מרכז מיט"ל הוא חממה לתלמידים הזקוקים לסיוע ותמיכה בתחום הלימודי או הרגשי, המעניק מענה רב- מערכתי לכל פונה, בהתאם לצרכיו. במרכז מיט"ל נערכים אבחונים עבור שלל קשיים ובעיות שכיחות יותר או פחות בקרב תלמידים במערכת החינוך, וכן נבנות תכניות התערבות מותאמות בהתאם לקושי שהפונה מפגים ולממצאי האבחון. מיט"ל ממוקם בקרית שמונה, ומנוהל על ידי ד"ר ענת רביב- מומחית באסטרטגיות למידה ועבודה עם ילדים ומתבגרים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז…
מרכז מיט"ל הוא חממה לתלמידים הזקוקים לסיוע ותמיכה בתחום הלימודי או הרגשי, המעניק מענה רב- מערכתי לכל פונה, בהתאם לצרכיו. במרכז מיט"ל נערכים אבחונים עבור שלל קשיים ובעיות שכיחות יותר או פחות בקרב תלמידים במערכת החינוך, וכן נבנות תכניות התערבות מותאמות בהתאם לקושי שהפונה מפגים ולממצאי האבחון. מיט"ל ממוקם בקרית שמונה, ומנוהל על ידי ד"ר ענת רביב- מומחית באסטרטגיות למידה ועבודה עם ילדים ומתבגרים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז.
אבחון פסיכודידקטי- למה זה טוב?
כאשר אנו פוגשים תלמיד שמפגין קשיים המעלים חשד כי הוא סובל מלקות למידה כלשהי, אנו מפנים אותו לתהליך אבחוני. מטרת האבחון היא להבהיר את התמונה שהתלמיד מצייר, לעמוד על אופי הקשיים וטיבם, ולבחון את הגורמים להם. הבנת מקור הבעיה מאפשרת תכנון טיפול באופן מיטבי, שסיכויי הצלחתו גבוהים יותר. לצורך זה, האבחון הפסיכודידקטי נועד לבחון את הקשיים מכל הזוויות האפשריות. האבחון הפסיכודידקטי נערך על ידי שני אנשי מקצוע: מאבחן דידקטי ופסיכולוג.
המאבחן הדידקטי בודק את רמת התפקוד של המאובחן בשלושת תפקודי הלמידה העיקריים (קריאה, כתיבה ויכולות חשבוניות), וכן בשורה של תפקודים ויכולות, המעורבות בתהליכי הלמידה השונים. יכולות אלה כוללות כישורי תפיסה (חזותית, מרחבית ושמיעתית), תפקודי זיכרון (לטווח קצר ולטווח ארוך), תפקודים גרפו- מוטוריים וויזו- מוטוריים (תיאום יד-עין, קואורדינציה, כתיב וכיוב'), תפקודים הקשורים לשפה דבורה (אוצר מילים, מודעות פונולוגית, ארגון מסר מילולי, שטף מילולי) והיבטים שונים של סגנון העבודה (מהירות העבודה, התארגנות, הפעלת בקרה ותיקון). החלק הדידקטי בעצם ממפה את נקודות החוזק והחולשה של התלמיד ביכולות השונות, ומאפשר בחינה של האופן בו הנקודות החלשות תורמות לקושי שהתלמיד מראה בכיתה.
בחלק הפסיכולוגי, מתבצעת הערכה של תפקודיו הקוגניטיביים והרגשיים של המאובחן. נבדקות יכולות קוגניטיביות ברמה כללית יותר (פחות "מוכוונת בית-ספר" מאשר היכולות הנבדקות בחלק הדידקטי), וכן נבחן המצב הרגשי: תפיסה ודימוי עצמי, תפיסת המציאות, תפיסת האחר, חרדות, כוחות, הבנה חברתית וכד'.
השילוב בין שני החלקים הוא חשוב מאחר ופעמים רבות, מה שנראה כקושי לימודי עלול לנבוע מקושי רגשי, המכביד על התלמיד ולא מאפשר לו להתפנות ללמידה. התמונה עשויה להיות אף יותר מורכבת כאשר הקושי הרגשי מתפתח על רקע קושי לימודי שהתלמיד ער לו, ובעקבותיו הוא חווה עצמו ככישלון, ונתון עקב כך למצוקה רגשית ופגיעה קשה בדימויו העצמי.
כך, ייתכן מצב בו שני תלמידים המציגים את אותה תמונה (למשל- קשיים במתמטיקה) סובלים מקשיים שונים בתכלית, כאשר האחד סובל מלקות למידה (דיסקלקוליה, במקרה זה) והשני סובל מחרדה (על רקע כישלונות בעבר או מסיבות שאינן קשורות דווקא בלימודים עצמם). גם הטיפול בשני התלמידים האלה יהיה שונה (למשל- הוראה מתקנת מול טיפול רגשי).
לכן, אנו במרכז מיט"ל רואים בהמלצות הנגזרות מממצאי האבחון את הרכיב הכי משמעותי בתהליך.
המלצות להמשך ותפקיד ההורים
כאמור, בתום האבחון נמסרים הממצאים לתלמיד והוריו. נכון הדבר שחלק ניכר מההמלצות מיושמות בסופו של דבר על ידי אנשי המקצוע, אך חשוב לזכור כי להורים יש תפקיד כבד-משקל בהמשך התהליך. אנו במרכז מיט"ל מקפידים להעניק להורים תמיכה והדרכה על מנת לסייע להם להעצים את ההתמודדות של ילדם עם הקשיים השונים (לימודיים או רגשיים). בגילאי הילדות והנעורים, גם אם נדמה לנו לפעמים שילד מתמרד ומנסה להתנתק ולמצוא את העצמאות והאוטונומיה, הוא עדיין נושא אל הוריו עיניים, וחלק גדול מהזמן הוא רואה עצמו מ-2 נקודות המבט (דרך עיניו שלו עצמו ודרך עיני הוריו). הדרכה מתאימה להורים כיצד להעניק לילד חוויית "לא לבד" מול הקושי והמצוקה, ומציאת המקומות בהם הם יכולים להשתלב בטיפול, מעניקה לילד ולהוריו הזדמנות חשובה לשפר את איכות חייהם ולהתגבר על המכשול שהוביל לפנייה לאבחון, ואף מסייעת להורים בהתמודדות עם התסכול והדאגה שקשיי הילד מסבים להם.
נכתב ע"י: פורטל אבחון