בעוד שקריאה וכתיבה הם תהליכים שמחייבים לימוד ונתן לזהותן בגיל הגן, הרי נתן למצוא רמזים לקיומה של דיסקלקוליה אצל תינוקות רכים…
מאפייני הדיסקלקוליה לאורך השנים
מאפייני הלקות לאורך השנים:
בעוד שקריאה וכתיבה הם תהליכים שמחייבים לימוד ונתן לזהותן בגיל הגן, הרי נתן למצוא רמזים לקיומה של דיסקלקוליה אצל תינוקות רכים. שתינוקות נולדים עם כישורים מתמטיים: ספירה, חיבור , חיסור, השוואת מספרים,הערכת גדלים. הרבה לפני שהם מסוגלים לדבר או להבין מילים, הם ניחנים בכישורים מספריים פשוטים. יתר על כן תינוקות יודעים לחבר ולחסר.
סוגי הליקויים לפי חתכי גיל
ליקויים בגן הילדים:
1. קשיים בהפרדת כף יד הקשורים בהפרדת אצבעות. זה פוגע ביכולת המנייה והבנת הכמות. הילד מתקשה לבצע התאמה חד חד ערכית באמצעות האצבעות.
2. תפיסה תבניתית מקשה על פירוק וזכירה של הדגם הנלמד למרכיביו.
3. ליקויי שפה ודיבור- פוגעים ביכולת ללמוד, לזכור ולהבין מילים. לימוד חשבון כמוהו כלימודי שפה.
4. ליקויי קשב וריכוז וזיכרון לטווח קצר- קשיי הבנה, קשיי זכירה וקשיים בשחזור החומר הנלמד.
מאפייני הליקויים בכיתות א-ב'
1. קשיים במנייה והפעלה חשיבה כמותית, הנובעים מהיפוטוניתה, מקשים על הפרדת אצבעות ומקשים לערוך התאמה חד- חד ערכית.
2. קשיים בשיום- מקשה שיום של מספרים, פעולות.
3. קשיים בשחזור רצף שמיעתי.
4. קשיים בהעתקה גורמים לקשיים בכתיבת ספרות ומספרים, תרגילים וסימנים.
5. קשיי כתיבה- בתרגום מילים למספרים, טעות בכיוונים של סמל מספרי, טעות בכיוונים בכתיבת מספר דו ספרתי.
מאפייני הליקויים בכיתות ג-ו'
1.קשיי כתיבה- מיקום לא נכון של הספרות והמספרים עלול לגרום לטעות חישוב.
2.קשיים בקריאה טכנית- גורם להבנה לא נכונה של הבעיה החשבונית.
3.קשיים בהבנת הנקרא הנגרמים על ידי ליקויי שפה-קשיים בפירוש מידע שמיעתי, בהבנת הסברים מילוליים.
4. קשיים בזכירת נוסחאות, לוחות טבלאות- ליקויי קשב וקשיים בשחזור מידע.
מאפייני הליקויים בחטיבת הביניים ובבית ספר תיכון
1.ליקויי שפה ספציפיים- משפיע על עיבוד מידע , זכירה, פירוש מידע ושחזור מידע.
2. ליקויי קשב וריכוז- מקשים על תפיסת רצף.
3.ליקויים גרפו- מוטוריים- משפיעים על יכולת התרגום של עבודת החשיבה החשבונית למהלך תקין של כתיבה.
כיצד מתמודדים עם קשיים בדיסקלקוליה
1.נתינת זמן נוסף להתמודד עם הבעיות המתמטיות.
2.לימוד פעיל ואינטנסיבי, עם חומרים מעוררי עניין כמו משחק.
3.תרגול רב- כל יום 15 דקות.
4.לימוד אסטרטגיות חשיבה, איך אפשר להשליך מתרגיל זה לתרגיל דומה.
5.קריאת הבעיות בקול.
6.עידד את התלמיד לדמיין את הבעיה המתמטית.
7.המחשות ודוגמאות רבות. חזרות רבות על החומר הנלמד.
8.לספק דוגמאות מוחשיות, ולהתאימם למצבים יום יומיים.
9.שימוש במוזיקה בעת שינון. המקצב מקל מאוד על הזכירה.
10. עריכת הבחינה בחדר שקט ונטול גירויים.
11.מתן תוכנית אישית.
12.הצמדת חונך או מורה פרטי לסיוע.
13.שימוש באמצעי עזר- כמו דף נוסחאות, מחשבון, סרגל מספרים.
אסטרטגיות יעילות להוראת המתמטיקה
1. יש ליצור תיאורים ויזואליים וגרפיים של בעיות-מסייע לתלמיד להחזיק בזיכרון העבודה כיצד להתמודד עם בעיות מאותו סוג.
2. הוראה מפורשת ומובנית-שימוש בכרטיסי ניווט, יצירת מודל מפורש המכיל את הצעדים לפתרון הבעיה.
3. ללמד לחשוב בקול רם- חשיבה קולית מחייבת לחשוב על השלבים ולא מאפשרת לדלג ומרסנת את האימפולסיביות.