לקויות למידה הן קבוצה של לקויות התפתחותיות, הפוגעות בתפקודי הלמידה הבסיסיים של האדם (קריאה, כתיבה ויכולת חשבונית). לקויות למידה הן לרוב בעלות בסיס נוירו- התפתחותי, והן כרוניות- כלומר, לא ניתן "להחלים" מלקויות למידה או "לרפא" אותן…
לקויות למידה
לקויות למידה הן קבוצה של לקויות התפתחותיות, הפוגעות בתפקודי הלמידה הבסיסיים של האדם (קריאה, כתיבה ויכולת חשבונית). לקויות למידה הן לרוב בעלות בסיס נוירו- התפתחותי, והן כרוניות- כלומר, לא ניתן "להחלים" מלקויות למידה או "לרפא" אותן. עם זאת, באמצעות אבחון נכון של הקשיים, והתערבות טיפולית וחינוכית מתאימה, ניתן בהחלט להביא את האדם לקוי הלמידה לתפקוד לימודי תקין. חשוב לציין כי אין קשר בין לקויות למידה לאינטליגנציה (לקויי למידה עשויים להיות בעלי אינטליגנציה ממוצעת, גבוהה או נמוכה). זו נקודה חיובית מאחר והיא מאפשרת לנו אופטימיות באשר לסיכויי ההצלחה של תלמיד לקוי למידה, אך היא טומנת בחובה גם בעייתיות: בניגוד ללקויות נרחבות יותר (כמו פיגור שכלי, למשל), לקויות למידה אינן נראות לעין ומתבטאות רק כאשר האדם נדרש לעשות שימוש בכישורים הלקויים. מסיבה זו, תלמידים לקויי למידה עשויים להיתפס כעצלנים או סרבנים, והסביבה הקרובה שלהם עלולה להחמיץ את העובדה כי הם סובלים מלקות, ולהעניק להם יחס שיפוטי וביקורתי, במקום את התמיכה לה הם זקוקים. לכן תלמידים לקויי למידה מצויים בסיכון מוגבר לתסכול, פגיעה בדימוי העצמי ומצוקה רגשית. מסיבה זו, אבחון של הקשיים הוא חשוב מאין כמוהו.
אבחון פסיכודידקטי
אבחון פסיכודידקטי הוא תהליך אבחוני שנועד לספק תמונה מקיפה ושלמה של כישורי הלמידה של המאובחן, לצד נקודות החולשה והקושי שלו. בנוסף, האבחון כולל גם הערכה של המצב הרגשי, מתוך ההבנה שקשיי למידה עשויים בהחלט להיות מוסברים גם על ידי גורמים רגשיים כגון חרדה, דיכאון או תגובה למשבר נוכחי. במסגרת האבחון, נבדקת רמת תפקודו של המאובחן במיומנויות הלמידה הבסיסיות, וכן בשורה של יכולות נוספות, המרכיבות יחד את התמונה הכללית של כישורי הלמידה. יכולות אלה כוללות תפיסה (חזותית, שמיעתית, מרחבית), תפקודי זיכרון (לטווח קצר או לטווח ארוך), תפקודי ויזו-מוטוריים וגרפו-מוטוריים, קשב וריכוז, סגנון עבודה ואסטרטגיות למידה. בנוסף, נבדקים היבטים של מצבו הרגשי של המאובחן. חלק זה כולל הערכה של תפיסת העצמי ותפיסת האחר, מידת הכוחות הנפשיים, חרדות, לחצים וקשיים והבנה חברתית. עם תום האבחון נערכת אינטגרציה של המידע שנאסף במהלכו, על מנת להגיע להבנה מעמיקה של מקור הקושי, ועל בסיס הבנה זו לתכנן את הטיפול המיטבי עבור המאובחן.
במרכז תמר נערכים אבחונים פסיכו דידקטיים על ידי פסיכולוגים חינוכיים מומחים. האבחון נערך על פני מספר מפגשים והוא כולל, בנוסף לאבחון עצמו, מפגש היכרות ושיחה עם הילד והוריו וכן מפגש סיכום בו נמסרות תוצאות האבחון ונדונות אפשרויות הטיפול והסיוע בהמשך. האבחון מתאים לתלמידים בכל הגילאים, מבית הספר היסודי, חטה"ב, תיכון ועד סטודנטים ובוגרים, והוא תורם במיוחד במצבים בהם יש חשד שהתפקוד הלימודי מושפע מקשיים רגשיים. ההחלטה לקיים את האבחון מתקבלת לאחר שאיש מקצוע פגש את הילד והוריו והמליץ כי זו הדרך הטובה ביותר להבין את הקושי.
נכתב ע"י: פורטל אבחון