פעם לא ידענו מהי דיסלקציה, האמנו שילדים דיסלקטים הם ילדים חסרי כל משמעת, אולי אפילו "מופרעים" כאלה שטמון בהם פוטנציאל אבל בשל ה "עצלנות" שלהם וחוסר המוטיבציה הם לא מעוניינים ללמוד, ולכן גם לא ישיגו כל מטרה. כיום ישנה מודעות גדולה למושג, וישנם גם דרכי טיפול כמו גם התחשבות רבה בדיסלקטים, הן ילדים והן מבוגרים.
מהי דיסלקציה ואיך מטפלים בבעיה?
פעם לא ידענו מהי דיסלקציה, האמנו שילדים דיסלקטים הם ילדים חסרי כל משמעת, אולי אפילו "מופרעים" כאלה שטמון בהם פוטנציאל אבל בשל ה "עצלנות" שלהם וחוסר המוטיבציה הם לא מעוניינים ללמוד, ולכן גם לא ישיגו כל מטרה. כיום ישנה מודעות גדולה למושג, וישנם גם דרכי טיפול כמו גם התחשבות רבה בדיסלקטים, הן ילדים והן מבוגרים.
אז מהי דיסלקציה?
דיסלקציה היה לקות למידה, אבל לא אחת ולא שתיים, מדובר על מספר רב של לקויות ביניהן ניתן להזכיר הפרעת קשב, הפרעת ריכוז, הפרעות בשטף הדיבור, בעיות בקריאה, בעיות בכתיבה וקושי במתמטיקה. לרוב כאשר אנו מדברים על ההפרעה אנו מתכוונים לקשיים כתיבה, קריאה ובלימודים, אולם כיום יש נטייה להתייחס למכלול רחב יותר המתייחס ללקויות למידה כוללות. כלומר, המושג הפך להיות יותר מופשט ופחות מוגדר באופן מצומצם. כעת נפרט באשר לקשיים הספציפיים.
על אילו קשיים אנו מדברים?
דיסלקציה כוללת כמה קשיים עיקריים אליהם אנו נתייחס. הקושי הראשון הוא קושי שפתי. מדובר על אוצר מילים נמוך, על קושי בקליטת מה שאחרים אומרים, איזה מסר הם מנסים להעביר לכם, אל דיסלקטים יש לעיתים לדבר לאט יותר. סטודנטים דיסלקטים מתקשים לעקוב אחר הנאמר בהרצאות במוסדות להשכלה גבוהה. הם לא מסוגלים באותה העת גם להקשיב וגם לכתוב. יש להם טעויות תחביריות וטעויות במילות קישור והם מתקשים גם לשלוף מילים במהירות. כמו כן הם מתקשים להגות מילים, לרכוש כישורי שפת אם ולרכוש כישורי שפה זרה. לעיתים הם מסוגלים להביע את עצמם בעל פה הרבה יותר טוב מהבעה בכתב. דיסלקטים גם מתקשים לקרוא במיוחד כאשר מדובר על מלל רב, קשה להם להבין את הנקרא, את ההוראות או את ההנחיות. לעיתים הם מתקשים להבין בין עיקר לתפל.
דיסלקטים גם מתקשים בכתיבה. הכתב שלהם לא קריא, לא מובן, מסורבל מאוד, יש להם הרבה מאוד שגיאות כתיב, הם מתקשים לבנות משפטים, הם אפילו מתקשים לפתוח במשימת הכתיבה.לדיסלקטים יש קשיים רבים במתמטיקה, הם מתקשים בפעולות בסיסיות, לא זוכרים נוסחאות, מתקשים להעתיק ולפתור בעיות חשבוניות, מתקשים בשאלות מילוליות. עוד דבר הקשור לדיסלקציה הוא קשיים במיומנויות הלמידה. הם מתקשים לארגן את זמנם, מתקשים בביצוע משימות שונות, הזיכרון שלהם לוקה בחסר, קשה להם לשנן חומר וללמוד, קשה להם מאוד להתמודד עם חומר למבחן.
ממה נובעת הבעיה?
נעשו זה לא מכבר הרבה מחקרים על דיסלקציה, חלקם טוענים על הפרעה נוירו פסיכולוגית ולעיתים מדובר על בעיה אורגנית במוח או איזשהו פגם תורשתי, אלה יוצרים את הליקויים. יש כאלה אשר טוענים שהסיבות לדיסלקציה הינם סביבתיות ולא תורשתיות ויש סבורים כי מדובר על קומבינציה של השניים. כך או כך, יש לטפל בבעיה ולסייע לסובלים ממנה תוך כדי התחשבות ומתן הקלות. פעם בימים עברו, מערכת החינוך הן בישראל, אבל הן גם במדינות אחרות בעולם המערבי, לא ידעו כיצד מטפלים בדיסלקציה, מכיוון שהיה גם קושי מוכח בדבר השאלה כיצד מגדירים את הלקות, לעיתים היא נראית כה אמורפית וקשה להגדירה. יש כאלה הסבורים כי ניתן למצוא מזור לבעיה, ויש כאלה הטוענים כי מדובר על בעיה בלתי הפיכה, הדעות הן חלוקות. אנשים אשר סובלים מהבעיה, ניתן להקנות להם כלים על מנת שידעו להתמודד עם הקשיים טוב יותר, ועל מנת שיהיו נתונים פחות לתסכולים יש לבצע תרגילים, אימון מתאים, ולהתאים לכל דיסלקטי את הטיפול באופן פרטני, אין המלצתה גורפת כיצד לטפל ולסייע לכל הדיסלקטים, כל מקרה לגופו.