הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה התפתחותית, בעלת בסיס נוירולוגי. במסגרת ההפרעה נפגעות מגוון יכולות הנכללות תחת המטרייה של "קשב" וריכוז: היכולת לבצע מספר מטלות במקביל (פיצול קשב או "מולטי- טסקינג" בלעז), נטייה חריפה להסחת דעת, קושי להתרכז בדבר מה למשך פרק זמן ארוך, קושי לעבור בין משימות וכיוב'. בנוסף, להפרעה מתלוות בעתים קרובות התנהגויות אימפולסיביות ונטיה להיפראקטיביות.
הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה התפתחותית, בעלת בסיס נוירולוגי. במסגרת ההפרעה נפגעות מגוון יכולות הנכללות תחת המטרייה של "קשב" וריכוז: היכולת לבצע מספר מטלות במקביל (פיצול קשב או "מולטי- טסקינג" בלעז), נטייה חריפה להסחת דעת, קושי להתרכז בדבר מה למשך פרק זמן ארוך, קושי לעבור בין משימות וכיוב'. בנוסף, להפרעה מתלוות בעתים קרובות התנהגויות אימפולסיביות ונטיה להיפראקטיביות.
אבחון הפרעת קשב וריכוז- מדוע ולמה?
הפרעת קשב וריכוז טומנת בחובה מספר פגיעות תפקודיות. הברורה שבהן היא בתחום הלימודי. כבר בגילאי הגן ובית הספר היסודי ניתן לראות כי ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז לא מסוגלים ללמוד בכמות ובקצב המצופה מבני גילם. הישיבה בשיעור, ההקשבה, ארגון החומר, הלמידה למבחנים- כל אלה הן מטלות שעבור בעלי ההפרעה הופכות לאתגר משמעותי ולא פשוט.
מעבר לפגיעה בתחום הלימודי, להפרעה יש השלכות רגשיות משמעותיות. ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז לעתים מתמודדים עם מטען ארוך של כשלונות. המבוגרים בסביבתם (הורים ואנשי חינוך) עשויים לשדר להם (לעתים שלא במודע) כי הם מאכזבים ומתישים. בחברת הילדים הם גם עשויים להתקשות למצוא את מקומם, מאחר הם עלולים להיתפס על ידי חבריהם כלא קשובים ולא אכפתיים, וזה עוד לפני שדובר על הקושי של הילדים האחרים להכיל את פעלתנות היתר והאי- שקט התמידי שהם מפגינים. גם עבור ילדים שהצליחו לצלוח בשלום את שנות בית הספר, חשוב לזכור שההפרעה לא נעלמת, והיא מממשיכה להתבטא בקשיים בעולם העבודה, ביצירת יחסים חברתיים וזוגיים תקינים, ובמצוקה מתמשכת של האדם המתמודד עמה ביומיום. כל אלה הופכים את אבחון ההפרעה (כצעד ראשון לטיפול בה) לחשוב במיוחד.
אבחון MOXO
הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה "ביצועית"- כלומר הפגיעה היא בביצועים של האדם במטלות שונות הדורשות את יכולות הקשב שלו. לכן, גם האבחון בוחן את ביצועי המאובחן במטלות כאלה. עד לאחרונה, הכלים המסורתיים לאבחון ההפרעה סבלו מחסרונות רבים: הדיוק הסטטיסטי שלהם באיתור היה לא מספק, ובנוסף- בעוד שהם נתנו תשובה לשאלה האם האדם סובל מהפרעת קשב וריכוז (כן או לא), הם לא סיפקו מידע לגבי אילו תחומים והיבטים של הקשב פגועים אצלו. לאור השונות הרבה שיש בין בעלי ההפרעה, נקודה זו הפכה את האבחון ללא שימושי בעליל בתכנון טיפול. כמענה על קשיים אלה פותח אבחון MOXO. MOXO הוא אבחון ממוחשב, שאורך כ- 15 דקות. הפלט של האבחון הוא דו"ח "פרופיל קשבי", המצביע על מידת תפקודו של המאובחן בארבע תחומים: קשב, אימפולסיביות, היפר- אקטיביות ותזמון. בהתאם לתוצאות הפרופיל הקשבי ניתן לשים בטיפול את הדגשים המתאימים ולעבוד עם המאובחן על שיפור בתחומים אלה. ככלי המאפשר קבלת תמונה אישית וייחודית, MOXO מתאים במיוחד לתפיסה שמתוכה עובדת נטע שקד, במסגרתה יש להתאים עבור כל מטופל את ההתערבות המתאימה לו.
נכתב ע"י: פורטל אבחון