אחד המיתוסים אשר נופץ בשנים האחרונות בתחום לקויות הלמידה והפרעות הקשב והריכוז הוא המיתוס לגבי היעלמות או התמתנות התופעה לאורך השנים. הסיבה לסברה השגויה הזו היא בשל היותה בולטת במיוחד במסגרת לימודי החובה, כשלאחריה מרבית הבוגרים בעלי לקויות הלמידה הללו נהגו לנתב את עתידם באופן שאינו מצריך לימודים אקדמיים או מיומנויות בהן הלקות מהווה מגבלה. ואולם, בעידן הקידמה הטכנולוגית כיום והחשיפה הציבורית רחבת ההיקף, קיימת מודעות גדולה יותר בנושא
מהו אימון קשב וריכוז?
אחד המיתוסים אשר נופץ בשנים האחרונות בתחום לקויות הלמידה והפרעות הקשב והריכוז הוא המיתוס לגבי היעלמות או התמתנות התופעה לאורך השנים. הסיבה לסברה השגויה הזו היא בשל היותה בולטת במיוחד במסגרת לימודי החובה, כשלאחריה מרבית הבוגרים בעלי לקויות הלמידה הללו נהגו לנתב את עתידם באופן שאינו מצריך לימודים אקדמיים או מיומנויות בהן הלקות מהווה מגבלה. ואולם, בעידן הקידמה הטכנולוגית כיום והחשיפה הציבורית רחבת ההיקף, קיימת מודעות גדולה יותר בנושא, וגם הבנה שלא רק שהלקויות אינן חולפות עם השנים, אלא שהן עשויות לפגוע בהיבטים נוספים מלבד ההיבט הלימודי, כשהפגיעה עשויה להיות בהיבט ההתנהגותי, החברתי, הרגשי ובהיבטים נוספים, העלולים לפגוע קשות באיכות החיים.
קיימות כיום שיטות לא מעטות לטפל בהפרעות הקשב והריכוז, כשחלקן הוכחו כמועילות ושיטות אחרות שלא הוכחה יעילותן. שלושה סוגי טיפולים אשר נבחנו, נחקרו ונמצאו כיעילים הם הטיפול התרופתי ושיטות נוספות תחת קטגוריית אימון קשב וריכוז. אימון קשב וריכוז מחולק לשתי גישות שונות, כשהאחת היא הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי והאחרת היא טיפול קוגניטיבי באמצעות המחשב, במטרה לתרגל ולשפר מיומנויות ויכולות הקשב והריכוז.
אימון קוגניטיבי אישי להפרעות קשב וריכוז
לאחר הגילוי על הפרעת הקשב והריכוז באמצעות אבחונים, הטיפול השגרתי הוא הטיפול התרופתי בריטלין, קונצרטה או כל תרופה אחרת מאותה הסדרה, וקיימת רוב התחושה שאכן קיים השיפור. יחד עם זאת, ישנה הרגשה כי הטיפול לא מוצא עד תום. הטיפול התרופתי בא במטרה לשפר תפקודים לימודיים באמצעות העלאת רמת הדופמין לכל משך השפעתה של התרופה, והיא מאפשרת מיקוד הקשב והריכוז והפחתת התסמינים של ההיפראקטיביות והאימפולסיביות במידה והם קיימים, לכל משך הפעילות התרופתית. ואולם, הטיפול התרופתי אינו נותן מענה לתחלואות הנלוות הבאות לידי ביטוי בדימוי עצמי נמוך, ניהול זמן כושל, דפוסי התנהגות והתנהלות לקויים, אי יכולת להתמודד עם מסגרות, תקשורת בין אישית, חברתית ואסטרטגיות למידה כושלות. אחת הדרכים אשר הוכחה כיעילות כאמצעי התומך בטיפול התרופתי היא האימון האישי לבעלי הפרעות קשב וריכוז באמצעות מדריך אישי. חשוב לציין כי לא כל אימון או מאמן יתאימו לצורך אימון קשב וריכוז, ויש לבדוק כי המאמן אכן מוסמך למטרה.
תפקידו של המאמן באימון הקשב והריכוז
הפנייה לאימון קשב וריכוז מצביעה על העובדה כי קיימות בעיות הנובעות מהפרעת הקשב שאותם לא ניתן לפתור באמצעות הטיפול התרופתי. לא פעם קיימות ציפיות שגויות מאימון הקשב והריכוז כמו הצפייה לייעוץ ומתן פתרונות לקשיים בזמן אמת, הטפה או שכנוע לפעול בדרכים אילו או אחרות. הציפיות הללו שגויות מהסיבה שהן סותרות את הנחת היסוד של אימון הקשב והריכוז שעל פיהן
בכל אדם טמונים הפתרונות, ותפקידו של המאמן הוא לסייע לאדם לאתר את הפתרונות הללו. היעד המרכזי של כל תהליך אימון קשב וריכוז הוא להשיב למתאמן את בטחונו העצמי והאמון ביכולותיו על מנת לאפשר לו לפתוח צוהר לרחשי ליבו. אמון קשב וריכוז מסייע למטופל לאתר באופן ממוקד את הגורמים המעכבים אותו, ואת המשאבים העצמיים הטמונים בו, במטרה להתגבר בכוחות עצמיים על הקשיים הנקרים בדרכו.
אימון קוגניטיבי לקשב וריכוז הלכה למעשה
אימון קשב וריכוז לבעלי ADHD שונה מאימון קואצ"ינג רגיל מעצם התמקדותו בצרכים והקשיים הייחודיים של בעלי הפרעות הקשב והריכוז, במטרה לאתר ולתקן את תפקודיהם בתחומים אשר בהם קיים קושי הנובע באופן ישיר או עקיף מן ההפרעות. בהיבטים ההתנהגותיים והרגשיים אימון קשב וריכוז כולל זיהוי היכולות, המשאבים הפנימיים והכישורים של האדם בעל הפרעות הקשב וטיפוח המשאבים הללו. התהליך יוצר השלכות המסייעות לבניית הדימוי העצמי והשבת הערך העצמי אשר נפגעו במהלך השנים בשל הכישלונות המתמשכים, בהיבט הלימודי ובהיבטים נוספים. ייעד נוסף המתקיים באימון קשב וריכוז הוא וויסות רגשי והתמודדות עם דפוסי חשיבה לקויים, כשבמקביל נרכשים אסטרטגיות לניהול התנהגותי במטרה לעכב תגובות הנובעות מדחף אימפולסיבי. אימון קשב וריכוז מעניק כלים ארגוניים לניהול יעיל של זמן וסדרי עדיפויות והטמעת הרגלים נכונים. גם בהיבט החברתי נרכשים כישורים המעניקים לאדם בעל הפרעת הקשב את היכולת לנתח ולתרגם מצבים חברתיים באופן נכון, ולהתפתח באמצעות הכישורים הללו מבחינה חברתית. באימון אישי לקשב וריכוז מתלווה המאמן לכל אורך הדרך תוך תמיכה, עידוד וחיזוק עד לשלב בו רוכש המתאמן את הכלים הנחוצים לו להתמודדות באופן עצמאי עם הקשיים הנובעים מן הפרעות הקשב בהן הוא לוקה.