לא מעט הורים נמצאים בתרחיש המבלבל והבלתי נעים בו הם מוזמנים אל בית הספר, ובמפגש מסבירים להם כי יש לשלוח את הילד לאבחון לקויות למידה. המודעות לנושא לקויות הלמידה והפרעות הקשב עלתה מאוד בשנים האחרונות, כשלחלק מן העלייה במודעות הציבורית אחראית המחלוקת סביב נושא הטיפול התרופתי בריטלין.
מהו אבחון דידקטי ומה תפקידו של מאבחן דידקטי?
לא מעט הורים נמצאים בתרחיש המבלבל והבלתי נעים בו הם מוזמנים אל בית הספר, ובמפגש מסבירים להם כי יש לשלוח את הילד לאבחון לקויות למידה. המודעות לנושא לקויות הלמידה והפרעות הקשב עלתה מאוד בשנים האחרונות, כשלחלק מן העלייה במודעות הציבורית אחראית המחלוקת סביב נושא הטיפול התרופתי בריטלין. בפועל, מרבית ההורים מבינים מעט מאוד בתחום, וכשהם ניגשים לחפש אבחון מתאים לילדם הם מגלים שהמצב מבלבל אף יותר, אם בשל סוגי האבחון המגוונים ואם בשל מכוני האבחון המציפים את השוק. תהליך האבחון הבסיסי הוא האבחון הדידקטי, שבמסגרתו מנסה מאבחן דידקטי לאתר ולסווג לקויות למידה אצל הילד במידה וקיימות. חשוב להדגיש כי לצורך האבחון יש להקפיד ולפנות רק אל מאבחן דידקטי שהוא פסיכולוג קליני, פסיכולוג חינוכי, איש חינוך או יועץ חינוכי בעל תעודה המעידה כי הוסמך על ידי משרד החינוך לבצע את האבחון.
מה בודק המאבחן הדידקטי?
תפקידו של המאבחן הדידקטי הוא לבדוק יכולות קוגניטיביות כמו עיבוד מידע, כישורי קריאה וכתיבה, הבנת הקרא, חשיבה, כישורי התארגנות והזיכרון לסוגיו. המטרה היא אתר את המקור לכשלים הלימודיים, על מנת לסייע לתלמיד למצות באופן מיטבי את יכולותיו הלימודיות, ובניית תוכנית לימודית שהינה מותאמת לצרכיו הייחודיים. המאבחן הדידקטי ממפה את קשייו וכישוריו של התלמיד בתחומי הלמידה השונים, תוך אפיון מיומנויות הלמידה הבסיסיות הכוללות קריאה, כתיבה, מתמטיקה, הבעה בעל פה והבעה בכתב. המאבחן בודק גם את ההיבט של אסטרטגיות הלמידה ויעילותן.
מתי מומלץ לפנות למאבחן דידקטי?
בהתאם לתקנות משרד החינוך, אחד מתפקידיו של בית הספר הוא להפנות את התלמיד לאבחון דידקטי כשמועלה חשד לקיום לקויות למידה, כשעל סמך ההיכרות עם התלמיד ישנו יסוד להנחה שהכשלים הלימודיים הינם על רקע ליקויים ראשוניים בלמידה, או כשמתקיים פער בלתי מוסבר רמת משכלו המשוערת של התלמיד לבין תפקודו והישגיו הלימודיים. במהלך האבחון הדידקטי בודק המאבחן את התפקוד האקדמי של התלמיד במיומנויות היסוד. אחד הנושאים הנבדקים הוא השליטה ביסודות הקריאה, שכולל שטף קריאה מקצב ודיוק, הפקת משמעות מן הכתוב פענוח המילים בטקסט בהקשר של הטקסט וללא הקשר, מילות תפל ועוד.
מעונינים לשוחח עם מומחה לאבחון דידקטי?
מלאו טופס זה ואנו נעזור לכם לאתר את המומחה שלכם
* השרות ניתן ללא עלות
[contact-form-7 id="1996" title="מחפשים מומחה אוטומטית"]
מה בודק המאבחן הדידקטי?
בנוסף לתחום הקריאה בודק המאבחן גם את יסודות הכתיבה, שבכללם הכתיב, הכתב, עיצוב האותיות, מקצב הכתיבה, ארגון ויכולת ההבעה. בתחום החשיבה המתמטית נבדקים השליטה, ההבנה והתפקוד המתמטיים. כמו כן, בודק המאבחן גם את התפקודים הקוגניטיביים אשר עומדים בבסיס הלמידה, שמורכבים מתפיסה חזותית ושמיעתית, תפקודים גרפו-מוטוריים ותפקודים ויזו-מוטוריים. גם תפקודי הזיכרון נבחנים בכל ההיבטים כמו זיכרון מיידי, זיכרון לטווח הקצר והארוך, זיכרון עבודה וזיכרון הרצף. בתחום תפקודי השפה הכתובה והדבורה בודק המאבחן את אוצר המילים, התחביר, השטף שפתי, מהירות השיום, ארגון וניסוח המילים במשפט, עיבוד פונולוגי ותחביר. בנוסף לכל אלו נבחנות גם אסטרטגיות הלמידה של הילד שכוללים ארגון, תכנון, קצב, ומנגנוני פיצוי ובקרה, וכן חשיפת קשיים רגשיים אשר נובעים מן הקושי הלימודי או שעשויים להוות את המקור לקושי.
מאבחן דידקטי מוסמך
חשוב להדגיש כי האבחון חייב להיערך על ידי מאבחן דידקטי מוסמך, המוכר מטעם משרד החינוך. ההסמכה מטעם משרד החינוך נועדה להבטיח כי שיטות האבחון עומדות בסטנדרטים של המשרד. הורים לא מעטים אשר שמו את מיטב כספם עבור אבחון ילדם גילו שמסקנותיו אינן תקפות מטעם משרד החינוך, והילד אינו זכאי למימוש ההמלצות במסגרת משרד החינוך, בשל היותו של המכון בו נבדק הילד מכון בלתי מוכר מטעם המשרד. אורכו של האבחון נע בין 4-6 שעות, והוא עשוי להתבצע במהלך מספר מפגשים, בהתאם לצורכי הילד, על כן, אבחון באמצעות מאבחן בלתי מוכר עשוי להיות לא רק הוצאה כספית לחינם, אלא גם נטל רגשי, טרטור ובזבוז זמן עבור הילד והוריו.
הילד אובחן דידקטית. מה השלב הבא?
בתום האבחון מנתח המאבחן את כל הממצאים ומסיק מסקנות. המאבחן מזמן את הורי התלמיד למפגש בו מוגשים כל הממצאים, ומוצגות כל ההמלצות לאבחונים נוספים או לדרכי הטיפול. המסקנות כוללות את נקודות החולשה והחוזק של הילד, שבאמצעותם ניתן לבנות תכנית טיפולית המותאמת לצרכיו, אשר נשענת על נקודות בחוזק שלו, שבאמצעותן מטפלים בתחומים בהם קיים הקושי הלימודי. את מסקנות האבחון יש להגיש אל בית הספר, אשר מכנס וועדה המורכבת מהצוות החינוכי המלמד את הילד ומהנהלת בית הספר. הוועדה בוחנת את המסקנות וההמלצות לטיפול, ובונה תשתית ליישומן.