מהו אבחון קשב-פסיכו-דידקטי?
אבחון קשב-פסיכו-דידקטי הנו אבחון "משולב" הבוחן לקויות בתפקודי הלמידה, לצד תפקודי הקשב וריכוז/ADHD בקרב ילדים ובני-נוער. רבים מהילדים ובני-הנוער אשר סובלים מקשיים ובעיות לימודיות, הכוללות בעיות ולקויות בקריאה, כתיבה, תפקודי חשבון ורכישת שפה, נוטים במקרים רבים לסבול במקביל מהפרעות קשב וריכוז/ADHD, הכוללות: אימפולסיביות, בעיות בהתארגנות, דחיינות וחוסר שקט מוטורי בכיתה ובבית.
מטרתו העיקרית של אבחון קשב-פסיכו-דידקטית הינו בבחינה "משולשת" של תפקודי הלמידה, על-ידי בחינת: א. התפקוד השפתי או לקויות למידה שפתיות (כדוגמת: דיסלקציה,
דיס-גרפיה, דיס-קלקוליה וכד'); ב. התפקוד הרגשי (התמודדות רגשית וחברתית); ג. ותפקודי הקשב והריכוז (רמות אימפולסיביות, מוסחות, התארגנות, חוסר שקט מוטורי, דחיינות ועוד). אבחנה אינטגרטיבית וכוללת זו – הינה הדרך הבטוחה לאבחנה מדויקת וממוקדת העומדת בבסיס ההפרעות וקשיי הלימוד של ילדים ובני-נוער מאובחנים.
אבחנה ממוקדת ואינטגרטיבית וככזו אשר בוחנת את כל האספקטים (קוגניטיביים, רגשיים והתנהגותיים) הקשורים לתהליכי הלמידה, חיונית לצורך הערכה והתאמות לימודיות, אך אף יותר מכך – מספקת "תמונה רחבה" בנוגע לטיפול והסיוע הנדרש, לצורך שיפור ופיתוח תפקודי הלמידה בקרב ילדים ובני-נוער, אשר סובלים מבעיות וקשיי למידה.
מתי פונים?
פניה לאבחון "משולב" מגיעה על רקע קושי בתהליכי הלימוד של הילד. הקושי יכול להתבטא ברמה הלימודית, הרגשית, ההתנהגותית, החברתית ו/או ההסתגלותיות. כמו-כן ולצד קשיים אלו, במצב בו מדווחים ההורים על הפרעות מוסחות ו-"חוסר עקביות" בממד התפקודים השונים, באופן אשר עשויי להעיד על מעורבותה של הפרעת קשב וריכוז. שילוב מסוג זה, יתבטא לרוב בחוסר מיצוי משמעותי בפוטנציאל והיכולת הלימודית של ילדים ונוער, ובכך מצריכים אבחנה "כוללת" של יכולות הקשב והלמידה במקביל.
ממצאי ההערכה מספקים תמונה כוללת עד כמה שניתן, לגבי אופי הקשיים "המעורב" של ילדים ונוער, באופן המאפשר הסקה והבנה משמעותית יותר בבחינת הסיבות לקשיים הקיימים (אבחנות כגון: לקות למידה בקריאה, לקות למידה בלתי מילולית, לקות בכתיבה, קשיים רגשיים, לקות קוגניטיבית מרחבית – במקביל להפרעות קשב וריכוז).
מהו התהליך בפועל?
לאחר פניה שלכם ההורים למכון, תוזמנו לפגישת היכרות (פגישת "אינטייק"). השתתפותו של ילדכם בפגישה תלויה בסוג הבעיה הקיימת , גילו של הילד ונתונה לשיקול הדעת של ההורים והפסיכולוג. הבחירה בנתיב ה-"אבחון הממוחשב" תיעשה לאחר ברור ואפיון ראשוני של בקשיים והצרכים הקיימים, ובאופן המעלה "חשד" למעורבותם של הפרעות קשב וריכוז בתהליכי הלמידה ובמקביל להפרעות מדווחות ברכישת השפה.
מתבגרים וילדים בוגרים יוכלו להיכנס לשיחה עם הוריהם (שוב לפי תאום עם ההורים). ילדים צעירים יותר בגיל ביה"ס היסודי, יכנסו מאוחר יותר, לאחר השיחה עם ההורים. בתום שיחת ההיכרות תיערך סדרת פגישות אבחון שבד"כ נמשכת כ- 4-5 פגישות עם הילד. פגישות האבחון משלבות כלי אבחון פסיכולוגים (תפיסת העצמי, יכולות קוגניטיביות ורגשיות), דידקטיים (מיומנויות למידה ורכישת שפה), לצד אבחון ממחושב (BRC) – לצרכי אבחנת לקות קשב וריכוז.
סיום התהליך: בסיום תהליך האבחון יוזמנו ההורים לשיחת פידבק (לאחר שלושה שבועות עד חודש מסיום פגישות האבחון). השתתפות הילד בפגישת הפידבק תלויה בגילו ובשיקול הדעת של הפסיכולוג וההורים. בשיחת הפידבק ימסרו הממצאים להורים בעל-פה. קבלת חוות הדעת הכתובה תימסר להורים מספר ימים לאחר מועד הפידבק.
פגישת מעקב: מספר חודשים לאחר סיום התהליך האבחוני, קיימת האפשרות לפגישת מעקב, בה ייבדקו ויידונו יישומן של ההמלצות ומידת השתפרותו של הילד ביחס לקשיים שאובחנו. כמו-כן תתאפשר, במידת הצורך, חשיבה על כלים נוספים וזאת בכדי לסייע לילד בהתמודדויותיו.
רקע על היחידה: היחידה לאבחון נוירו-דידקטי מורכבת מפסיכולוגים בעלי הכשרה וידע בתחום לקויות הלמידה והפרעות קשב וריכוז. האבחונים והדוחות נערכים על פי הסטנדרטים מקצועיים גבוהים ביותר ומוכרים ע"י של משרד החינוך.
ליאור יואל (ראש היחידה הפסיכו-דידקטית) – פסיכולוג חינוכי מומחה בעל תואר שני במדעי המוח ובנוירופסיכולוגיה העוסק מזה שנים באבחון ובטיפול בילדים, מתבגרים ומבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז, לקויות למידה ובהדרכת ההורים. במכון קרת ליאור מנהל את היחידה לאבחון לקויות למידה ואבחון נוירו-דידקטי.