לא מעט הורים מקבלים זימון לשיחה מן המוסד החינוכי בו הילד לומד, כשבשיחה מדווחת המחנכת או היועצת הבית ספרית כי קיים חשד שהילד לוקה בהפרעות קשב וריכוז, ולעיתים אף בהיפראקטיביות. מכיוון שהנושא של קשב וריכוז נחשף לא מעט וזכה למודעות בשנים האחרונות, למרבית ההורים יש הבנה מעורפלת בנושא. המושגים כמו אבחון T.O.V.A מבדק דידקטי או פסיכו דידקטי, ריטלין, בדיקת רופא מומחה נוירולוג או פסיכיאטר ומושגים כאלו ואחרים צצים ועולים בשיחה, תוך הצגת גיליון הציונים של התלמיד, כשההורים חשים כי קרקע נשמטת מתחת לרגליהם, הן בשל המושגים הרבים שהומטרו מעליהם והן בשל מצבו העגום של ילדיהם בהיבט הלימודי.
לא מעט הורים מקבלים זימון לשיחה מן המוסד החינוכי בו הילד לומד, כשבשיחה מדווחת המחנכת או היועצת הבית ספרית כי קיים חשד שהילד לוקה בהפרעות קשב וריכוז, ולעיתים אף בהיפראקטיביות. מכיוון שהנושא של קשב וריכוז נחשף לא מעט וזכה למודעות בשנים האחרונות, למרבית ההורים יש הבנה מעורפלת בנושא. המושגים כמו אבחון T.O.V.A מבדק דידקטי או פסיכו דידקטי, ריטלין, בדיקת רופא מומחה נוירולוג או פסיכיאטר ומושגים כאלו ואחרים צצים ועולים בשיחה, תוך הצגת גיליון הציונים של התלמיד, כשההורים חשים כי קרקע נשמטת מתחת לרגליהם, הן בשל המושגים הרבים שהומטרו מעליהם והן בשל מצבו העגום של ילדיהם בהיבט הלימודי.
לא פעם ההורים יוצאים מן הפגישה הזו מבולבלים מאוד, כשתחושת חוסר אונים מלווה אותם והם אינם יודעים כיצד להפנים את הבשורה וגם לא כיצד מתחילים את ההליך הממושך של האבחון והטיפול. אחד המושגים שבמרבית המקרים מוזכרים בשיחות מן הסוג הזה הוא אבחון .T.O.V.A זהו למעשה אבחון ממוחשב שמטרתו לבחון את תסמיני הפרעות הקשב, הריכוז וההיפר אקטיביות. באבחון T.O.V.A מוטל על הנבדק להגיב בלחיצה על מקש בעת הופעת גירוי מסוים, אך להתעלם מהופעתם על הצג של גירויים אחרים. בשלב הבא נדרש הנבדק לבצע שוב את המטלה, לאחר מתן טיפול תרופתי, שהשכיח שבהם הוא הריטלין. המבדק בוחן את תפקודיו של הילד במספר מדדים שהם אימפולסיביות, הפניית קשב, זמן תגובה ושינויים בזמן התגובה, בשלב ההתחלתי של המבדק והן בשלב שלאחר נטילת הריטלין. האימפולסיביות באה לידי ביטוי באבחון T.O.V.A באמצעות תגובות מיותרות ושגויות, לגירוים שאינם גירוי המטרה. ליקוי בהפניית הקשב בא לידי ביטוי במבדק באמצעות פספוס ואי התגובה בעת הופעת הגירוי המסוים, עליו יש להגיב בלחיצה על המקש. בנוסף נמדד זמן התגובה אשר לוקח לנבחן להגיב מרגע הופעת הגירוי המסוים על הצג ועד לרגע הלחיצה על המקש המתבקש, ונמדדים גם השינויים בזמן תגובה במהלך המבדק, המהווים פרמטר לעקביות בביצוע המטלה. את תפקודו של הנבדק אומדים בארבעת המדדים שציינו כאן תוך השוואה לנורמת הגיל, וניתוח הממצאים על מנת לבחון אם התוצאות שהתקבלו אכן מאפיינים את הלוקים בהפרעות הקשב, הריכוז וההיפראקטיביות.
אבחון TOVA ואבחונים נוספים
הפרעות הקשב, הריכוז וההיפר אקטיביות מוגדרות כהפרעות בעלות רקע נוירולוגי תורשתי. להפרעות הללו ישנן תחלואות נלוות הבאים לידי ביטוי גם היבטים פסיכולוגיים, ביולוגיים וחברתיים. ההפרעות הללו הינן מולדות, ואולם לרוב מגלים אותן בתקופת הילדות המוקדמת בגילאי הגן או בגילאי בית הספר היסודי. ואולם, לא פעם הן נחשפות רק בגיל ההתבגרות או לאחר מכן בעת הלימודים האקדמיים, כאשר רמת הקושי של החומר האקדמי, הקיפו ומורכבותו עולה. הפרעות הקשב והריכוז, מתוקף היותן בעיות מולדות, אינן ניתנות לריפוי, וממשיכות ללוות את הלוקה בהן לכל אורך חייו הבוגרים. לכן, קיימת חשיבות רבה לאיתורן המוקדם, על מנת לצמצם את הפערים הלימודיים הנובעים מן ההפרעות, וככל שהגילוי מוקדם יותר כך הפערים האקדמיים אשר הצטברו קטנים יותר, ובמקביל, להקנות ללוקה בהפרעות הללו את הכלים הדרושים לו על מנת ללמוד לעקוף אותן ולממש את עצמו באופן מיטבי. מרבית האבחונים מתבצעים בגילאי בית הספר מהסיבה שהאבחון של הפרעות הקשב והריכוז כרוך במדדים רבים הקשורים למצבי למידה. כמו כן, במרבית המקרים קשה לבדל את ההפרעה בגיל הרך ולייחסה להפרעת קשב וריכוז ולא לפעלתנות טבעית של הילד. אבחון הפרעות הקשב והריכוז הינו אבחון קליני הבא במטרה בסיסית לשלול או לאשר הפרעות פתולוגיות אפשריות כגון קשיי למידה והפרעות הסתגלות. יש להדגיש כי אין כיום מבדק שביכולתו לאשר או לשלול באופן חד משמעית את קיום ההפרעות הללו, על כן מומלץ לאבחן במספר אמצעים בו זמנית, כאשר מבדק T.O.V.A הוא אחד המומלצים, בשל היותו מדד אובייקטיבי ממוחשב. חשוב לציין גם כי מבדק T.O.V.A אינו מהווה מדד מרכזי לאבחון ההפרעות אלא מדד שמטרתו להוסיף פרמטרים לתמונה הכוללת על מצבו של הילד. על מנת לאשר את קיום ההפרעות יש לפנות לרופא נוירולוג או פסיכיאטר, אשר יפנה את המטופל לבדיקות נוספות כמו אבחון דידקטי או פסיכו דידקטי ומבדקים נוספים.