טלפון: 03-6354483
פורטל מאבחנים ומטפלים
  • פורטל המאבחנים
  • קשב וריכוז
    • ADD בילדים
    • ADD במבוגרים
  • מבדק מוקסו (Moxo)
  • אבחון טובה (Tova)
  • אימון קשב וריכוז
  • לקויות למידה
  • אבחון דידקטי
  • אבחון פסיכודידקטי
  • דיסלקציה
  • הוראה מתקנת
  • טיפול רגשי
  • איתור מומחה ב-קליק
  • צור קשר
  • פורטל המאבחנים
  • קשב וריכוז
    • ADD בילדים
    • ADD במבוגרים
  • מבדק מוקסו (Moxo)
  • אבחון טובה (Tova)
  • אימון קשב וריכוז
  • לקויות למידה
  • אבחון דידקטי
  • אבחון פסיכודידקטי
  • דיסלקציה
  • הוראה מתקנת
  • טיפול רגשי
  • איתור מומחה ב-קליק
  • צור קשר
פורטל מאבחנים ומטפלים
  • פורטל המאבחנים
  • קשב וריכוז
    • ADD בילדים
    • ADD במבוגרים
  • מבדק מוקסו (Moxo)
  • אבחון טובה (Tova)
  • אימון קשב וריכוז
  • לקויות למידה
  • אבחון דידקטי
  • אבחון פסיכודידקטי
  • דיסלקציה
  • הוראה מתקנת
  • טיפול רגשי
  • איתור מומחה ב-קליק
  • צור קשר
  • פורטל המאבחנים
  • קשב וריכוז
    • ADD בילדים
    • ADD במבוגרים
  • מבדק מוקסו (Moxo)
  • אבחון טובה (Tova)
  • אימון קשב וריכוז
  • לקויות למידה
  • אבחון דידקטי
  • אבחון פסיכודידקטי
  • דיסלקציה
  • הוראה מתקנת
  • טיפול רגשי
  • איתור מומחה ב-קליק
  • צור קשר
רונית כהן זמורה – דיסקלקוליה, קשיים במתמטיקה ומה שביניהם
אבחון קשב וריכוז » רשימה » רונית כהן זמורה – דיסקלקוליה, קשיים במתמטיקה ומה שביניהם

רונית כהן זמורה – דיסקלקוליה, קשיים במתמטיקה ומה שביניהם

רונית כהן זמורה 26 ביולי 2013 19:52 סגור לתגובות על רונית כהן זמורה – דיסקלקוליה, קשיים במתמטיקה ומה שביניהם

יכולת חשבונית היא בעלת חשיבות עצומה בחייו של אדם. הפרעות או קשיים ביכולת זו מביאה להפרעה בתפקוד היום יומי של האדם. תלמידים רבים מתקשים בלימוד מקצוע המתמטיקה…

יכולת חשבונית היא בעלת חשיבות עצומה בחייו של אדם. הפרעות או קשיים ביכולת זו מביאה להפרעה בתפקוד היום יומי של האדם. תלמידים רבים מתקשים בלימוד מקצוע המתמטיקה, הם מרגישים כי מקצוע זה קשה עבורם והם אינם מצליחים להגיע להישגים גבוהים, רק 3%-8% מהם הינם דיסקלקולים. אם כן מדוע כל כך הרבה ילדים מתקשים על אף שאינם סובלים מלקות בתחום זה?

הסיבות לקשיים במקצוע מתמטיקה:
1. קשיים בקריאה- מתמטיקה הינו מדע מדויק, ילד אשר מתקשה בקריאה וקורא "בערך", לא יצליח להתמודד נכונה עם המטלות החשבוניות הדורשות דיוק רב.
2. ליקוי שפה- במתמטיקה אי אפשר להבין חלקית את הבעיה החשבונית. יש צורך באוצר מילים רחב שיאפשר להבין את השפה החשבונית, הבנה לא מדויקת של הנקרא, מביאה לפתרון לא נכון של השאלה.
3. חולשה בקשב וריכוז- תלמידים הסובלים מהסח דעת, אינם שמים לב לסימנים החשבוניים, כתוצאה מכך התוצאה המתקבלת אינה נכונה. נוסף לכך, אם לא שמו לב לאחד הנתונים אזי הם יתקשו לפתור את השאלה.
4. מתמטיקה הינה מקצוע היררכי ומדויק, ברגע שחסרה חוליה אחת בחומר הנלמד, התלמיד יתקשה ללמוד חומר ברמה גבוהה יותר.
5. חרדת בחינות- אילו הסובלים מחולשה זאת מתקשים להתמודד עם בעיות חשבוניות ונכשלים שוב ושוב במקצוע זה.
6. בעיות רגשיות-ילדים רבים מפתחים חשש רב ומצביעים על אותות מצוקה, אשר באים לידי ביטוי בחוסר הצלחה במבחנים.

