מהן לקויות למידה? לקויות למידה הוא שם כולל לסדרה של לקויות התפתחותיות הפוגעות בכישורי הלמידה של האדם. בעצם, המאפיין המגדיר את האדם לקוי הלמידה ככזה, הוא חוסר יכולתו לרכוש ידע ומיומנויות שונות בהתאם למצופה ממנו על פי גילו, השכלתו וכיוב'…
לקויות למידה
מהן לקויות למידה? לקויות למידה הוא שם כולל לסדרה של לקויות התפתחותיות הפוגעות בכישורי הלמידה של האדם. בעצם, המאפיין המגדיר את האדם לקוי הלמידה ככזה, הוא חוסר יכולתו לרכוש ידע ומיומנויות שונות בהתאם למצופה ממנו על פי גילו, השכלתו וכיוב'. כלומר, לקות למידה תמיד נבחנת ביחס לנורמה שהיינו מצפים מהתלמיד שמולנו. כלומר, לא כל קושי הוא לקות למידה, מאחר ויש קשיים המתגלים בתחומים שניתן לומר באופן אובייקטיבי יחסית כי הם לא פשוטים כמעט לאף תלמיד. בנוסף, בהתאם לשוני ולגיוון הקיים בקרב תלמידים בכל הגילאים, יש תלמידים שיכולותיהם נמצאות בטווח הנמוך של הנורמה, ולכן בתחומים מסוימים הם יתקשו ביחס לתלמידים אחרים- אך אין פירוש הדבר שהם סובלים, בהכרח, מלקות למידה.
כיצד בכ"ז נראה התלמיד לקוי הלמידה?
התמונה המצטיירת בפנינו בדרך כלל, היא של תלמיד המשרה על סביבתו הקרובה תחושה של משהו מתעתע. אנשי הצוות החינוכי, ההורים וגם התלמיד עצמו, רואים וחווים הישגים נמוכים של התלמיד מחד, לצד תחושה חזקה שההישגים הללו לא באמת משקפים את יכולותיו. ואכן, בקרב תלמידים המתמודדים עם לקויות למידה, נפוצה התחושה של קיר שלא ניתן לעבור אותו או לדלג מעליו. פעמים רבות מדובר בתלמידים בעלי יכולות גבוהות או רמה גבוהה של השקעה ושאפתנות, אלא שבמקרים של תלמידים הסובלים מלקות, כגודל המאמץ כך גודל האכזבה והתסכול מהקושי להגיע להישגים ההולמים את הציפיות של התלמיד מעצמו ואת ציפיות הסביבה.
אז מה עושים עם לקות למידה?
בצוות מרכז פלדמן מבקשים להדגיש כי אחת הנקודות המשמעותיות והחשובות ביותר שצריך להבין לפני שמתחילים לדון בטיפול בתלמידים המתמודדים עם לקויות למידה, נוגעת לשאלת ה"תיקון" של הלקות. כאן חשוב לומר חד וחלק: לקויות למידה הן מולדות והן כרוניות. מהן המשמעויות המעשיות של שני היבטים אלה? פשוט: ראשית, לא ניתן למנוע התפתחות של לקות למידה. אין פעילויות שניתן להעביר ילדים צעירים המקטינות את הסיכוי שהם יפתחו לקות למידה כלשהי. שנית, לא ניתן לרפא לקויות למידה או להחלים מהן. זו מחשבה מתסכלת, שמיד מובילה אותנו לשאלה: אז מה ניתן לעשות? כאן התשובה אופטימית, והיא עשויה בהחלט להקל על התסכול. ניתן בהחלט להביא את האדם המתמודד עם לקות למידה לתפקוד תקין בלימודים (ובהמשך לכך- בחיים, בעבודה וכיוב'). אלא שבניגוד לאנשים אחרים, האדם לקוי הלמידה זקוק להתערבות, תמיכה וסיוע המותאמים ללקות שלו על מנת לצלוח את המשוכות הניצבות בפניו. אלו הם בדיוק השירותים המקצועיים אותם מציע מרכז פלדמן.
כיצד זה נעשה?
קודם כל, נדרשת הבנה מעמיקה של אופי הלקות ומוקדי הקושי. הקשיים הלימודיים שהתלמיד מפגין עשויים לתת רמזים אך הם לא מספקים תשובות ודאיות לגבי בסיס הלקות. תלמיד המפגין קושי במתמטיקה: האם הוא מתמודד עם דיסקלקוליה (לקות למידה הפוגעת בחשיבה חשבונית)? האם יש לו קשיים בפענוח קריאה, שבעקבותיהם הוא מתקשה בפתרון בעיות מילוליות או בהבנת הוראות? האם מדובר בהסבר אחר? לצורך כך נדרש אבחון מתאים. על בסיס ממצאי האבחון, ניתן לתכנן את ההתערבות המתאימה על מנת לסייע לתלמיד. ההמלצה עשויה להעניק לו התאמות שונות בדרכי ההיבחנות בבית הספר, ולאפשר לו בכך להביא לידי ביטוי את יכולותיו בבחינה במלואן. ייתכן ויומלץ על הוראה מתקנת, או על תכנית אימון להקניית הרגלי עבודה ואסטרטגיות למידה מתאימות. לא משנה מה תהיינה ההמלצות, צוות מרכז פלדמן מלווה תלמידים לקויי למידה בדרך להתמודדות מוצלחת עם הקושי המאוד לא פשוט. בהצלחה!
נכתב ע"י: פורטל אבחון