בניגוד לסטיגמה שעשויה לדבוק בו, הפרופיל של התלמיד לקוי הלמידה או "המתקשה" (בלי קשר לתחום בו מתבטא הקושי) הוא פעמים רבות כזה של תלמיד שקדן ונחוש, בעל מוטיבציה גבוהה, המשקיע משאבים עצומים בלמידה. השקעה כזו מלווה לרוב במשמעת עצמית גבוהה…
הוראה מתקנת- על שום מה?
בניגוד לסטיגמה שעשויה לדבוק בו, הפרופיל של התלמיד לקוי הלמידה או "המתקשה" (בלי קשר לתחום בו מתבטא הקושי) הוא פעמים רבות כזה של תלמיד שקדן ונחוש, בעל מוטיבציה גבוהה, המשקיע משאבים עצומים בלמידה. השקעה כזו מלווה לרוב במשמעת עצמית גבוהה, המביאה את התלמיד לשקוד על החומר שעות ארוכות, להתיישב בקדמת הכיתה ולנסות לדלות כל שביב מידע מהמורה בשיעור. ועדיין- תלמידים אלה מגיעים לא פעם להישגים שעבורם נחשבים מאכזבים. ניתן לומר כי התלמיד לא מצליח להפיק תועלת מההוראה הכיתתית. אין מדובר כאן בעניין של מינון- שהרי יש תלמידים שמצליחים לגשר על הפער באמצעות תרגול מוגבר- אלא שהתלמיד זקוק למשהו אחר ממה שהכיתה מספקת עבורו.
אז מה זה הוראה מתקנת וכיצד היא מתבצעת?
במקור, הוראה מתקנת היא ענף של החינוך המיוחד. כיום, עם התפתחותן של שיטות ההוראה השונות וההכרה בצרכים המגוונים של תלמידים בכל מגזרי החינוך, ההוראה המתקנת מתקיימת הן בחינוך המיוחד והן בחינוך הרגיל. להוראה מתקנת מספר מאפיינים המבדילים אותה משמעותית מההוראה הרגילה, והם אלו שעומדים בבסיס היכולת שלה להביא את התלמיד המתקשה להישגים המצופים ממנו. ראשית, הוראה מתקנת נערכת באופן פרטני (ולעתים בקבוצות קטנות). נקודה זו היא אולי המשמעותית ביותר, שכן בזכותה המורה יכול להתאים ביתר קלות את ההוראה לצרכי התלמיד, וגם התלמיד לא נדרש להתחרות עם עוד שלושים וחמישה תלמידים על משאבי ההוראה ותשומת הלב. שנית, ההוראה המתקנת נעשית בגישה יצירתית. בזכות היכולת להתאים את הלמידה לכל תלמיד, מתאפשר למורה להגות דרכים אלטרנטיביות להטמעת החומר, בניגוד למורה בכיתה (שגם אם היה רוצה, אין לו הרבה אופציות נוספות מעבר להרצאה פרונטלית). המורה להוראה מתקנת יכול להשתמש בעזרים, משחקים דידקטיים ולמידה חווייתית על מנת לסייע לתלמיד להבין מושגים וכללים שלא הצליח להפנים בכיתה. נקודה חשובה שלישית היא שההוראה המתקנת שואפת לעשות שימוש רב ככל האפשר בלמידה פעילה– פחות קליטה פסיבית של חומר, ויותר השתתפות של התלמיד ברכישה ותרגול של ידע חדש.
כל תהליך ההוראה המתקנת מלווה בהערכה חוזרת ונשנית מדי כמה זמן של התקדמות התלמיד, וכן הגמשה ועיצוב מחדש של התכנית בהתאם לקצב ההתקדמות שהוא מפגין.
במרכז פלדמן אנו מאמינים כי לכל תלמיד הזכות לקבל הזדמנות להפגין את יכולותיו ולהתקדם על פי כישוריו. הוראה מתקנת היא כלי משמעותי בחתירה למימוש זכות זו.
נכתב ע"י: פורטל אבחון