדיסגרפיה אינן ברורות עדיין לחלוטין, גם בימינו אנו.
הסוגים השונים של דיסגרפיה
כאמור, ישנם שלבים שונים לתהליך הקוגנטיבי האחראי על הכתיבה, כאשר השלבים המרכזיים הינם: סמנטיקה (מתן משמעות לביטויים בשפה , יכולת ליצור תחביר נכון של משפטים כולל שימוש בסימני פיסוק ועוד), לקסיקון (רישום מוחי של כל המילים בשפה והקידוד של המשמעות עבור כל מילה, בממשק מול מנגנוני הסמנטיקה למשל) וממיר פונמי- גרפמי (התהליך הקוגנטיבי של המרת קלט פונולוגי, של שמע, לקלט אורתוגרפי, של כתיבה ) .
דיסגרפיית שטח – דיסגרפיית שטח הינה דיסגרפיה המתרחשת כאשר ישנה פגיעה במסלול הלקסיקלי (של הלקסיקון ). בתהליך זה מתבצע פיצוי ספונטני בכתיבה על ידי שימוש במסלול הסב- לקסיקלי שמשמעותו המרה פונמית – גרפמית. כלומר, תתרחש למשל כתיבה נכונה של מילים רגולריות שניתן לתרגם בקלות משמיעה לכתיבה ומילות תפל (שאינן לקסיקליות, כלומר אינן מופיעות בשפה) אך לא של מילים א-רגולריות המסתמכות על הלקסיקון שלנו.
כאשר אין יכולת לשלוף את המילה מהלקסיקון, בעלי הלקות יממשו חוקי המרה רגולריים על מילים לא-רגולריות, למשל- כתיבת המילה "רוש" במקום "ראש". בתוך דיגרספיית השטח ישנה הפרעה הקרויה דיסקרביה והיא דיסגרפיה של החלפת קוליות, כלומר הפרעה של החלפת אותיות באותיות הנבדלות מהן בתכונות הקוליות בלבד.
דיסגרפיה פונולוגית – כאשר מתרחשת פגיעה במסלול הסב- לקסיקלי , זה המשמש לכתיבת מילים שהן חדשות ומילות תפל, כלומר פגיעה ביכולת לבצע המרה מהשמע (פונמה) לכתיבה (גרפמה). הכתיבה תתאפשר רק דרך המסלול הלקסיקלי ויהיה קושי בכתיבת מילים שאין להן ייצוג בלקסיקון, כאמור. אצל ילדים נראה למשל בלבול בין מילים שיש ביניהן קשר פונולוגי (שמיעתי) כלשהו, לדוגמא- במקום המילה "אלחוטי" יכתוב הילד "הלכתי", ולעיתים גם יפריד הילד בתוך מילה אחת לשתי מילים ועוד.