על הוראה מתקנת ולקויות למידה אצל ילדים
לא כל אחד ניחן ביכולות למידה נורמטיביות. ישנם הרבה מאוד ילדים, הרבה מעבר למשוער, הסובלים מלקויות למידה שונות ומגוונות. ילדים אלה אמורים לקבל סיוע בדמותה של הוראה מתקנת. מטרת הוראה זו היא להקנות לתלמידים המתקשים טכניקות לימודיות אותן לא הכירו עד עתה, לכל ילד מותאמת תוכנית לימודים פרטנית על פי נתוניו האישיים על פי הקשיים על פי היכולות וגם על פי המוטיבציה שלו להצליח.
למה צריך הוראה מתקנת?
הוראה מתקנת מותאמת לצרכיהם של התלמידים הסובלים מלקויות למידה. היא מיועדת לסייע לתלמידים שלא מצליחים ללמוד במיוחד בהשוואה לבני גילם אשר אינם סובלים מלקויות למידה. הלימודים מותאמים לרמתו השכלית של כל תלמיד ותלמיד, ליכולות התקשורתיות שלו ולהישגים בכיתתו, בה לומדים תלמידים אשר אינם סובלים מלקויות למידה. הוראה מתקנת נועדה להעניק לילדים הסובלים מלקויות למידה שוויון הזדמנויות, על מנת שיחושו זהים לילדים רגילים. מדובר על ילדים הסובלים מלקויות רבות ושונות כגון דיסלקציה, דיס קלקולציה, הפרעות קשב וריכוז ועוד. ילדים הזקוקים להוראה מתקנת ולכן יש להקנות להם כלים לימודיים חדשים אשר יסייעו להם ללמוד ולהגיע להצלחות.
מטרת הלימודים
מהי מטרת הוראה מתקנת? כאמור המטרה העיקרית היא להעניק לילדים הסובלים מקשיים, שוויון הזדמנויות ולא לזנוח ולשכוח אותם מאחור. זה שהם סובלים מקשיים, זה לא אומר שהם לא יכולים ללמוד ולהצליח. הלימודים נועדו לממש את הפוטנציאל של הילדים. בעולם המערבי להשכלה יש משקל קריטי, ללא השכלה קשה מאוד להתקדם בחיים, ולכן ומכאן נובעת השאיפה למצוינות והישגיות. ההשכלה היא זו שקובעת את מעמדנו החברתי ואת מעמדנו הכלכלי. אדם מוצלח, כזה שלמד ורכש השכלה, ישתלב טוב יותר בעבודה ויצליח חברתית. בתקופת בית הספר, ילדים מפתחים את האישיות שלהם, ולכן מדובר על תקופה כה קריטית להמשך חייהם. אדם הוא תבנית נוף מולדתו אבל גם תבנית נוף חינוכו.
הדימוי העצמי מתחיל להיבנות עוד מתקופת הגן, ויש לכך השלכות ארוכות טווח. ילד שלא מצליח בלימודים הוא ילד הסובל מביטחון עצמי ירוד ומדימוי עצמי ירוד, ולכן במיוחד אותו יש לטפח, על מנת שלא ירגיש לוזר ומפסידן סדרתי. אנו רוצים שכל אדם יגדל להיות בריא, מסופק ותורם לחברה, אדם פרודוקטיבי אשר יכול לכלכל את עצמו ולדאוג לעצמו. הוראה מתקנת לא נועדה רק לתקן ליקויים ספציפיים מהם סובל התלמיד, היא מתייחסת אליו כאל מכלול שלם ומתייחסת גם לפן הרגשי. מטרת ההוראה היא להקנות מיומנויות אקדמאיות, כלומר מיומנויות למידה, מציאת פיתרון לקשיים, פיתוח דרכי חשיבה, העשרת הידע ועוד. המורים יעודדו התנהגות חיובית של התלמידים, ויטפחו אותם, יעלו את רמת המוטיבציה שלהם, יפתחו מודעות עצמית גבוהה יותר וכל זאת למרות הקשיים מהם סובל הילד.
כיצד הדברים נעשים?
מדובר על לימודים פרטניים המיועדים לילדים עם צרכים מיוחדים הסובלים מלקויות למידה, מעיכוב בהתפתחות השפה, מהפרעות קשב וריכוז, מדיסלקציה ועוד. גם אם התלמיד יושב עם עוד קבוצת תלמידים, מותאמת לו תוכנית לימודים פרטנית, המתאימה רק לו והסמוכה על יכולותיו הספציפיות. מורה מתקן נדרש להרבה מאוד יצירתיות, על מנת לדעת איך לגשת אל הילד, איך לפנות אליו, איך לפצח את הצופן שלו, ועל סמך הפרמטרים האלה, להתאים לו תוכנית לימודים מקפת. סוג הוראה זה מתבסס על איסוף מידע, על בניית תוכנית עבודה פרטנית, ועל בדיקה ומעקב אחר התלמיד בצורה מוסדרת. כל אלה הם השילוב הנדרש על מנת ליישם בצורה נכונה את ההוראה המתקנת. ילד שלא