הפרעת קשב וריכוז היא ההפרעה הנוירו- התפתחותית השכיחה ביותר בקרב ילדים ונוער. ההפרעה פוגעת ביכולת להתמקד לאורך זמן, ובתפקודים הניהוליים- כל התפקודים המוחיים הסמויים מן העין, המאפשרים שליטה, ויסות…
הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז היא ההפרעה הנוירו- התפתחותית השכיחה ביותר בקרב ילדים ונוער. ההפרעה פוגעת ביכולת להתמקד לאורך זמן, ובתפקודים הניהוליים- כל התפקודים המוחיים הסמויים מן העין, המאפשרים שליטה, ויסות, תכנון וביצוע של פעולות מורכבות. הפגיעה בתפקודים הניהוליים היא פעמים רבות המקור לקשיי הסדר וההתארגנות של בעלי הפרעת קשב וריכוז. מעבר לטיפול התרופתי (שמטרתו העיקרית היא הארכה זמנית של טווחי הקשב והריכוז), שינוי ושיפור בתפקודים הניהוליים יכול להיות מושג ביעילות מרשימה על ידי תהליך אימון אישי.
אימון קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה התנהגותית- כלומר, הסימפטום העיקרי שלה הוא בעצם קבוצת סימפטומים של התנהגות: אי שקט, נטייה לאי סדר וחוסר ארגון, קושי בשמירה על מיקוד בשיחה ובכלל- קשיים בהתנהלות היומיומית. לכן, התהליך המתאים לעבודה על קשיים אלה הוא תהליך אימון הממוקד בהתנהגות. שלב ראשוני ובסיסי בתהליך זה הוא הבנה משותפת של המאמן והמתאמן מה הם ההרגלים וההתנהגויות ההווים בעיה ומכשול בהתנהלות היומיומית. בירור והבהרה של נקודות אלה נעשים בשיחה פתוחה וכנה בין המתאמן למאומן (לעתים קרובות עבור המתאמן מדובר בהזדמנות ייחודית לשתף את אשר על לבו לגבי קשייו, בלי שתהיה מעורבת ביקורת או תסכול מצד הסביבה הקרובה), שבאמצעותה מנוסחים יעדי תהליך האימון והמוקדים הרצויים בו. בהמשך לכך (ולעתים אף במקביל), נעשה מיפוי משותף של נקודות החוזק והיכולת של המתאמן. המתאמן לומד להשתמש בנקודות אלה על מנת להעצים ולחזק את עצמו בהתמודדות עם שגרת העבודה, הלימודים והיחסים שלו. המאמן מספק למתאמן ארגז כלים- הוא מלווה אותו במילוי משימות האימון השונות, מצביע על הקשיים והכשלים שעשויים להתגלות בהתמודדות של המתאמן ומלמד אותו דרכים אפקטיביות יותר להמשך. עוד היבט משמעותי של התהליך הוא שהמתאמן לומד לזהות את המצבים בהם הוא נוטה להגיב באימפולסיביות, ולתרגל שליטה וויסות עצמי עבור מצבים אלה. דרך התרגול והאימון, המתאמן גם לומד רבות על טיבה של הפרעת הקשב שלו, על האופן בו תסמיני ההפרעה פוגשים אותו ואת חייו ביומיום, על מידת השליטה שיש לו על תסמינים אלה ועל הצורך להכיר בהפרעה כחלק ממנו שאין סיבה לחוש אשם או נחות בגינו.
בתהליך האימון שרה פיבלוביץ' מבקשת אף ללמד את המתאמנים על הצדדים החיוביים של הפרעת הקשב. מתאמנים רבים לא מודעים לעובדה שמלבד היותן מאופיינות בקשיי ריכוז, אימפולסיביות, היפראקטיביות וכד'- הפרעות קשב וריכוז מאופיינות לא פעם ביצירתיות, נטייה לחשיבה "מחוץ לקופסה", כריזמה ויכולת פתרון בעיות. כל אלו הן בבחינת פוטנציאל עצום שהמתמודדים עם הפרעת קשב זקוקים ליד מכוונת על מנת לזכות בגישה אליו ולממש אותו. שרה מגדירה את האימון כהתוויית דרך , נתיב למעבר ממצב מצוי למצב רצוי, מתסכול וחוסר אונים להעצמה והתמודדות.
נכתב ע"י: פורטל אבחון IL