ענת אבירים מציעה לילדים המפגינים קשיי קשב וריכוז תכנית אימון המתבססת על עקרונות שיטת רביב. האימון אצל ענת אבירים מאפשר לילד לרכוש אסטרטגיות מותאמות והכרחיות ללמידה לצד הפרעת הקשב והריכוז שלו, לטפח…
הפרעת קשב וריכוז בילדים
הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה התפתחותית. פירוש הדבר שהיא מולדת, ומכאן שהיא מלווה את הילד משחר חייו. מבין ההפרעות ההתפתחותיות שלהן בסיס נוירולוגי, הפרעת קשב וריכוז היא הנפוצה ביותר בקרב ילדים בגילאי בית הספר, ורוב ההערכות לגבי שכיחותה נעות בין 5% ל-10%. ההפרעה פוגעת בראש ובראשונה בתחום הלימודי, בכך שהיא מונעת מהילד לתפקד כמצופה ממנו, ולהתמקד במשימה לאורך זמן, ללא הסחות דעת, תוך הפגנת יכולת תקינה לפיצול קשב בין מטלות (מולטי- טאסקינג) ומעבר תקין בין משימות. בנוסף לתחום הלימודי, להפרעה מתלוות לרוב התנהגויות היפר- אקטיביות- כלומר פעלתנות יתר, קושי לשבת בשקט, אי שקט פסיכו- מוטורי ותזזיתיות. אכן, ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז נוטים (יותר מבני גילם שאינם סובלים מההפרעה) להיפצע, להיות מעורבים בתאונות בבית, בגן ובבית הספר, או "סתם" לרוץ, לקפוץ ולהפריע בשיעור או במפגש. מאפיין נוסף שנלווה להפרעה לעתים קרובות הוא אימפולסיביות, שכוללת קושי עצום לדחות סיפוקים, להמתין לתורם במשחק, להתפרץ לדברי המורה, הגננת או החברים, לשקול בהגיון את פעולותיהם וכיוב'. מכלול הקשיים של ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז חושף אותם למידה לא מבוטלת של תסכול, ביקורת מצד המבוגרים והילדים בסביבה, פגיעה בדימוי העצמי ובתחושת המסוגלות ומצוקה רגשית משמעותית.
שיטת רביב
שיטת רביב פותחה על ידי גב' נילי רביב, ברק בן שמחון ורוני כהן, והיא מיושמת בהצלחה בישראל, ארצות הברית, אנגליה ואירלנד. שיטת רביב מציעה תכנית נוירו- קוגניטיבית ממוקדת שנועדה לגירוי של המוח על מנת ליצור מסלולים עצביים ומוחיים ההכרחיים לטיפוח יכולות למידה תקינות. בבסיס השיטה קיימת הנחה שבוססה במחקרים רבים, לפיה היעדר רשת מתאימה של קשרים ודפוסי פעילות מוחית נכונה עשויים למוע ביטוי של יכולות קוגניטיביות ואינטליגנציה, ושהיעדרם של מרכיבים אלה עומד בבסיסם של לקויות למידה וקשיי קשב וריכוז. לצורך פיתוח רכיבים אלה, השיטה מתבססת על מחקר ענף ונרחב שמצא כי תהליכי למידה, חשיבה יצירתית ואינטליגנציה לא מתרחשים במוח בלבד, וכי פיתוחם נעוץ באינטראקציה עם אזורים נוספים בגוף.
כיצד פועלת שיטת רביב?
שיטת רביב מבקשת, כאמור, לסייע למוח ליצור מסלולים הכרחיים לפיתוח יכולות קשב ולמידה תקינות. לצורך כך השיטה עושה שימוש בחמישה מסלולים:
גירוי המוח ליצירת המסלולים הספציפיים ההכרחיים ללמידה- גירוי זה נעשה באמצעות אימון תנועתי וחושי הדרגתי ומובנה, המאפשר למוח ללמוד לעבוד בתיאום בין חלקיו.
לימוד אסטרטגיות ממוקדות לשליטה בפעילות מוחית.
אימון המוח לשליטה בתפיסה דו מימדית עקבית- זאת על בסיס ממצאים לפיהם תפיסה דו מימדית (הפיכת צורה לסמל- למשל, אות המסמלת צליל) היא הכרחית לפיתוח יכולת למידה יעילה.
מודעות פונולוגית- טיפוח ההבנה שמילים ומשפטים מורכבים מאבני בניין- יחידות שפתיות קטנות יותר.
אסטרטגיות למידה- זהו המסלול האחרון המתאפשר תודות לפיתוח המסלולים שלפניו, במסגרתו מוקנים למטופל כלים שונים ללמידה, ריכוז והתארגנות.
שימוש בשיטת רביב מקפיץ קדימה ילדים הניצבים בפני מכשולים משמעותיים בלמידה, כגון לקויות שונות או בעיות קשב וריכוז.
אימון קשב וריכוז באמצעות שיטת רביב- ענת אבירים
ענת אבירים מציעה לילדים המפגינים קשיי קשב וריכוז תכנית אימון המתבססת על עקרונות שיטת רביב. האימון אצל ענת אבירים מאפשר לילד לרכוש אסטרטגיות מותאמות והכרחיות ללמידה לצד הפרעת הקשב והריכוז שלו, לטפח תחושת שליטה ומסוגלות בלמידה ובהתנהלות החברתית, ולקבל את הכלים המוחיים וההתנהגותיים ההכרחיים להתגברות על המכשול שמציבה בפניו ההפרעה.
נכתב ע"י: פורטל אבחון