כיצד תנהג, כאשר הנך מוזמן בפעם הראשונה למגרש החלקה על הקרח. הנך נועל את הנעליים המיוחדות, נגש למשטח, מה עכשיו אתה העושה? האם אתה מתחיל לנסות להחליק – נופל וקם עד אשר הנך לומד, או עומד, מתבונן באחרים רואה מה …
לתת לדיסלקציה לעבוד עבורך, או – השפעת דומיננטיות מוחית על סגנון הלמידה של ילדים דיסלקטיים
כיצד תנהג, כאשר הנך מוזמן בפעם הראשונה למגרש החלקה על הקרח. הנך נועל את הנעליים המיוחדות, נגש למשטח, מה עכשיו אתה העושה? האם אתה מתחיל לנסות להחליק – נופל וקם עד אשר הנך לומד, או עומד, מתבונן באחרים רואה מה הם עושים ורק אז ניגש לפינת המשטח, אוחז במעקה ומתחיל להזיז בזהירות רגל אחרי רגל. השוני הזה אינו מקרי, אלא הוא מצביע על הבדלים בדומיננטיות המוחית של אנשים.יש אנשים אשר הדומיננטיות המוחית שלהם הינה צד שמאל של המוח. אנשים אלו מאופיינים בחשיבה ליניארית מסודרת, ערוכה באופן לוגי וברצף, הם מאוד מדויקים ומרבים להשתמש במלל.
ילדים דיסלקטיים בדרך כלל מאופיינים בכך שהמצד הימני של המוח הינו דומיננטי, נתון זה כולל את המאפיינים הבאים:
1. חשיבה אינטואיטיבית- הילד יכול לדעת את הפיתרון לבעיה, אולם יתקשה להסבירה.
2. חשיבה אסוציאטיבית- דעתם עשויה לנוע במהירות ממחשבה אחת לשנייה.
3. חשיבה גלובלית- הם קודם רואים את השלם ורק לאחר מכן את חלקיו. כלומר, קודם רוצים לדעת את התשובה ורק אחר כך לומדים.
4. סובייקטיביים- מופעלים על ידי רגשותיהם ותחושותיהם.
5. ויזואליים- המימד הראיתי הינו דומיננטי. הם לומדים טוב יותר על ידי תמונות, גרפים, סמלים מאשר טקסט הדורש שינון.
6. לימוד על ידי התנסות- הלמידה צריכה להתבסס על התנסות ותחושות. הם זקוקים לסביבה העשירה במגע ישיר עם חומרים, עשייה. הם צריכים לראות, לחוש, לגעת ולהתנסות. הם עשויים ללמוד טוב יותר על ידי עשייה ולא על ידי קריאה. לכן טיולים, משחקים, שימוש במטפורות הינם דרכים יעילות ללמידה עבורם.
לכן בלמידה אנו צריכים לבנות לילד דיסלקטי- "מקפצה"- זהו מעין מסלול חדש שיאפשר להם לדלג על קשייהם, כך שתתאים את דרך הלמידה לדומיננטיות המוחית. לכן הלמידה תכלול את המאפיינים הבאים:
1. שימוש בתבניות- להציג תבניות ורק אחר כך את הפרטים.
2. עידוד סקרנות-לעורר את הרצון לדעת מה יקרה ואיך יהיה.
3. מתן מענה לחשיבה הרב כיוונית- להציג להם נקודות ראות שונות.
4. מתן אפשרות לפרוק מרץ וחידוש כוחות- לימוד תוך כדי תנועה וכן מתן הפסקות להתרעננות.
5. לימוד תוך שימוש ב"פקחות רחוב"- שימוש בסביבה היום יומית להרחבת הידע ורכישת מיומנויות חדשות. לדוגמא- משחק "מונופול" ללימוד חיבור וחיסור.
החוקר דייויס אשר כתב את הספר "מתנת הדיסלקציה", פיתח שיטה ללימוד קריאה לילדים דיסלקטיים המתבססת על השוני בדומיננטיות המוחית בין ילד דיסלקטי לילד רגיל. בעוד ילד רגיל יכול לרכוש את הקריאה על ידי לימוד לא מוחשי, זכירת רצפים והגיון, הרי הלומד הדיסלקטי מתקשה לקלוט מילים ומשפטים בצורה זאת, לכן יש לבנות עבורו מסלול למידה שונה,שבו מזיזים את מוקד הלמידה מהמוח השמאלי למוח הימני, לנקודת לימוד אחרת. כך שלימוד קריאה יעשה דרך הצגת תמונות, הדמיה, מישוש במקום לימוד במילים או משפטים.
לאור האמור במאמר זה, אין לראות בדיסלקציה דבר שלילי, אלא דרך חשיבה אחרת ממרבית האנשים, אשר נתן להפיק ממנה את המיטב אם פועלים לפי מאפייניה, כפי שעשתה סוכנות הביון הבריטית, אשר חפשה עובדים דיסלקטיים. דובר הארגון הסביר את רצונו בעובדים אלו, מאחר ויש להם יכולות טובות יותר לפצח קודים ממוחשבים, משום שהם יצירתיים. הם יכולים לראות איך הפאזל נראה עם שני חלקים בלבד, בעוד מרבית האנשים יכולים לראות את תמונת הפאזל רק שהוא כמעט גמור.
מאמר זה בא להדגיש כיצד ללמד את הילדים האלו בצורה טובה ויעילה יותר. מדגיש את הצורך בהבנה שהם זקוקים לדרך למידה אחרת. כאשר אנו משנים את צורת הלמידה ומאפשרים להם להשתמש בנקודות החוזק שלהם אפשר לראות כמה מהר הם לומדים ומגיעים להישגים מדהימים . ולראייה- ביל גייטס, לינקולן המינגווי, בטהובן ובל, מהווים חלק מרשימה ארוכה של אנשים שניחנים בדומיננטיות של מוח ימין.