לקויות למידה הינו שם כולל למגוון הפרעות המובילות לפגיעה ביכולת הלמידה ועל פי ההגדרה, לכך שההישגים הלימודיים יהיו נמוכים באופן בולט בהשוואה למצופה מן הגיל ומן המסגרת הלימודית. ללקויות למידה מתלוות, פעמים רבות, הפרעות שונות, אם באופן בלתי קשור המשפיע על המהלך ההתפתחותי של לקויות הלמידה ואם באופן הנובע מהן. התחום הרגשי, למשל, קשור מאוד בתחום של לקויות למידה ועשויות להינזק ישירות מן הלקות.
לקויות למידה והתחום הרגשי
לקויות למידה הינו שם כולל למגוון הפרעות המובילות לפגיעה ביכולת הלמידה ועל פי ההגדרה, לכך שההישגים הלימודיים יהיו נמוכים באופן בולט בהשוואה למצופה מן הגיל ומן המסגרת הלימודית. ללקויות למידה מתלוות, פעמים רבות, הפרעות שונות, אם באופן בלתי קשור המשפיע על המהלך ההתפתחותי של לקויות הלמידה ואם באופן הנובע מהן. התחום הרגשי, למשל, קשור מאוד בתחום של לקויות למידה ועשויות להינזק ישירות מן הלקות.
לקויות למידה ופגיעה רגשית
נמצא כי הפגיעה המשנית של לקויות למידה על הלוקה בהן מושפעת מאוד ובעיקר מעצם תגובת הסביבה של הילד לקשיים הראשוניים הנוצרים בעקבות לקות הלמידה. ישנו בלבול רב כיום סביב נושא לקות הלמידה, שכן זוהי הפקעה או לקות אשר לרוב אינה מגיעה לידי ביטוי אלא כאשר היכולת הספציפית עומדת למבחן. כלומר, במצבים אחרים בהם אין דרישה ליכולת המסוימת הפגועה התפקוד יכול להיות תקין לחלוטין ובהתאם לנורמה, אפילו מעל לנורמה.
במקרים בהם נראה כי התפקוד תקין ורק פתאום מתעורר קושי סביב נושא ספציפי, יכול להיווצר מצב פעמים רבות בו הסביבה לא תראה הצדקה "אמיתית" לקשיים הנגרמים עקב לקות הלמידה הספציפית בקרב אותו אדם שנתפס כ"נורמאלי לחלוטין" מכל הבחינות האחרות. כלומר, הסביבה יכולה להיות לא מקבלת, שאינה מגלה הבנה או מגלה סלחנות כלפי האדם וכן, באופן טבעי, אינה מציעה סיוע נדרש עבור אותו אדם.
במקביל, הסביבה עלולה להאשים את אותו אדם בהיעדר רצון או בהיעדר שליטה עצמית וכן אף להגיע עד כדי שימוש באמצעי ענישה. כל אלו, כמובן, עלולים להחמיר את מצבו הרגשי של האדם הסובל מלקות למידה ספציפית ואף להחמיר את מצבה של אותה לקות, הן בשל המצב הרגשי הקשה והן בשל היעדר סיוע הניתן במועד ובעוצמה הדרושה.
פגיעה בדימוי העצמי
אותה אי קבלה של הסביבה מובילה לכך שאדם הגדל במערכת כזו מגיעה עד לבגרותו עם מטען לא פשוט של חוויות כישלון, תחושות עזות של חסור התאמה ומבט לא מחמיא וחסר אמפתיה מסביבתו, כאשר כל אלו הופכים לחלק מהזהות העצמית של אותו אדם ומורידים גם את המוטיבציה שלו להצליח או להתמודד עם הלקויות שלו בדרך יעילה. בבגרות, יכולים הקשיים הרגשיים להשפיע מאוד על השתלבותו של אותו אדם בשוק העבודה.
מה עושים הקשיים הרגשיים לאדם הסובל מהם וכיצד הם משפיעים על הלקות בלמידה?
כאמור, קושי רגשי עשוי להיות מעגל שלילי המזין את עצמו. קשיים אלו יחמירו עם הזמן ועלולים להיות בולטים וקשים בבגרות. באופן טבעי, קשיים רגשיים מובילים לירידה נוספת בתחום הלימודי, שוב ביצירת מעגל שלילי המזין את עצמו של ירידה בתפקוד לימודי המביאה לקושי רגשי נוסף וחוזר חלילה.
מעבר לכך, לתחום הרגשי השפעה רבה על יכולת החשיבה. תחושות מתח ידועות כפוגעות ביכולות כמו יצירתיות והיכולת להעלות רעיונות חדשיים ומקוריים כאשר רעיון קודם נכשל. קיים גם קשר הדוק מאוד בין רגשות ובין זיכרון, ורגשות שליליים עלולים לפגוע בתהליכי קידוד הזכרון ואף לגרום לשכחה.
פעמים רבות ילדים בעלי לקויות למידה מפתחים חרדת בחינות אמיתית, הנובעת מההיסטוריה של הכשלונות והתסכולים שצברו לאורך השנים. חרדה זו מתבטאת במעין שיתוק בעת מבחן.