הוראה מתקנת היא ענף של החינוך, העוסק בסיוע וטיפול בקשיי למידה משמעותיים. התלמיד הזקוק להוראה מתקנת הוא זה שלמרות השקעה ומאמץ לא מצליח לתפקד בלימודים ברמה המצופה ממנו (בהתאם לגילו ולשנות הלימוד שלו)…
מהי הוראה מתקנת
הוראה מתקנת היא ענף של החינוך, העוסק בסיוע וטיפול בקשיי למידה משמעותיים. התלמיד הזקוק להוראה מתקנת הוא זה שלמרות השקעה ומאמץ לא מצליח לתפקד בלימודים ברמה המצופה ממנו (בהתאם לגילו ולשנות הלימוד שלו).
מדוע "מתקנת"? מהו בעצם ה"תיקון" הנדרש? אין הכוונה, כמובן, לתיקון של קלקול מסוים בתלמיד עצמו. למרות שפעמים רבות תלמידים מתקשים עשויים לשאת בקרבם את התחושה שהם "מקולקלים", ולחוות את עצמם כמאכזבים ופחות מוצלחים מחבריהם לספסל הלימודים, חשוב להבהיר כי התיקון הנעשה במסגרת ההוראה המתקנת נוגע לדברים שהתלמיד עושה ולא למי שהוא: תיקון של תפיסה שגויה, תיקון סגנון עבודה לקוי (או כזה שאינו מותאם ליכולות ולקשיים של התלמיד), הקניית אסטרטגיות למידה תקינות וכיוב'.
הוראה מתקנת- כיצד?
יש מספר עקרונות שעל פיהם נבנות תכניות הוראה מתקנת. העקרון המרכזי הוא שבניגוד להוראה הכיתתית (ממנה התלמיד ככל הנראה לא מפיק תועלת מספקת), הוראה מתקנת היא פרטנית. ככזו, היא מותאמת באופן אינדיווידואלי וייחודי לצרכים ולקשיים הספציפיים של התלמיד. יש מקרים שבהם הוראה מתקנת נערכת בקבוצות קטנות, וגם במקרים כאלה- הקבוצה נבנית כך שחבריה יהיו בעלי רמה דומה וקשיים דומים, ובכל היא מאפשרת התאמה של ההוראה ללומדים.
עקרון חשוב נוסף בהוראה מתקנת הוא מתן הזדמנות ללמידה אקטיבית וחווייתית. התלמיד היושב בכיתה- מצופה ממנו לצרוך את הידע מהמורה המעביר את השיעור, לקלוט אותו, להפנים אותו, לזכור אותו וכמובן- להביע אותו במבחן או בשיעורי הבית. למעט שלב הבחינה וההערכה- בכל שלבי תהליך הלמידה התלמיד הוא פסיבי כמעט לגמרי. בהוראה מתקנת ננקטת גישה שונה, כאשר התלמיד נוטל חלק פעיל בלמידה, דרך יישומים, המחשות, משחקים וכד'. השימוש באלה נובע מתוך ההבנה שככל שהתלמיד נוטל חלק פעיל יותר בלמידה, כך גדל הסיכוי שהוא יפיק ממנה תועלת ויפנים את החומר דרך ערוצים נוספים מלבד הערוץ של הקשבה פסיבית.
בנוסף, הוראה מתקנת נערכת תמיד תוך התייחסות למצבו הנוכחי של התלמיד והבאתו בחשבון. ראשית תהליך ההוראה המתקנת באיסוף מידע מהתלמיד, הוריו וצוות המסגרת החינוכית. על בסיס המידע נבנית תכנית העבודה ויעדיה, כאשר לכל אורך התהליך נערכת בדיקה מתמדת של ההתקדמות, והגמשה של יעדי התכנית במידת הצורך. גם נקודה זו מהווה הבדל משמעותי בין הוראה מתקנת להוראה כיתתית, כאשר באחרונה נעשית הערכת התקדמות פעמים בודדות, לרוב סביב מבחן או סוף שנת לימודים.
מרכז מ.י.ה מציע לפונים אליו הוראה מתקנת על פי עקרונות המרכז והתחום- יחס אישי, היכרות מעמיקה וליווי משמעותי של התלמיד והוריו בצליחת הקשיים הניצבים בפניהם.
נכתב ע"י: פורטל אבחון