דיסקלקוליה היא הפרעה נוירו- התפתחותית הפוגעת בעיבוד מידע מתמטי ומספרי. הפרעה זאת המגבילה את יכולתם של ילדים ומבוגרים לבצע מטלות חשבוניות שונות. כולל פעולות יסוד בחשבון, כמו חיבור חיסור כפל וחילוק, פתרון בעיות חשבוניות ואומדן, על אף שהאינטליגנציה שלהם נורמטיבית והם אינם סובלים מפגם התפתחותי אחר. הדיסקלקולים מתקשים בהבנת מושגים מספריים פשוטים, נטולי תפיסה אינטואיטיבית לגבי מספרים. אלו שהיכולת המתמטית שלהם נפגעה בצורה כמעט מוחלטת ופגיעתם הינה חריפה ביותר, כלומר אין הפנמה והבנה של מושגים חשבוניים מאחר וכל הכשרים המתמטיים נפגעו- אלו הם – אקלקולים.
הדיסקלקולים יתקשו בחשיבה חשבונית, עוד לפני הכניסה לבית הספר. הם יתקשו במנייה של חפצים, בהתאמת מספר לכמות והבנת המושגים: גדול –קטן, לפני אחרי. אם הילד הקט מבין את המושג יותר, פחות ועוד. הוא יודע שכאשר לקחתי לו סוכריה , אזי יש לו פחות אחד. ילדים ומבוגרים הסובלים מנחיתות זאת עשויים להתקשות בנסיבות יומיומיות כמו חישוב עודף, תשלום נכון לנותני שירותים, תכנון תקציב משפחתי וכו..
אצל אנשים שהתפתחותם תקינה קיים קשר אוטומטי בין המספר, גודלו וכמותו. שאדם רואה לפניו את הספרה 2 הוא יודע שיש 2 יחידות וכמות זו קטנה מ-3 וגדולה מ-1. התפתחות זו דורשת הבשלה של המנגנונים המתאימים, ומביאה לכך שיהיה קשר אוטומטי בין מערכת הסמלים והמספרים, כמו שמופיע בקשר בין האות לצליל שהיא מייצגת.

GEARY(2000) טוען שיש בסיס ביולוגי ליכולות המתמטיות. אנו נולדים עם תפיסה מספרית בסיסית ועליה נבנות היכולות המתמטיות הגבוהות יותר שנלמדות בבית הספר. כלומר לכלל האוכלוסייה יש בסיס מוחי ללמידה מתמטית. מחקרים מראים שהפעילות המתמטית חלה באזורים הקודקודיים הקדמיים בשתי ההמיספרות (2 חלקי המוח)- הימנית והשמאלית. האזור העיקרי שפועל הינו- העמק (החריץ) התוך קודקודי, כפי שהוא מכונה בשפה המקצועית- IPS . הלוקים בדיסקלקוליה מאופיינים בהתפתחות לא תקינה של איזור זה.
דיסקלקוליה התפתחותית מקורה בליקויים מוחיים שנגרמים מגורמים גנטיים-תורשתיים. קיימת גם דיסקלקוליה נרכשת שהינה תוצאה של פגיעה מוחית, בעקבות אירוע טראומתי, בדרך כלל אירוע מוחי, הפוגע ביכולת לבצע מטלות חשבון באנשים ששלטו היטב ביכולות אילו קודם לכן. לדוגמא, מנהל חשבונות שאיבד יכולת זו בעקבות אירוע.

