האבחון של הפרעות הקשב, הריכוז והיפראקטיביות מתבסס על ארבעה מקורות מידע מרכזיים שהם הערכה הקלינית, שאלוני אבחון, המתבססים על דיווח עצמי או דיווח של ההורים והמורים, תצפיות בהקשרים שונים כמו במוסד הבית ספרי ובבית ונתוני מידע של ביצוע התנהגותי במטלות שגרתיות כשנתוני המידע מתבססות על בדיקות תפקוד הקשב המתמשך, מבדקים פסיכולוגיים או הערכות פסיכו דידקטיות
מבחן tova כלי לאבחון הפרעות קשב וריכוז
האבחון של הפרעות הקשב, הריכוז והיפראקטיביות מתבסס על ארבעה מקורות מידע מרכזיים שהם הערכה הקלינית, שאלוני אבחון, המתבססים על דיווח עצמי או דיווח של ההורים והמורים, תצפיות בהקשרים שונים כמו במוסד הבית ספרי ובבית ונתוני מידע של ביצוע התנהגותי במטלות שגרתיות כשנתוני המידע מתבססות על בדיקות תפקוד הקשב המתמשך, מבדקים פסיכולוגיים או הערכות פסיכו דידקטיות. ישנו ויכוח בכל הקשור לחשיבות מדדי הביצוע בהליך האבחון, אך יחד עם זאת, ישנה הסכמה בקרב החלק הארי של המומחים שאינפורמציה כזו יש בה בכדי לתמוך משמעותית באבחנה. בין מבחני הקשב למיניהם, מקובל מאוד להסתייע בקבוצת מבחנים המוכרת בשם "מבחן ביצוע מתמשך ," CPT על מנת לאבחן הפרעות קשב וריכוז, כשהמוכר והשכיח בקבוצת מבחנים זו הוא אבחון TOVA.
רבים שמעו את המונחים הללו אל למעט מידע כללי אינם בקיאים בנושא. מבחן CPT הוא כינוי לקבוצת מבחנים ממוחשבים נוירו פסיכולוגיים הנעזרים בשיטות ממוחשבות על מנת לבחון תפקודי קשב לצורכי אבחון קליני ולצרכים נוספים. בהיבט האבחוני של הפרעת קשב והיפראקטיביות נעזרים במבחני CPT ובמבחן TOVA הכלול בתוכו, על מנת לאמוד את יכולת הקשב המתמשך של המטופל ויכולתו לעכב תגובות. במהלכו של האבחון הממוחשב, מוצג לנבדק רצף גירויים חזותיים, כשלעיתים גם קיימים גם מבחנים המתבססים על גירוי שמיעתי. המבדק מורכב משני שלבים כאשר לפני תחילת המבחן הנבדק מתאמן על מנת להבטיח כי הבין את הוראות המוטלות עליו. במהלך השלב הראשון מוטלת על הנבחן המשימה ללחוץ על מקש בכל פעם שמופיע על הצג תו מסוים מבין שלל גירויים ויזואליים. בתום השלב הראשון של המבדק נוטל הנבחן כדור ריטלין ומבצע שוב את המשימה באותו פרק זמן קצוב, בדיוק כפי שביצע במהלך השלב הראשון. אורכם של מרבית המבחנים הללו נע בין 14-22 דקות, ונבדקת במבחנים האלו היכולת לשמר על הקשב לאורך זמן, כמו גם האימפולסיביות בתגובות, כשהמדדים המרכזיים הנבחנים הם דיוק הביצוע וזמן התגובה.
מבחן TOVA: יתרונות וחסרונות
במבחן TOVA כמו גם בשאר מבחני CPT נאמד תפקוד המטופל ומושווה לממצאים הנורמטיביים של בני גילו. במקביל לאבחון הקשב, מבחן TOVA בודק את יעילותו של הטיפול התרופתי, שבמרבית המקרים התרופה הנבדקת בארץ היא הריטלין. מבחן TOVA הינו מבחן וותיק הבא לסייע באבחון הפרעות הקשב, הריכוז וההיפראקטיביות במהלך שנים רבות. לאחרונה פותח בישראל באמצעות חוקרים ישראליים מבחן נוסף מאותה המשפחה של המבחנים הממוחשבים המכונה "בדיקת קשב". יתרונו של המבדק נעוץ בעובדה שבניגוד ליתר המבדקים הוותיקים הוא ניתן לביצוע מכל מחשב המחובר אל האינטרנט, הוא עומד בתקנים הישראלים המקובלים ועלותו זולה. היתרונות במבחן TOVA הם לא מעטים.
המבחן מספק מידע אובייקטיבי על מאפייני הקשב של המטופל, בניגוד לראיונות ולשאלונים אשר מושפעים באופן סובייקטיבי מן המאבחן. בנוסף ישנו מדד ההשוואה בין תפקודו של הנבחן בהשוואה לטווח הביצועים המוגדר כנורמטיבי וגם בהשוואה לנבדקים בעלי הפרעת קשב בגילו של הנבחן, כך קיים גם אמצעי אובייקטיבי למדידת רמתה של ההפרעה. יתרון משמעותי נוסף הוא בחינת יעילות הטיפול התרופתי במקביל לבדיקה, עובדה החוסכת מן המטופל את הצורך לגשת אל הרופא הנוירולוג במידה והטיפול התרופתי אינו יעיל. ביקורת תקופתית באמצעות מבחן TOVA מהווה מדד לאפקטיביות הטיפול והמינון התרופתי שמקבל המטופל לנוכח השינויים אשר חלו בגיל, במצבו הנפשי, במשקל, ובתנאי סביבתו. ואולם, על אף יתרונותיו של אבחון TOVA אין הוא יכול לשמש כמדד מרכזי לאישור קיום הפרעות הקשב, הריכוז וההיפר אקטיביות בשל חלקיות האבחון ביכולות הקשב והריכוז. הקשב הוא מילה כוללת. קיימים סוגי קשב רבים ובדרגות שונות כמו לדוגמא הקשב החזותי, הקשב השמיעתי, מיקוד וסינון הקשב, קשב מתמשך, ניהול קשב והפניית הקשב. האבחונים הממוחשבים ואבחון TOVA בתוכם בודקים חלקית בלבד את מכלול יכולות הקשב, את המרכזיות שבהפרעות. בנוסף, במבחנים הממוחשבים ישנו שימוש בגירויים שהינם פשוטים למדיי, אשר אינם יכולים להגיע ברמתם למכלול הגירויים המורכבים בהם אנו נתקלים בחיי היומיום. הסביבה בה מתבצע האבחון הוא סביבה סטרילית בחדר שקט ונטול גירויי סביבה כמו גירויים ויזואליים, רעשים, ריחות וכדומה, ואין בהם כדי לשקף את התנאים הסביבתיים במציאות היום יומית. מבדק TOVA כאמור, הוא מבדק משלים בלבד על מנת להוסיף מידע לכדי תמונה כוללת על מצב המטופל ואינו מהווה כמדד מרכזי.