לקויות למידה הינו שם כולל למגוון רחב של הפרעות בתחום הקריאה, כתיבה, הבנת ופתרון בעיות מתמטיות ועוד, ומוגדרת כמצב בו ההישגים הלימודיים יהיו נמוכים באופן בולט בהשוואה למצופה מן הגיל ומן המסגרת הלימודית. בתוך מגוון ההפרעות הללו, אחת מן ההפרעות הינה הפרעת הדיסלקציה (אשר בשל חוסר מודעות בציבור הרחב שימשה במשך שנים רבות כשם כולל לכל הפרעות הלמידה ספציפיות) או "דיסלקסיה", אשר הינה הפרעה בתחום כישורי השפה הדרושים לקריאה.
על לקויות למידה ודיסלקציה
לקויות למידה הינו שם כולל למגוון רחב של הפרעות בתחום הקריאה, כתיבה, הבנת ופתרון בעיות מתמטיות ועוד, ומוגדרת כמצב בו ההישגים הלימודיים יהיו נמוכים באופן בולט בהשוואה למצופה מן הגיל ומן המסגרת הלימודית. בתוך מגוון ההפרעות הללו, אחת מן ההפרעות הינה הפרעת הדיסלקציה (אשר בשל חוסר מודעות בציבור הרחב שימשה במשך שנים רבות כשם כולל לכל הפרעות הלמידה ספציפיות) או "דיסלקסיה", אשר הינה הפרעה בתחום כישורי השפה הדרושים לקריאה.
לקויות למידה מסוג דיסלקציה
הפרעת הדיסלקציה הינה לקות הלמידה השכיחה ביותר בתחום הפרעות לקות הלמידה והיא מופיעה בדרגות חומרה שונות בקרב האוכלוסייה. מסיבה מסוימת, הפרעה זו מופיעה ומאובחנת בקרב גברים בתדירות גבוהה יותר ביחס לנשים. ההערכה כיום היא כי עשרים אחוזים מן הגברים סובלים מדיסלקציה לעומת חמישה אחוזים מן הנשים. כיום אין פתרון אשר מעלים את הדיסלקציה והיא אינה חולפת עם הגיל, אך ניתן ללמוד להתמודד עמה בהצלחה רבה ובמידה ניכרת של יעילות.
על מנת שנוכל לקרוא בורה יעילה, עלינו, למעשה, לדעת לקשר בין צורת האות לצליל שלה ולדעת לצרף צלילים למילים. הליקוי בתחום הקריאה מתחטא בעיקר בקשיים גדולים בכל הקשור ללמידת כללי המיפוי הנדרשים כדי להפוך את סימני הכתב להגאים, כלומר הקושי הוא בהתאמה בין האותו או סימן הניקוד לצליל בשפה מדוברת. סבורים כיום כי המודעות הפונולוגית, כלומר המודעות לפונמות שהן יחידות השפה הקטנות ביותר והן מרכיבות את ההברות אשר ירכיבו את המילים, הינה נמוכה יותר בקרב הסובלים מדיסלקציה.
דיסלקציה ושפה מדוברת
אופי הביטוי של הדיסלקציה משתנה משפה לשפה, זאת בהתאם למאפיינים הספציפיים של שיטת הכתב הנהוגה באותה שפה. למשל, יהיה הבדל משמעותי בין שפות המורכבות מאלף-בית כגון עברית, לועזית וכו' לעומת שפות לוגוגראפיות (בהן מילים מתרגמות לייצוג גרפי יחיד) כמו סינית. לקות הקריאה אינה משפיעה על הבנת השפה המושמעת, זאת כיוון שהשפה המושמעת כוללת מרכיבים נוספים המסייעים בפענוח ובהפרדה בין צלילים, למשל- תנועות השפתיים ותנועות הידיים של הדובר, הבעות הבנים, הקונוטציה והנסיבות, המעטפת של גל הקול ועוד.
כיצד מאתרים דיסלקציה?
לקויות למידה שונות באות לידי ביטוי באופנים, מישורים ומצבים שונים, בהתאם לסוג ההפרעה. אדם בעל דיסלקציה יקרא, באופן כללי, פחות טוב ביחס לאנשים אחרים אשר הם בני אותו גיל ובעלי אותה מנת משכל כשלו, ואשר עברו את אותו הליך הקניית שפה וקריאה שהוא עבר. ניתן יהיה, לרוב, להבחין בקשיים כאלו כבר מכיתה א' והקשיים יכולים להיות ניכרים במשך מספר שנים גם כאשר ניתן טיפול, כאשר לאורך תקופה זו הקריאה נותרת איטית ורצופה בשגיאות.
גם דיסלקטים בוגרים, אשר מגיעים לרמת קריאה בהתאם לנורמה, יפגינו, ככל הנראה, ליקויים מסוימים הפוגמים באוטומציה של הקריאה, בדומה למצב אצל לקויות למידה אחרות אשר ניתן ללמוד להתמודד עמן בהצלחה אך לא לרפאן כליל.
בגילאי הגן, דיסלקטים יפגינו קשיים נוספים אשר יסייעו באיתור דיסלקציה, כגון: קושי להתלבש בצורה נכונה, עיכוב שפתי, קושי בביצוע פעילויות מוטוריות שונות כגון קושי בקפיצה ובדילוג, נפילות מרובות ועוד, אחיזת כלי ציור וכתיבה בצורה לא נכונה ואף מסורבלת, נטייה לבלב בין צבעים, למשל, התקשות במשימות פשוטות המותאמות לגיל, חשיבה ותגובה איטיים ועוד.