הסימנים לקיומה של דיסקלקוליה:
1. קושי לערוך חישובים- מאחר ולא זוכרים עובדות חשבון באופן אוטומטי.
2. אי ידיעה או זכירה של לוח הכפל, על אף שנלמד מספר רב של פעמים.
3. בלבול בסימני חשבון, החלפת סימנים או ספרות.
4. קושי בהעתקת מספרים, או כתיבת מספרים באופן חופשי.
5. אי זכירה של סדר החודשים בשנה, או סדר האותיות.
6. קושי בקריאת שעון אנלוגי.
7. התבלבלות בכיוונים- ימין ושמאל.
8. קשיים בזכירת רצף חזותי או רצף שמיעתי.
9. קושי לעמוד בלוח זמנים.
10. חוסר יכולת לבצע תכנון כלכלי .

אבחון דיסקלקוליה

הדרך לאבחן לקות זאת הינה דרך מבחני משכל (I.Q) ואבחון דידקטי. באבחון ימצאו הסימנים הבאים:
1. אינטליגנציה תקינה.
2. ליקוי בתהליכים מספריים בסיסיים- כדי לתפוס את המספר יש צורך לדמיין את סדר המספרים בו, כיצד הוא כתוב.
3. חולשה בזיכרון- הילד לא זוכר חוקים ועובדות.
4. חוסר תשומת לב לסימנים. הילד צריך לשם לב לכל שינוי בקו: לדוגמא:+,-
5. חולשה בתחום חזותי- מרחבי, הבא לידי ביטוי בקושי להתארגן במרחב.
6. קושי בקישור בין ספרות, גדלים, כמויות וסמלים.- הילד לא מבחין בין גדלים, לכן מתקשה להבין כמויות.
7. ליקויים בתחום הארגון- הילד מתקשה לזכור את רצף השלבים ולמצוא אסטרטגיות שיעזרו לו לזכור.

ילדים הסובלים מלקות זאת זקוקים להוראה מתקנת במתמטיקה. הם צריכים ללמוד בדרך מיוחדת, שתעקוף את קשייהם. משום כך, מאפשרים להם להשתמש באמצעי המחשה, דפי ניווט, סרגל מספרים, שמורים להם את סדר הפעולות שהם צריכים לבצע. נוסף לכך קיימות התאמות רבות שמקלות עליהן בתהליך הזכירה של עובדות חשבון ונוסחאות, על ידי כך שמאפשרים להם להשתמש במחשבון וכן מעניקים להם דף נוסחאות בהם רשומות הנוסחאות המתמטיות. נוסף על כך, מאפשרים להם להבחן במבחן המותאם ליכולתם תוך השמטת חלק מחומר הלימוד.

נכתב ע"י: פורטל אבחון

המוח העמק התוך קודקודי של

רונית כהן זמורה |להציג את כל הפוסטים של רונית כהן זמורה

ד"ר רונית כהן זמורה היא מומחית ללקויי למידה ולהפרעות קשב וריכוז. ד"ר כהן זמורה מציעה לתלמידים אבחון דידקטי מקיף. ד"ר כהן זמורה עבדה בעבר כיועצת חינוכית והיא מכירה היטב את תחום הלמידה ואת מה שעובר על הילד בבית הספר. לאחר האבחון ממליצה ד"ר כהן זמורה להורים כיצד לעבוד עם הילד בבית, כדי שיפיק את המקסימום מהאבחון והטיפול. כמו כן היא מציעה להורים טיפול משפחתי. בנוסף היא עוסקת בהדרכת מורים להוראה מתקנת ולחינוך מיוחד.

« פוסט קודם
פוסט הבא »
שיתופי פעולה חינוכיים
  • ייעוץ זוגי ויועצת זוגיות – אוראל שופן
  • קייטרינג על האש לאירועים קטנים
  • קייטרינג אסאדו כשר לחתונה
  • קייטרינג לאירועים – המנגליסטים
  • קרוואנים להשכרה, השכרת קרוואן – אוטקרוואן
  • קייטרינג בשרי או חלבי בטבע
פוסטים אחרונים
  • טיפול בבעיות רגשיות באמצעות פסיכותרפיה
  • הפרעות קשב וריכוז – מה מגיע לכם מהמדינה
  • מה זה הערכה פסיכיאטרית?
  • היפראקטיביות, אימפולסיביות והפרעות בתחום הקשב והריכוז
  • נופים שאפשר לראות רק דרך נהיגה בדרכים
נבנה על ידי מערכת Net-fix - Net-fix.co.il
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס