הפרעת קשב וריכוז-ADHD (Attention-deficit/hyperactivity disorder) , היא הפרעה קוגניטיבית- התנהגותית, השכיחה ביותר בילדות ומשפיעה על כל תחומי החיים. בין מאפייני הפרעת קשב וריכוז ניתן למצוא: קושי להתרכז לאורך זמן, ביצוע מעשים ללא מחשבה תחילה (אימפולסיביות), אי שקט מוטורי (היפראקטיביות) וטווח קשב קצר…
זכויות ילדים עם הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז-ADHD (Attention-deficit/hyperactivity disorder) , היא הפרעה קוגניטיבית- התנהגותית, השכיחה ביותר בילדות ומשפיעה על כל תחומי החיים. בין מאפייני הפרעת קשב וריכוז ניתן למצוא: קושי להתרכז לאורך זמן, ביצוע מעשים ללא מחשבה תחילה (אימפולסיביות), אי שקט מוטורי (היפראקטיביות) וטווח קשב קצר.
לרוב הפרעת קשב וריכוז מתגלה בעת הכניסה לבית הספר, אז ישנה קפיצת מדרגה משמעותית בדרישות מהילד, העומס על הילד גדל ואיתו המסיחים הסביבתיים. כולם ביחד "מסייעים" להפרעת הקשב לצוף ולהתגלות. הפרעת קשב וריכוז אינה נעלמת בילדות, אלא מלווה את הלוקה בה לאורך כל חייו.
זכויות מטעם משרד הבריאות
חוק הבריאות הממלכתי מחייב את קופות החולים לממן אבחוני קשב וריכוז לילדים עד גיל 18, על-פי קריטריונים שנקבעו על ידי משרד הבריאות. החוק אף מחייב את קופות החולים לספק טיפול תרופתי לכל ילד עד גיל 18, אשר אובחן כלוקה בהפרעת קשב וריכוז. בפועל רק הריטלין נמצא בסל הבריאות, אולם קופות החולים מגלות גמישות ומממנות גם ריטלין למבוגרים מעל גיל 18, וכן ריטלין ארוך טווח.
קופות החולים אינן אחראיות לטיפולים התומכים השונים, ולכן הטיפול המוצע לסובלים מהפרעת קשב וריכוז במסגרת חוק בריאות ממלכתי איננו הטיפול האופטימלי והמלא. אולם להפרעת קשב וריכוז מתלוות פעמים רבות גם הפרעות נוספות והלוקים בהן זכאים לטיפולים שונים, למשל: הפרעות התנהגות קשות מטופלות על ידי גורמי בריאות הנפש; ליקויי למידה מטופלים על-ידי מערכת החינוך.
קופות החולים מקימות בשנים האחרונות מרכזים רב מקצועיים לטיפול בילדים עם הפרעת קשב וריכוז, אולם כיום ישנו מספר קטן של מרכזים כאלה. כמו-כן, ישנן מספר עמותות ייעודיות לתחום הפרעת קשב וריכוז, המספקות חלק מהטיפולים בהתנדבות או בתשלום סמלי. למרות זאת, רובן הגדול של דרכי הטיפול המקיפות להפרעת קשב וריכוז עדיין ניתנות גורמים פרטיים בלבד.
זכויות במערכת החינוך
מערכת החינוך החלה בשנים האחרונות לפתח תהליכים חינוכיים, שמטרתם מתן מענה לצרכי תלמידים לקויי למידה/ בעלי הפרעת קשב וריכוז. תכניות אלה עדין נמצאות בשלבי גיבוש ופיתוח בלבד.
בפועל מקבלים תלמידים, המאובחנים כבעלי הפרעת קשב וריכוז, התאמות בבחינות השונות, כולל בחינות הבגרות. סוגי ההתאמות:
• שינויים באופן הצגת הבחינה לתלמיד, כגון: הקראת השאלות ובחינה מוקלטת.
• שינויים באופן מתן התשובות.
• מתן תוספת זמן.
• שינויים במהות הבחינה: צמצום החומר או בחינה בעל-פה.