כיום, ניתן לראות כמה סוגים של אבחונים עבור איתור של הפרעות קשר וריכוז או לקויות למידה, כאשר ניתן לחלק אותם לשני סוגים עיקריים: האחד הוא אבחון ממוחשב והשני הוא אבחון דידקטי. ההבדל המהותי ביותר בין שני הסוגים הללו, קשור לשימוש במחשבים ומאבחנים, כאשר באבחון הממוחשב נשענים יותר על תוצאות ממוחשבות ובאבחון הדידקטי נשענים על חוות דעת של גורם מקצועי. כמו כן, ניתן לבצע את האבחון הדידקטי במקביל לאבחון ממוחשב ולשקלל את כל התוצאות לכדי טיפול יעיל במיוחד.
כיום, ניתן לראות כמה סוגים של אבחונים עבור איתור של הפרעות קשר וריכוז או לקויות למידה, כאשר ניתן לחלק אותם לשני סוגים עיקריים: האחד הוא אבחון ממוחשב והשני הוא אבחון דידקטי. ההבדל המהותי ביותר בין שני הסוגים הללו, קשור לשימוש במחשבים ומאבחנים, כאשר באבחון הממוחשב נשענים יותר על תוצאות ממוחשבות ובאבחון הדידקטי נשענים על חוות דעת של גורם מקצועי. כמו כן, ניתן לבצע את האבחון הדידקטי במקביל לאבחון ממוחשב ולשקלל את כל התוצאות לכדי טיפול יעיל במיוחד.
קשב וריכוז
עבור אבחון הפרעות קשב וריכוז, ניתן לפנות אל אבחון ממוחשב או אבחון דידקטי בכדי לאפיין בעיות למידה. במהלך האבחון הממוחשב, הילד או המבוגר עוברים מבחן ייחודי על מחשב, במהלכו ישנן משימות משעממות יותר ולאחר מכן גם משימות בעלות אופי מלחיץ ועמוס יותר. בתום המבחן, הנבדק נוטל תרופה לטיפול בהפרעות קשב, ממתין מעט ומבצע את המבחן מחדש. בתום המבחן ניתן לשקלל את הנתונים ולהחליט עד כמה הבעיה חמורה, אם בכלל קיימת. כמו כן, ניתן לעשות מבחנים ממוחשבים גם בלי ליטול תרופות לטיפול בהפרעות קשב.
לקויות למידה
בכדי לזהות ולאתר סיבות ללקויות למידה, ניתן לגשת אל אבחון ממוחשב, אך פעמים רבות דווקא האבחון הדידקטי הוא זה שיהיה יעיל יותר עבור התלמיד. במהלך האבחון הדידקטי הנבדק מתבקש על ידי מאבחן מקצועי לבצע פעולות שונות ולענות על שאלות ייחודיות. אופן הפעילות ואופי השיחה יעידו באופן אוטומטי על התנהלות המעידה על הפרעות קשב או לקויות למידה שונות.
במהלך אבחון דידקטי, עוברים על כמה תחומים שיביאו לכדי פתרונות פרקטיים לכל תחום. האבחון הדידקטי בודק את תחום השפה של הנבדק, שליטה בחשבון וכישורי למידה בסיסיים כמו זכירה חזותית ושמיעתית. כל לקות באחד או יותר מהתחומים הללו ניתן לטיפול ואף הקלות במהלך הלימודים.
טיפול
בתום האבחון וקבלת הממצאים ניתן לזהות בעיות באופן ממוקד על פי שפה, חשבון וכדומה, ולא רק במקרים של לחץ או שעמום. כך, ניתן לשלב טיפול של ממש הכולל תרופות, תרגילי ריכוז או טיפול קוגניטיבי ממושך. כמו כן, ניתן לקבל הקלות אשר ילוו את הנבדק במהלך הלימודים ביסודי, חטיבה, תיכון, מיונים לצבא ואפילו אוניברסיטה כאשר ניתן יהיה לקבל הארכת זמן, שימוש במחשבון, מילון לשפה ועוד.
חשיבות
האבחון מסייע לא רק בעמידה בקצב הלימודים הסטנדרטי ללא קושי מהותי, אלא חשוב גם למגוון כישורי חיים אחרים אותם ניתן לחזק. בתום הסיכום, נקבעת פגישה מסודרת במהלכה מדברים על הקשיים וכן על אופן פתרונם. כל אחד מהפתרונות הניתנים במהלך הפגישה יכולים להגיע בדמות של הקלות בבתי הספר לתקופות של 3 שנים או אפילו עד סיום הלימודים, בהתאם לגיל הנבדק. כמו כן, ניתן מעבר להקלות לעבור גם סדרה טיפולים מתמשכת במהלכה מתרגלים זכירה, שימוש בעזרים ותרגילים אחרים באמצעות גורם מקצועי.